ریزش بی‌پایان افکار در "پراکندگی متن"

به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد افتتاح موزه هنرهای معاصر اصفهان، نمایشگاهی با عنوان "پراکندگی متن/همپوشانی ذهن" در این موزه با رویکرد به هنرهای مفهومی، افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "پراکندگی متن/همپوشانی ذهن" عنوان نمایشگاهی است که آثار متنوعی چون ویدئوآرت، عکس، اشیا مختلف و متن از رسول معرک نژاد، کیانا محبوب و فهیمه حقیقی در این نمایشگاه به نمایش درآمدند.

کیانا محبوب در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه در مورد چگونگی خلق آثار این نمایشگاه می‌گوید: این گروه، سه سال است که به طور مستمر به مطالعه مباحث مختلف می‌پردازد و هدف اصلی گروه هم مطالعه کتاب‌های مختلف است. هر مبحثی که مورد مطالعه قرار می‌گیرد، مثل تاریخ یا فلسفه، سوژه‌ای برای تحلیل، بررسی و نقد میان اعضای گروه می‌شود.

محبوب ادامه می‌دهد: در میان این تحلیل‌ها و بررسی‌ها، ایده‌های مختلف برای نمایشگاه به ذهن اعضای گروه می‌رسد. نمایشگاه پیش رو نیز بر اساس مفاهیمی که از کتاب‌ها به دست آمده است، خلق شد.

این هنرمند در خصوص چگونگی شکل گیری ایده نمایشگاه می افزاید: ایده این نمایشگاه زمانی به ذهن من خطور کرد که کتاب"لذتبخشی های فلسفه" اثر آلن دو باتن را مطالعه می‌کردم. متن این کتاب و تصویرهای آن، این ایده را به من داد که بسیاری از مواقع، وقتی چند چیز مختلف در جوار یکدیگر قرار می‌گیرند، ذهن بیشتر تصویر آن اشیا را به خاطر می‌سپارد و بیشتر فعال می‌شود تا بتواند ارتباط میان آن اشیا را کشف کند.

کرییتور نمایشگاه " پراکندگی متن/همپوشانی ذهن" می‌گوید: چیدمان در یک نمایشگاه، شامل سه قسمت است: یک اثر هنری، یک شی و یک متن. در نگاه اول ممکن است بیننده هیچ ارتباطی میان این آثار پیدا نکند و ارتباط میان اشیا در چیدمان، در نهایت در قسمت متن بیان شود. هر یک از آثار این نمایشگاه، دارای یک پشتوانه فلسفی است؛ در واقع هریک از آثار با خواندن یک متن از یک فیلسوف، خلق شده است و حاصل پردازش ذهنی هنرمند از آن فلسفه است.

محبوب در مورد اثرش در این نمایشگاه اضافه می‌کند: اثر من بسیار شخصی است و ارتباط چندانی با دنیای بیرون ندارد. بیشتر بر محور دغدغه‌های شخصی استوار است. مثل دلشوره های روزمره. اثر من بر پایه نظریات ژاک لکان شکل گرفته است.

اصفهان، دغدغه ذهنی من است

در ادامه رسول معرک نژاد دیگر هنرمندی که با ویدئو آرت در این نمایشگاه حضور دارد، پیرامون این نمایشگاه و مفاهیمی که به آنها پرداخته شده است، می گوید: در نشانه شناسی، مبحثی وجود دارد به نام "جانشینی" به این معنا که یک شی یا حتی متن به جای متن یا شی دیگری می‌نشیند و معنای جدیدی به خود می‌گیرد. هنگامی که اثر وارد محیط موزه می‌شود، نشانه شناسی بر آن و معنای آن تأثیر شدیدی می‌گذارد.

معرک نژاد ادامه می‌دهد: در چنین نمایشگاه‌هایی که رویکرد مفهومی دارند، رعایت چند نکته الزامی است و هنرمند باید به آنها، هنگام عرضه اثر، پایبند باشد؛ نخست "استیت منت" یا بیانیه هنرمند است. هنرمند هنگام نوشتار این بیانیه موظف است به مخاطب بگوید که به لحاظ ذهنی، چه روندی را طی کرده است تا به اثر برسد؛ نه آنکه خود اثر را توضیح دهد.

این هنرمند اضافه می‌کند: ایده و مفهومی که در ذهن هنرمند است باید در این بیانیه مطرح شود و مخاطب نیز موظف است در گام نخست، بیانیه هنرمند را بخواند و بعد به سراغ اثر برود. دوم آنکه آثار باید عنوان داشته باشد؛ به این دلیل که اثری عنوان ندارد، ارجاع درون متنی دارد اما وقتی اثر عنوان داشته باشد، هنرمند به چیزی غیر از اثر هم اشاره دارد و اثر دارای ارجاع برون متنی می‌شود.

معرک نژاد می‌افزاید: سومین گام نمایشگاه‌های مفهومی، زمان مشخص برای نمایشگاه است. زمان نمایشگاه باید دارای محدودیتی باشد که مخاطب الزاماً به قصد بازدید از نمایشگاه از خانه خارج شود نه آنکه در خلال فعالیت‌های روزانه‌اش، سری به موزه هم بزند.

این ویدئو آرتیست در خصوص آثارش در نمایشگاه می‌گوید: دو ویدئو آرت از من در این نمایشگاه به نمایش در آمده است با عناوین"بی مصرفی" و "اصفهان، آنیمای من". در ویدئو اول سه خواسته با داوطلبان مطرح شد، اول آنکه از نظر شما، بی مصرفی چیست؟ دوم، یک شی که از نظرتان بی مصرف است را معرفی کنید و سوم، یک اثر هنری که به نوعی ارجاع به بی مصرفی دارد را معرفی کنید.

معرک نژاد ادامه می‌دهد: ویدئو دوم، دغدغه ذهنی من است که نمی‌توانم از اصفهان جدا شوم؛ برای من این شهر حس مادرانه‌ای دارد و خواستم این مادر شهری اصفهان را در فضای معماری نشان دهم. از داوطلبان خواستم تا در مقابل آثار تاریخی به خصوص در میدان نقش جهان، اندکی آرایش در چهره خود داشته باشند؛ در اصل این افراد، نماد مادرانگی شهر برای من هستند و وقتی آرایش می‌کنند، گویی همان مادر است که خودش را برای فرزندانش آراسته می‌کند.

به گزارش ایمنا، نمایشگاه " پراکندگی متن/همپوشانی ذهن" تا ۲۱ تیر ماه در موزه هنرهای معاصر اصفهان میزبان هنر دوستان خواهد بود.

کد خبر 381264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.