۷ هدف مهم برای عملیاتی کردن برنامه سنجش‌پذیر شهردار چیست؟

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان حوزه اندیشه و زمینه‌سازی برای تصمیم‎گیری‌های عقلانی است که در طراحی تمام چشم‌اندازهایی که در شهرداری و طبیعتاً شهر باید برای مأموریت شهرداری ترسیم شود، دخیل است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به گذشت حدود شش سال از فعالیت معاونت برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان، باید گفت که این معاونت یک حوزه پویا است که برای شهرداری سیاست‌گذاری میکند تا مدیریت شهری به اهداف خود در شهر دست یابد در واقع چهار وظیفه اصلی آن، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، هدایت و کنترل است، از این رو شهردار اصفهان تاکید دارد که حوزه معاونت برنامه‌ریزی مغز متفکر شهرداری اصفهان است.

این معاونت از ابتدای سال ۹۸، هفت هدف و مقصد عمده را برای عملیاتیکردن برنامه سنجش‌پذیر شهردار اصفهان و برنامه «اصفهان ۱۴۰۰» طراحی و بودجه را با رویکرد تعریف هفت مقصد تنظیم کرده است.

برای آگاهی بیشتر از زوایای مختلف این اهداف، گفت و گویی را با «علیرضا صادقیان»، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

اهداف تعریف شده برای عملیاتی کردن برنامه سنجش‌پذیر شهردار اصفهان چیست؟

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان وظیفه دارد در تدوین تمام برنامه‌های شهر اصفهان دخیل باشد، کنترل کند و سپس به سمت برنامه‌های طراحی شده، حرکت کند.

شهرداری اصفهان در دوره قبلی برنامه‌ای با عنوان «اصفهان ۱۴۰۰» تدوین کرد که ماه‌های آخر خود را طی میکند و در حال حاضر در حال آماده‌سازی برنامه «اصفهان ۱۴۰۵» هستیم.

تاکنون بخشی از اهداف برنامه اصفهان ۱۴۰۰ محقق شده، اما برای رسیدن به دیگر اهداف آن باید در این مدت باقیمانده تلاش های لازم انجام شود. با توجه به اینکه نگاه حاکم قبلی با نگاه جدید تفاوت هایی دارد نیاز بود اصلاحاتی در برنامه انجام شود.

شهردار اصفهان در بدو آغاز فعالیت خود یک برنامه سنجش‌پذیر ارائه کرد و رویکرد برنامه‌ها در دوره جدید مدیریت شهری اصفهان بر اساس این برنامه و برنامه اصفهان ۱۴۰۰ طراحی شد. از ابتدای سال ۹۸ این معاونت هفت هدف عمده را برای عملیاتی کردن برنامه سنجش‌پذیر شهردار اصفهان و برنامه «اصفهان ۱۴۰۰» طراحی و بودجه را با رویکرد این اهداف تنظیم کرد.

این هفت هدف چه مواردی را شامل می‌شود؟

نخستین مقصد کاهش آلایندگی‌های محیطی با تمرکز بر کاهش آلودگی هوا است که بر اساس آن باید تا قبل از سال ۱۴۰۵ اقداماتی برای کاهش آلایندگی‌های محیطی انجام شود.

در ادبیات برنامه‌ریزی امروز برنامه را مطلقاً تجویز صدرصد نمیکنند زیرا این باور وجود دارد که برنامه‌ها ممکن است در آینده به واسطه شرایط تغییر کنند؛ یعنی اقتضاء در کنار تجویز قرار گرفته زیرا در دنیا نیز استراتژی‌ها و برنامهها وقتی تدوین میشود، بخشی تجویز و بخشی اقتضاء است.

مقصد دوم بهینه‌سازی عبور و مرور شهری است، در واقع می گوییم که در اصفهان نیاز است وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس و مترو و حتی خودروها، دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌ها بهینه شود تا مردم با حداقل هزینه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهترین نحو به مقصدشان برسند.

سومین مقصد برای سال ۹۸ و دو سال آینده، بهرهبرداری بهینه از سرمایه‌ها است؛ در حال حاضر سه سرمایه اطلاعاتی، اجتماعی و اقتصادی تعریف شده و مدیریت شهری را موظف کردیم که باتوجه به مصوبه شورای شهر بهره‌برداری از این سرمایه‌ها بهینه شود.

سرمایههای اقتصادی یعنی بتوانیم منابع اقتصادی در اختیار شهرداری و سرمایه اطلاعاتی در فضای مجازی و تمام آنچه که می‌تواند بر روی شهروندان شهر مؤثر باشد را استفاده بهینه کنیم.

سرمایه‌های اجتماعی، کارکنان و مردم هستند که باید بهترین بهرهبرداری برای رسیدن به مقاصد شهروندان در شهر انجام شود.

دیگر مقاصد تعریف شده، کدامند؟

چهارمین مقصد تاب آورکردن شهر با تأکید بر افزایش ایمنی در محیط‌های شهری است که یکی از موارد آن پیشگیری از هرگونه حادثه‌ای در شهر است، از این رو به سراغ پدافند غیرعامل رفتیم و یک قرارداد پژوهشی با سازمان پدافندغیرعامل کشور منعقد کردیم و فعالیت را از ابتدای امسال آغاز کردیم و باید از نتایج آن برای ایمن‌تر شدن شهر استفاده کنیم.

