۳۶ حمله پهپادی انصارالله به عربستان طی ۲ ماه گذشته

کشورهای منطقه امروز شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، گزارش سخنگوی نیروهای مسلح یمن از حملات پهپادی انصارالله به عربستان، درخواست شورای وزیران سعودی برای کمک بین‌المللی مقابل حملات پهپادی و واکنش تند روسیه به حمله اسرائیل به سوریه یمن بخشی از تحولات امروز منطقه است.

 اهمیت ژئوپلیتیک و موقعیت خاص کشور ایران از منظر هژومونی منطقه‌ای و جهانی، مقوله‌ای حساس و غیرقابل انکار در مناسبات سیاسی و راهبردی نظام بین الملل است. از این رو خبرگزاریایمنا، به صورت روزانه به انعکاس تحولات منطقه و همسایگان جمهوری اسلامی ایران خواهد پرداخت.

۳۶ حمله پهپادی انصارالله به عربستان طی ۲ ماه گذشته

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن وابسته به جنبش انصارالله در سخنانی ضمن افشای آمار کلی حملات هوایی ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان در دو ماه گذشته میلادی عنوان کرد: جنگنده‌های متجاوز سعودی آمریکایی طی دو ماه گذشته میلادی ۸۳۴ حمله هوایی به استان‌های مختلف یمن انجام دادند که ۳۷۳ مورد آن در ماه مه و ۴۶۱ مورد دیگر در ژوئن صورت گرفت. در این حملات ده‌ها تن شهید و شماری نیز مجروح شدند و تعدادی خانه نیز تخریب شد.

وی افزود: ائتلاف متجاوز عربی طی دو ماه گذشته در الحدیده ۷۷۹۰ بار توافق آتش‌بس را نقض کردند و آمار کلی نقض توافق آتش‌بس در حدیده از زمان امضای آن در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۸ تاکنون به ۲۷ هزار و ۷۱۴ مورد می‌رسد.

یحیی سریع خاطرنشان کرد: دشمن و مزدوران آن به توافقنامه الحدیده پایبند نبوده‌اند و اتفاقاتی که در ساحل غربی رخ می‌دهند نقض نبوده بلکه حملات واضحی هستند که بیانگر اقدام دشمن و مزدوران آن در این مناطق برای به شکست کشاندن توافقنامه استکهلم هستند.

وی تصریح کرد: ده‌ها شهروند یمنی به دنبال تداوم نقض آتش‌بس و هدف قرار دادن مناطق مسکونی، خانه‌ها و مزارع کشاورزی شهروندان توسط ائتلاف متجاوز کشته شدند. نیروهای متجاوز مسؤول تداوم تنش و هرگونه پاسخ قانونی نیروهای ما در مرحله آتی هستند و نیروهای ما تا بدین لحظه به توافق پایبند بوده‌اند.

سخنگوی ارتش وابسته به انصارالله ادامه داد: در مقابل نیروهای ما نیز دست بسته باقی نماندند و در پاسخ به این حملات مداوم طی دو ماه گذشته ۳۶ حمله پهپادی به تأسیسات عربستان انجام دادند و ما برای مرحله دوم عملیات آماده می‌شویم.

وی افزود: ۱۵ مورد از حملات مذکور با مشارکت یگان توپخانه انجام شده است. یگان موشکی نیز طی دو ماه گذشته پنج عملیات با استفاده از موشک‌های بالستیک داشته و با موشک تأسیسات نظامی عربستان سعودی را هدف قرار داده است.

این مقام یمنی همچنین گفت: در ۲۱ عملیات پهپادی تأسیسات نظامی سعودی مورد هدف قرار گرفت؛ ۱۰ عملیات پهپادی علیه فرودگاه "أبها"، هفت عملیات علیه فرودگاه "جیزان" (جازان)، سه عملیات علیه فرودگاه "نجران" و یک عملیات هم علیه پایگاه هوایی "خمیس مشیط" در جنوب عربستان انجام شد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در ادامه خاطرنشان کرد: این عملیات‌ها به منظور هدف قرار دان تأسیسات متخاصمی که برای اهداف نظامی استفاده می‌شوند، ادامه خواهد یافت و تنها در صورت توقف تجاوز حمله به تأسیسات مذکور را متوقف خواهیم کرد. این عملیات‌ها احتمالاً گسترده‌تر می‌شوند تا بدین ترتیب اهداف قانونی دیگری را در یک چارچوب جغرافیایی وسیع‌تر در بر بگیرد.

وی تأکید کرد: فرماندهی کل نیروهای مسلح یمن در حال بررسی اجرای مرحله دوم عملیات بازدارنده و پاسخ قانونی است.

شورای وزیران سعودی خواستار کمک بین‌المللی مقابل حملات پهپادی یمن شد

روزنامه الشرق الاوسط اعلام کرد: کابینه عربستان سعودی بار دیگر مدعی شد که نیروهای یمنی با حمایت و پشتیبانی ایران حمله به فرودگاه ابها را انجام داده‌اند و به زودی کسانی که این حمله را برنامه‌ریزی و اجرا کرده‌اند مجازات خواهند شد.

شورای وزیران سعودی بدون اشاره به حملات روزانه جنگنده‌های این کشور در یمن و کشته شدن غیرنظامیان، از جامعه جهانی خواست تا مقابل حملات پهپادی و موشکی نیروهای یمنی بایستد.

