جنگل هیرکانی به نام ایران ثبت جهانی شد

جنگل‌ هیرکانی ایران با نظر مثبت اعضای یونسکو و دفاع سفیر و نماینده ایران در یونسکو صبح امروز به ثبت جهانی رسید.

به گزارش ایمنا و به نقل از صدای میراث، صبح امروز و به هنگام بررسی پرونده ثبت جهانی جنگل هیرکانی در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث‌جهانی یونسکو که در شهر باکو در کشور آذربایجان در حال برگزاری است، نماینده اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت با تشریح ارزش‌های طبیعی جنگل هیرکانی و قدمت تاریخی این جنگل پهناور باستانی در ایران از موافقت این اتحادیه برای ثبت جهانی جنگل هیرکانی به نام ایران خبر داد.

نماینده اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در کمیته میراث جهانی یونسکو با اشاره به قدمت بیش از ۴۰ میلیون ساله جنگل‌های هیرکانی ایران بر نقش این جنگل بر کاهش تاثیرات ناشی از تغییرات اقلیمی و ارزش گونه‌های جانوری و گیاهی این منطقه بر تداوم حفاظت از جنگل هیرکانی در صورت جهانی شدن آن تاکید کرد.

گفتنی است نماینده کشور آذربایجان در چهل و سومین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو نیز با استقبال از ثبت جهانی جنگل هیرکانی و تبریک به یونسکو برای بررسی این پرونده از تلاش‌های کشو.رش برای ثبت جهانی هیرکانی به نام آذربایجان خیر داد و گفت: ثبت جهانی جنگل هیرکانی با برخورداری از ۲۰ تا ۴۰ هکتار از وسعت جنگل هیرکانی در کشور آذربایجان سال ۲۰۰۶ در دستور کار دولت آذربایجان قرار گرفت که پس از ارایه پرونده و تلاش‌های صورت گرفته یونسکو از آذربایجان خواست تا این پهنه وسیع جنگلی با ایران به ثبت مشترک جهانی برسد.

اظهارات نماینده آذربایجان در حالی مطرح شد که ایران با دارا بودن بیش از ۲ میلیون هکتار از وسعت جنگل‌های هیرکانی، همزمان با تلاش‌های آذربایجان برای ثبت هیرکانی به نام خود با توضیح به یونسکو نسبت به اقدام آن کشور با توجه به وسعت جنگل‌های هیرکانی در ایران اعتراض کرده بود و درخواست داد که این پرونده بصورت مشترک به ثبت جهانی برسد.

پس از مخالفت یونسکو با ثبت جهانی جنگل هیرکانی توسط آذربایجان با توجه به وسعت اندک این جنگل‌ها در آن کشور و مخالفت آن کشور برای ثبت مشترک این جنگل با ایران، قرار شد ایران پرونده ثبت جهانی جنگل هیرکانی را بصورت مستقل به یونسکو ارسال کند و حالا نماینده آذربایجان در کمیته میراث جهانی یونسکو گفته است که این کشور ممکن است بعدتر به پرونده ثبت جهانی جنگل هیرکانی بپیوندد.

جنگل هیرکانی بازمانده دوره سوم زمین شناسی مشهور به دوره ژوراسیک است که با ۴۰ میلیون سال قدمت تنها در ایران و بخشی از آذربایجان هنوز زنده مانده است. این جنگل پهناور که زمانی تمامی اروپا را نیز در بر گرفته بود اکنون به نام ایران ثبت جهانی شده است.

اروپا به تدریج جنگل هیرکانی خود را از دست داد و اکنون تنها فسیل‌هایی از این جنگل باستانی در اروپا باقی است.

کد خبر 381369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.