بر اساس این قرارداد پژوهشی، تمام دیتاهای پدافند غیرعامل را  آماده و در نهایت مشخص می‌کند که نقاط ضعف در ایمنی شهر اصفهان کجاست تا بتوانیم در جهت رفع آنها اقدام کنیم.

این قرارداد ابتدای امسال با همکاری و همراهی استانداری، نهادهای امنیتی و دیگر دستگاه‌های دولتی منعقد شده و سازمان پدافند یک شرکت دارای صلاحیت را معرفی کرده که در حال جمع آوری دیتاهای در اختیار است.

 در پایان این پروژه یکساله اعلام خواهد شد که شهر اصفهان چه پتانسیل‌های خطری دارد و چطور می توان به سمت رفع  آنها حرکت کرد. پنجمین مورد «بازآفرینی بافت ناکارآمد و تاریخی شهر اصفهان» است؛ اصفهان جزء شهرهایی است که حجم بافت‌های ناکارآمد و بافت تاریخی آن بسیار زیاد است.

دولت سال گذشته و امسال مصوبه‌ای را در بودجه برای کمک به شهرداریها برای بازآفرینی بافت ناکارآمد تاریخی در نظر گرفته است. شهرداری اصفهان در تلاش است بخشی از بودجه‌ای که دولت در اختیار شهرداری قرار میدهد، استفاده کرده و البته مردم را نیز برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده تشویق کند.

ماموریت سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان نیز تلاش برای احیاء هر چه بهتر و بیشتر بافت تاریخی و ناکارآمد است.

اقدامات شهرداری اصفهان در گذر آقا نورالله نجفی و اطراف میدان امام (ره) همچنین میدان امام علی(ع) احیاء بافت فرسوده و ناکارآمد در مناطق تاریخی شهر است و این حساسیت را برای دوستداران میراث فرهنگی به وجود آوردیم.

یکی از مقاصد بازآفرینی بافت ناکارآمد تاریخی است، به همین دلیل در اطراف حرم حضرت زینب(س) پروژه‌ای عظیم را در راستای بازآفرینی بافت های فرسوده آغاز کردیم.

ششمین مقصد «سرزندگی فضاهای شهری» است که یک زیرمجموعه گسترده شامل زیباسازی شهر، نورپردازی‌ها، المان‌ها، فضای سبز، برگزاری مراسم‌های شاد و مفرح برای مردم، ایجاد شادی و سرزندگی در بخش‌های مختلف شهر دارد.

مقصد هفتم، تحقق پذیری طرح‌های توسعه شهری است؛ بدان معنا که تا سه سال آینده باید طرح‌هایی را اجرا کنیم که این طرح‌ها قطعاً عملیاتی شود و به سرنوشت  پروژه‌های نیمه تمام شهر دچار نشود.

به عنوان مثال اگر پروژه رینگ حفاظتی را در این دوره مدیریت شهری آغاز کردیم، در همین دوره بیشترین زمینه تحقق آن را فراهم آوریم.

در حال حاضر در پروژه سالن اجلاس به عنوان یک ابرپروژه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و معادل همین مقدار با توجه به نوسانات نرخ ارز باید هزینه شود تا به اتمام برسد، اما معلوم نیست پس از اتمام و بهرهبرداری پروژه چقدر می‌توانیم به نفع منافع اصفهان بهره‌برداری کنیم.

این هفت مقصد را در سه سال آینده در چهارچوب برنامه سنجشپذیر شهردار اصفهان و برنامه اصفهان ۱۴۰۰ دنبال خواهیم کرد

در آغاز فعالیت بر روی مباحث مربوط به گردشگری و کارآفرینی تاکید زیادی داشتید؛ برای تحقق آن چه برنامه‌ای دارید؟

وقتی به سراغ زیرمجموعه هفت مقصد برویم تمام این موارد وجود دارد؛ به عنوان مثال در استفاده بهینه از سرمایهها به موضوع اشتغال و کارآفرینی توجه ویژه می‌شود.

باتوجه به تاکیدی که بر اصلاح ساختار شهرداری واصلاح فرایندها داشته‌اید، این اصلاح چگونه صورت می‌گیرد؟

شهرداری اصفهان ظرف دوسال گذشته، یک ساختار جدید را طراحی و تصویب کرده است، البته در ابتدای فعالیت دوره جدید مدیریت شهری ساختار قدیم حاکم بود که مدیریت جدید شهری تصمیم گرفت ساختار جدید را علی رغم مشکلاتی که وجود داشت، عملیاتی کند.

از ویژگی‌های اصلاح ساختار شهرداری، چابک‌سازی، کوتاه شدن فرایندها، افزایش کیفیت خدمات و ارتقاء بهرهوری است.

حال برای اینکه این فرایند و اصلاح ساختار را منضبط کنیم و در چهارچوب برنامه، خروجیهای ملموسی داشته باشیم به سراغ اجرای مدل تعالی سازمانی پیش رفتیم.

در مدل تعالی سازمانی برخی معیارها وجود دارد که به سراغ تمام بخشهای شهرداری می‌رود؛ سال گذشته به سراغ تعالی سازمانی حرکت کردیم و علی‌رغم انتقادات وارد شده به عنوان نخستین شهرداری کشور این اقدام را انجام دادیم.

سال گذشته تعالی سازمانی در شهرداری اصفهان انجام شد و امسال در سازمان‌های ذی‌ربط این نهاد، اجرایی خواهد شد.

کد خبر 381280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.