نرخ خرید پایه انرژی خورشیدی امسال ۵۰ درصد افزایش یافت

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه نرخ خرید انرژی با نرخ پایه بازار تغییر می کند و در سال جاری ۵۰ درصد نرخ خرید پایه انرژی الکتریکی افزایش یافت، گفت: کمتر از یک درصد تولید برق در اصفهان از منابع انرژی خورشیدی تامین می شود که در مقیاس جهانی رقم بسیار کمی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا پیرپیران شامگاه چهارشنبه -۱۲ تیرماه- در همایش شهر خورشیدی با اشاره به اهمیت تولید برق از منابع تجدید پذیر، اظهار کرد: جهان سه رویکرد مهم در راستای تولید برق با کربن کم، توزیع برق و تامین برق برای جامعه دیجیتال در نظر دارد، در زمینه توزیع برق، همه مردم اصفهان از نعمت برق برخوردارند و همه تلاش ما برای تولید و تامین برق در حوزه دیجیتال است.

وی به منشأ تولیدات کربن در جهان اشاره کرد و افزود: براساس آمار جهانی سالانه ۲۹ میلیارد تن کربن تولید می شود که شش درصد در بخش خانگی، ۲۳ درصد در حمل و نقل، ۲۵ درصد صنایع و ۴۱ درصد در بخش تولید انرژی برق و گرماست، بنابراین بیشترین سهم انتشار کربن به بخش تولید انرژی و گرما اختصاص دارد در حالی که در سایر مصارف پنج درصد تولید کربن گزارش شده است.

شدت تابش نور خورشید در کلانشهر اصفهان ۵.۸ است

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان اظهار کرد: براساس پیش بینی ها تا سال ۲۰۵۰ میلادی تولید کربن جهان با روند کنونی به ۵۰ میلیارد تن در سال خواهد رسید بر این اساس کاهش تولید کربن یکی از شاخص های صنعت برق جهان است‌.

پیرپیران با بیان اینکه اصفهان برای توسعه پنل های خورشیدی با هدف تولید گرما و انرژی الکتریکی شرایط بسیار خوبی از نظر اقلیمی دارد، افزود: شدت تابش نور خورشید در کلانشهر اصفهان ۵.۸ است در حالی که میانگین کشوری ۵.۱ و میانگین جهانی ۳.۹ برآورد می شود (تخمین تولید انرژی خورشیدی توسط متغیر "PSH" سنجیده می‌شود که میانگین تابش خورشیدی به یک مکان است به خصوص میزانی که در طول روز دریافت می کند و واحد آن کیلووات ساعت بر مترمربع است).

وی با اشاره به اهمیت استفاده از انرژی خورشیدی، اظهار کرد: انرژی تابش یک ساعت خورشید معادل مصرف یک سال کل جمعیت جهان است در حقیقت اگر بتوان از این منبع خدادادی به خوبی استفاده کرد، یک ساعت تابش نور آن نیاز انرژی سال جمعیت جهان را پوشش می دهد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه روند توسعه صنعت انرژی های تجدید پذیر در کشور بسیار کند بوده است، گفت: در سال ۲۰۰۷، جهان ۴۰ هزار مگاوات تولید انرژی خورشیدی داشته است و در سال ۲۰۱۵ با ۲۵ درصد پیشرفت در دنیا، تولید به ۵۰ هزار مگاوات رسید و در سال گذشته ۱۰۰ هزار مگاوات گزارش شد.

وی افزود: این آمار حاکی است که دنیا به سرعت روند توسعه استفاده از این منبع خدادادی را دنبال می کند.

پیرپیران با اشاره به ایجاد مشوق‌ها از سوی وزارت نیرو برای توسعه تولید انرژی های خورشیدی اظهار کرد: وجود مشوق ها در سال ۱۳۹۶ روند خوبی را برای گسترش پنل های خورشیدی ایجاد کرد اما از ابتدای سال ۱۳۹۷ با تغییر اقتصادی در حوزه نصب سلول ها، روند توسعه کند تر شد.

یک درصد تامین نیاز انرژی ما از منابع خورشیدی است

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به نصب تجهیزات و خرید تضمینی انرژی خورشیدی گفت: نرخ خرید انرژی با نرخ پایه بازار  تغییر می کند و در سال جاری ۵۰ درصد نرخ خرید پایه انرژی الکتریکی افزایش یافت.

وی افزود: یک منزل با انشعاب ۲۵ کیلووات می‌تواند پنج کیلو وات معادل انشعاب خود نصب کند، درآمد ماهیانه تولید انرژی خورشیدی  ۷۰۰ تومان بود و در سال جاری به یک میلیون تومان رسیده است که اگر تولید برق یک سلول پنج کیلووات را با سود بانکی تطبیق دهیم بیش از ۲۲ درصد سود داشته است.

پیرپیران تصریح کرد: هم اکنون در اصفهان و در کشور کمتر از یک درصد نیاز انرژی الکتریکی از حوزه منابع انرژی خورشیدی تامین می شود که در مقایسه با جهان رقم بسیار کمی است.

شهرداری اصفهان در توسعه استفاده از انرژی خورشیدی پیشتاز بوده است

وی ضمن تقدیر از شهردار اصفهان، افزود: در شرایط سختی که دوران پیک مصرف ۹۸ را سپری می کنیم همه تلاش ما این است که خاموشی نداشته باشیم؛ بنابراین حرکت در مسیر انرژی های تجدید پذیر و خورشیدی برای مدیریت مصرف و کاهش خاموشی ها در حوزه تامین انرژی الکتریکی کمک کننده خواهد بود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان با بیان اینکه شهرداری اصفهان در زمینه مدیریت مصرف برق و توسعه استفاده از انرژی خورشیدی پیشتاز بوده است، گفت: اداره گاز، سازمان بهزیستی، اداره آبفا، سازمان فنی و حرفه ای و دانشگاه اصفهان نیز در زمینه مدیریت مصرف انرژی گام های مثبتی برداشتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رویداد شهر خورشیدی با هدف فرهنگسازی استفاده از انرژی های تجدید پذیر از دوازدهم تا چهاردهم تیرماه به مدت سه روز در میدان امام حسین اصفهان برگزار می شود. شامگاه گذشته تفاهمنامه همکاری و علمی، پژوهشی در زمینه انرژی خورشیدی بین شهرداری اصفهان و شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان به امضا رسید.

کد خبر 381257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.