بامداد روز گذشته ارتش یمن از حمله به فرودگاه «ابها» با یک فروند پهپاد «قاصف ۲» خبر داد و ساعاتی پس از آن نیز ائتلاف سعودی این حمله را تأیید کرد و مدعی شد که در این حمله نه نفر زخمی شده‌اند.

موریانه از داخل در حال جویدن اسرائیل است

سایت روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم اعلام کرد:  عاموس گلعاد که رئیس هیئت سیاسی و امنیتی در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی بوده گفت: فساد و دودستگی مردم برای من هم به عنوان یک شهروند و هم در سطح "مردمی" نگران کننده است.

گلعاد پست‌های زیادی در نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی در طول سال‌ها داشته است از جمله رئیس بخش پژوهش‌ها در گروه اطلاعات، هماهنگ کننده فعالیت‌های اسرائیل در کرانه باختری و نوار غزه و رئیس بخش امنیت سیاسی در وزارت جنگ و رئیس مرکز سیاست‌گذاری‌ها و استراتژی‌ها و رئیس کنفرانس‌های هرتزلیا.

کنفرانس هرتزلیا تنها مسائل مهم امنیتی از جمله تهدید ایران و آینده نزاع با فلسطینی‌ها و مسائل مربوط به جبهه داخلی مثل بحران بهداشت و نظام حقوقی و مسائل دیگر را بررسی می‌کند. گلعاد از مسؤولان دولتی و تنش در نظام قضایی و همچنین بهداشت انتقاد کرد.

گلعاد در حالی که رویکرد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حل بحران ایران را ستود انتقادات زیادی را از مسؤولان به خاطر زیردریایی‌های آلمان و همچنین سیاست‌هایی که تشکیلات خودگردان را تضعیف می‌کند، کرد و نسبت به عواقب وخیم الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری هشدار داد.

علاوه بر این گلعاد تأکید کرد که او زمانی که نتانیاهو اجازه فروش زیردریایی‌های پیشرفته به مصر را داد بسیار ناراحت بود. او افزود، اسرائیل ضوابط دولتی موجود در کشورهای پیشرفته را از دست داده است. او گفت که افرادی مثل میکی گانور که به عنوان میانجیگر در مسائل امنیت قومی در نظر گرفته می‌شوند بیشتر توجهشان سود مالی است نه امنیت قومی.

در سایه طمع‌ورزی‌های آمریکا به حضور حشد شعبی نیاز است

جعفر الحسینی، سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق در مصاحبه با المیادین گفت: مکانیزم ادغام حشد شعبی با نیروهای مسلح عراق همچنان مبهم و در حال بررسی است. این یک تصمیم جدید نیست. حشد شعبی یک نهاد نظامی براساس سبک و سیاق معمول در وزارت دفاع مثل ارتش عراق یا سایر دستگاه‌ها مثل دستگاه مبارزه با تروریسم نیست بلکه حشد شعبی متشکل از گروه‌هایی است که برخی از آن‌ها بعد از ورود آمریکایی‌ها در سال ۲۰۰۳ تشکیل شد.

وی گفت: این گروه‌ها یک ضرورت مربوط به وزارت دفاع هستند. این گروه‌ها بعد از فروپاشی امنیتی در سه استان الانبار، صلاح الدین و موصل مقابل تروریست‌ها ایستادند. حضور گروه‌های مقاومت تضمینی برای عراق است. هنوز به حضور این گروه‌ها نیاز است. این گروه‌ها به نیروهای مسلح وابسته نیستند بلکه به تصمیم ملی عقیدتی وابسته هستند. این گروه‌ها معتقدند که تا زمانی که تهدید وجود دارد باید حضور داشته باشند. داعش هنوز به پایان نرسیده و همگی این مساله را درک می‌کنند.

الحسینی تأکید کرد که گردان‌های حزب الله عراق قصد ورود به فعالیت سیاسی را ندارند. در سایه طمع‌ورزی‌های آمریکا و تلاش برای سلطه بر توانایی‌های عراقی‌ها به حضور حشد شعبی نیاز است.

این اظهارات مبرهن این موضوع است که تصمیم دولت عراق درباره ادغام حشد شعبی در دستگاه‌های نظامی رسمی موجب بحث و جنجالی در میان نخبگان سیاسی عراق شده است. در زمانی که برخی گروه‌ها از این تصمیم استقبال کرده‌اند برخی نیز می‌گویند که حشد شعبی با فتوای مرجعیت دینی تشکیل شده و جز با فتوای مرجعیت نباید منحل شود.

واکنش تند روسیه به حمله اسرائیل به سوریه

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: حملات اسرائیل به سوریه حاکمیت سوریه را نقض و ثبات منطقه ای را تهدید می کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه تصریح کرد: این گونه اقدامات کمکی به حل تنش های موجود نمی کند. مسکو از بالا گرفتن تنش ها نگران است. چنین اقداماتی امنیت ملی کشورهای خاورمیانه را نیز تهدید می کند.

دولت سوریه با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل تجاوز ارتش اشغالگر اسرائیل در ساعت ۳۵ دقیقه بامداد دوشنبه به خاک سوریه را نقض آشکار قطعنامه ۳۵۰ شورای امنیت سال ۱۹۷۴ در خصوص ترک مخاصمه میان دو طرف عنوان کرد.

بر اساس اعلام دولت سوریه، صهیونیست‌ها استان‌های دمشق، حومه دمشق و حمص را هدف موشکی قرار دادند که در جریان آن علاوه بر کشته شدن ۴ تن، ۲۱ تن دیگر نیز زخمی شدند.

کد خبر 381218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.