تجربه فابریانو

اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان گزارشی از عملکرد خود در سفر به شهر فابریانواایتالیا برای حضور در نشست شبکه جهانی شهرهای خلاق ارایه دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیراحمدزندآور در نشستی با خبرنگاران در خصوص سفر تیم مدیریت شهری اصفهان به ایتالیا به منظور شرکت در نشست شبکه شهرهای خلاق جهان اظهار کرد: نخست باید یادآور شوم که اعضای شورای اسلامی شهرها برای انجام سفرهای خارجی باید از قوانین خاصی تبعیت کنند، بر این اساس اعضای شورا برای انجام سفرهای کاری باید در جلسه‌ای با حضور نمایندگان وزارت کشور، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه و سازمان برنامه بو بودجه اهداف و برنامه‌های خود از انجام سفر را توضیح دهند.

وی با بیان اینکه سفر اعضای شورای شهر علاوه بر بررسی در کمیته چهار نفره در کمیته سفر وزارت کشور نیز بررسی می‌شود، افزود: برای انجام سفر تیم مدیریت شهری به ایتالیا همه مراحل قانونی طی شد و مشکلی در این زمینه نداشتیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه امسال نشست شبکه جهانی شهرهای خلاق در فابریانو ایتالیا برگزار شد، ادامه داد: این سبکه جهانی از سال ۲۰۰۴ فعالیت خود را آغاز کرده و در مجموع ۱۸۰ شهر از ۷۲ کشور عضو این شبکه هستند.

وی با بیان اینکه نشست سالانه شبکه شهرهای خلاق جهان با هدف تقویت آفرینش‌های صنایع دستی خلاق، توسعه کانون‌های خلاقیت و نوآوری، بهبود دسترسی به زندگی فرهنگی به ویژه برای شهرهای آسیب پذیر و ادغام فرهنگ‌ها و خلاقیت‌ها جهت پیشرفت و توسعه پایدار شهرها انجام می‌شود، اضافه کرد: این شبکه در هفت حوزه فعالیت دارد که اصفهان به صورت ویژه در بخش صنایع دستی در این شبکه فعالیت می‌کند.

زندآور با بیان اینکه سال گذشته نیز این نشست در کراکوف لهستان برگزار شد و مدیریت شهری اصفهان در نشست سال گذشته نیز حضور داشت، ادامه داد: این سفر دستاوردهای خوبی را داشته و امسال نیز ما پیگیری‌های لازم را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه شهر فابریانو قابلیت خوبی برای تبدیل شدن به کارگاه صنایع دستی را دارد، اضافه کرد: باید مسئولان اصفهان با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به صورت هدفمندتر در این نشست‌ها حضور یابد تا بتوان نهایت بهره برداری را از ظرفیت‌های خوب ایجاد شده داشته باشیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه الگوگیری و تعامل با دیگر کشورهای دنیا برای توسعه پایدار امری ضروری است، تصریح کرد: این امر نیازمند دیپلماسی قوی شهری است و برقراری با شبکه‌های جهانی شهرها می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

سفرهای مدیران شهری به دیگر کشورها منجر به پیشرفت می‌شود

وی با بیان اینکه سفرهای مدیران شهری به دیگر کشورهای جهان منجر به پیشرفت شهرها خواهد شد، افزود: تنها با این روش است که می‌توان ظرفیت‌های مناسب را برای رقابت با شهرهای دنیا فراهم کرد.

همچنین فریده روشن، رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در خصوص سفر به فابریانو برای حضور در نشست شبکه شهرهای خلاق جهان با بیان اینکه این نشست هر ساله در ماه ژوئن برگزار می‌شود، اظهار کرد: هدف از این کنفرانس تبادل تجربیات بین کشورها است، رویکرد امروز جهان توجه به صنایع خلاق به جای صنایع سنگین است تا بتواند شهرها را به محیطی زیست پذیر تبدیل کند.

وی با بیان اینکه سال گذشته مصوبه توسعه صنایع خلاق در شورای شهر اصفهان به تصویب رسید، ادامه داد: حضور تیم مدیریت شهری اصفهان در این نشست موثر بود و توانستیم در این نشست دیدارهایی را با مسئولان مختلف داشته باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اصفهان جزء کمیته صنایع دستی شبکه جهانی شهرهای خلاق جهان است، افزود: در این کمیته ۳۷ شهر جهان عضو هستند و اصفهان با دارا بودن ۱۹۷ نوع صنایع دستی برجسته‌ترین شهر در این بخش است.

