مصرف آنتی‌بیوتیک باعث عفونت ریه‌ها می‌شود

یافته‌های جدید پژوهشگران انگلیسی نشان می‌دهد که مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک‌، ریه‌ها را در معرض ابتلا به عفونت‌های ویروسی قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از انسان‌ها در سراسر  جهان برای درمان عفونت‌های ویروسی مانند آنفولانزا به طور اشتباه از داروهای آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند. بررسی‌های پیشین محققان نشان می‌دهد که مصرف نادرست آنتی‌بیوتیک‌ها، می‌تواند منجر به مقاومت نسبت به این داروها شود و در نتیجه مقابله با عفونت‌های باکتریایی مانند ذات‌الریه را دشوار کند.  

مقاومت آنتی‌بیوتیکی به دلیل مصرف نادرست یا استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها زمانی رخ می‌دهد که یک عفونت باکتریایی نسبت به آنتی‌بیوتیکی که پزشک برای درمان بیمار تجویز می‌کند، پاسخ نمی‌دهد. تحقیقات جدید محققان موسسه "Francis Crick" در انگلستان حاکی است که مصرف نادرست این داروها، ریه‌ را در معرض ابتلا به عفونت‌های ویروسی قرار می‌دهد.

پژوهشگران انگلیسی به منظور بررسی تاثیر آنتی‌بیوتیک‌ بر عفونت‌ها، گروهی از موش‌ها را با باکتری‌های مفید روده که سلامت روده‌ها را تضمین می‌کرد، مورد آزمایش قرار دادند. باکتری‌های مفید روده، برای عملکرد صحیح دستگاه گوارش مهم است زیرا آن‌ها باکتری‌های مضر و سایر میکروارگانیسم‌های آسیب‌رسان را نابود می‌کنند.

قبل از این که موش‌ها به ویروس آنفولانزا آلوده شوند، برای مدت چهار هفته به آن‌ها ترکیبی از آنتی‌بیوتیک‌های حل شده در آب آشامیدنی داده شد اما برای گروه دیگر از موش‌ها که به ویروس آنفولانزا آلوده شده بودند، هیچگونه آنتی‌بیوتیکی در نظر گرفته نشد.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد ۸۰ درصد موش‌هایی که داروی آنتی‌بیوتیک مصرف نکردند و دارای باکتری‌های مفید روده بودند، در برابر عفونت ویروس آنفولانزا جان سالم به در بردند و در مقابل تنها یک سوم موش‌هایی که ترکیب آنتی بیوتیک استفاده کردند، توانستند از دست عفونت ویروسی نجات یابند.

به گفته محققان، استفاده نادرست از آنتی‌بیوتیک نه تنها باعث مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌شود و باکتری‌های مفید روده را از بین می‌برد، بلکه ممکن است افراد را در معرض ابتلا به ویروس‌ها قرار دهد. یافته‌های جدید حاکی است که باکتری روده، نوعی پروتئین پیام رسان را مجبور می‌کند که به سلول‌های ریه کمک کنند تا از گسترش ویروس در بدن جلوگیری کند.

به نظر می‌رسد مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها با عملکرد این پروتئین‌ها مداخله کرده و خط نخست دفاعی بدن را از بین می‌برد. باکتری‌های روده نقش مهمی در تنظیم پاسخ‌های ایمنی دارند، اما مصرف داروهای آنتی بیوتیک، باعث بر هم زدن تعادل آن‌ها می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله Cell Reports  منتشر شده است.

کد خبر 381254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.