وی با بیان اینکه در کنار نشست شبکه جهانی شهرهای خلاق نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود، افزود: ضروری است که برای سال آینده برنامه‌ریزی‌های مناسب برای حضور هنرمندان اصفهان در این نمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها را داشته باشیم.

توسعه اقتصاد فرهنگی در دستور کار است

روشن با بیان اینکه توسعه اقتصاد فرهنگی از مهم‌ترین اهداف برپایی نشست شبکه جهانی شهرهای خلاق است، افزود: در این خصوص ما باید صنایع دستی‌مان را به جهان عرضه کنیم و برای سال‌های آینده باید این امر در دستور کار قرار گیرد.

وی به سخنرانی سرجو ماتارلا، رئیس جمهور ایتالیا در این نشست اشاره کرد و گفت: همچنین با رایزنی‌های صورت گرفته معاون معماری و شهرسازی اصفهان در نشست فروم شهرداران در این سفر دیدگاه‌های شهرداری اصفهان را در تحقق شهر پایدار اعلام کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در این نشست پیشنهاد ریاست اصفهان بر رسته صنایع دستی شبکه شهرهای خلاق جهان را ارایه دادیم، افزود: این پیشنهاد مورد استقبال قرار گرفت و قرار شد این پیشنهاد در فروردین و اردیبهشت سال آینده از طریق وبسایت این شبکه جهانی از طریق مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ارایه شود.

وی تصریح کرد: ریاست اصفهان بر این کمیته می‌تواند در معرفی صنایع دستی اصفهان به کل جهان و همچنین توسعه فرهنگ ما موثر باشد.

روشن همچنین به برگزاری جلسه‌ای با دبیر حسن نیت یونسکو اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که در برخی از شبکه‌های جهانی شبکه‌های درونی ایجاد شده است که در این شبکه‌ها روابط به صورت جزئی تر و در مناطق شهری ایجاد می‌شود و اگر اصفهان بتواند به این شبکه بپیوندد موفقیت بزرگی را  به دست می‌آورد.

دعوت از شهردار فابریانو به اصفهان

وی به دیدار تیم مدیریت شهری اصفهان با شهردار فابریانو اشاره کرد و گفت: در این دیدار ضمن معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهر اصفهان از این مسئول دعوت شد که سفری به اصفهان داشته باشد و از نزدیک به شهردار اصفهان ارتباط برقرار کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای شهر اصفهان با اشاره به دیدار با مسئول شهرهای دوستدار کودک جهان در این سفر نیز گفت: در خصوص ویژگی‌های شهر دوستدار کودک در حوزه مبلمان شهری و فضاهای مورد نیاز برای کودکان در این جلسه صحبت شد و استفاده از این تجربیات برای ما ارزنده بود.

وی افزود: از مسئول شهرهای دوستدار کودک جهان نیز برای حضور در اصفهان و توسعه ارتباطات دعوت شد.

روشن با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی دیداری با نماینده یونسکو از شهر "ایچه اون" داشتیم، اضافه کرد: در این دیدار در خصوص محصول سرامیک و سنگ صحبت‌هایی را داشتیم، در این دیدار سنگ ایران و سرامیک یزد را معرفی کردیم و از این جهت ما نماینده کل ایران بودیم.

وی همچنین به برگزاری نشستی با مدیر امور فرهنگی شهر پکالونگان "شهر هنرهای نمایشی جهان" اشاره کرد و افزود: در این دیدار ظرفیت‌های هنر تئاتر در اصفهان را معرفی کردیم و توسعه ارتباطات را در این نشست یادآور شدیم.

رایزنی برای حضور پررنگ‌تر اصفهان در شبکه جهانی شهرهای خلاق

رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان به برگزاری جلسه با رئیس سیاستگذاری یونسکو نیز اشاره کرد و ادامه داد: در این دیدار برای حضور پررنگ‌تر اصفهان در نشست شهرهای خلاق جهان رایزنی کردیم، البته باید توجه داشت که به نتیجه رسیدن این رایزنی‌ها بسته به توجه مسئولان شهری برای تحقق این امر است.

وی دیدار با معاون فرهنگی شهرداری لندن را از دیگر رویدادهای سفر تیم مدیریت شهری به فابریانو دانست و افزود: در این دیدار نیز تجربیات خوبی را در حوزه برنامه‌ریزی برای رویدادهایی که در شهرها باید اتفاق را دریافت کردیم.

روشن دیدار با شهردار گلوبا را نیز از دیگر رویدادهای صورت گرفته توسط تیم مدیریت شهری در فابریانو اشاره کرد و گفت: در این دیدرا به همکاری‌های اقتصادی اشاره شد و دو طرف اعلام همکاری کردند.

کد خبر 381319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.