۵۰ و ۶۰ ساله ها در معرض سرطان پوست

مدیر گروه بیماریهای پوست دانشکده علوم پزشکی اصفهان گفت: هر زخمی که روی پوست بیش از دو یا سه ماه باقی بماند و با درمان‌های معمول بهبود پیدا نکند این علامت معمولا یکی از تشخیص‌های افتراقی سرطان پوست است و این اتفاقات بیشتر در دهه پنجم و ششم زندگی افراد اتفاق می‌افتد یعنی کسانی که اثرات تجمعی نور آفتاب

ذبیح الله شاهمردای با اشاره به اهمیت مراقبت از پوست در فصل تابستان، اظهار کرد: وسیع‌ترین ارگان بدن انسان پوست است که حدود دو متر مربع از مساحت بدن افراد را تشکیل می‌دهد و از سویی پوست سنگین‌ترین ارگان بدن است چرا که حدود چهار کیلوگرم از وزن بدن را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه پوست بدن اولین سد دفاعی بدن در مقابل عواملی بیرونی است، گفت: یک پوست سالم می‌تواند در مقابل عوامل بیرونی مانند گرما، سرما، عوامل محیطی، فیزیکی و نور آفتاب از ارگان‌های داخلی بدن دفاع کند و سالم نگه داشتن پوست بدن برای حفاظت از دیگر اندام‌های داخلی بدن انسان حیاتی است.

این متخصص بیماری‌های پوست و مو درباره بیماری‌های شایع پوستی در فصل تابستان، تصریح کرد:  تابیدن آفتاب شدید در روزهای طولانی تابستان می‌تواند عوارض زیادی برای پوست داشته باشد، از سویی مقادیر کم آفتاب برای زندگی روزمره لازم است اما نباید افراد به طور بی‌محابا در معرض آفتاب شدید باشند.

وی در خصوص علائم عدم مراقبت از پوست اظهار کرد: آفتاب سوختگی، سوزش پوست بیماران، قرمزی، برنزه شدن و افزایش تیرگی رنگ پوست علایمی است که نشانگر عدم مراقبت فرد از پوست خود در مقابل نور آفتاب است.

شاهمرادی با تاکید بر اینکه تکراراین اتفاق به طور مرتب باعث بروز چین و چروک و کاهش کلوژن‌ها می‌شود، افزود: این اثرات به مرور زمان باعث آسیب به سلامت و مشکلاتی نظیر سرطان‌های پوستی را به دنبال دارد همچنین حدود ۸۰ درصد سرطان‌های پوست انسان ارتباط مستقیم با نور آفتاب دارند که با مراقبت‌های پوستی می‌توان این عوارض را به حداقل رساند.

وی با اشاره به تقسیم پوست انسان به شش نوع (تیپ) گفت: تیپ یک پوست، پوستی بسیار روشن است، این نوع پوست با داشتن موی بور و چشمان رنگی همراه است که بیشتر آمریکایی‌ها و اروپاییان این ویژگی را دارند و حدود ۱۰ درصد از پوست ایرانی‌ها هم در این تیپ قرار می‌گیرد که جزء حساس‌ترین پوست‌ها است که این نوع از پوست‌ها حتی تابش پنج دقیقه آفتاب شدید را هم نمی‌توانند تحمل کنند و معمولا پس از آن حالت گرگرفتگی، قرمزی دارند همچنین در سنین بالاتر کک و مک و لک‌ها روی آن ایجاد می‌شود.

مدیر گروه بیماری‌های پوست دانشکده علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه هر چه از نوع اول به طرف نوع شش می‌رویم به آرامی این حالت حساس بودن شدید پوست کاهش پیدا می‌کند، افزود: تیپ پوست ایرانی‌ها بیشتر نوع دوم و سوم است و افراد سبزه در تیپ چهارم قرا می‌گیرند و تیپ پنجم هم در کشورهایی مثل هند و استان‌های جنوب ایران قرار دارند و در نهایت تیپ شش پوست‌هایی است که کاملا سبزه هستند و این نوع پوست‌ها هیچ وقت قرمز نمی‌شوند و فقط تیره‌تر هستند که پوست آفریقاییان در این رده پوستی قرار می گیرد.

این متخصص بیماری‌های پوست و مو تاکید کرد: هر چقدر که پوست روشن‌تر باشد در نتیجه میزان حساسیت به نور آفتاب هم در آن بالاتر است و یکی از نکات مهم استفاده از ضد آفتاب ها در مقابل نور آفتاب به طور مرتب است.

شیوع سرطان‌های پوستی در دهه پنجم و ششم زندگی

وی با بیان اینکه شایع‌ترین سرطان‌ها سرطان‌های پوستی هستند، گفت: هر زخمی که روی پوست بیش از دو یا سه ماه باقی بماند و با درمان‌های معمول بهبود پیدا نکند این علامت معمولا یکی از تشخیص‌های افتراقی سرطان پوست است و این اتفاقات بیشتر در دهه پنجم و ششم زندگی افراد اتفاق می‌افتد یعنی کسانی که اثرات تجمعی نور آفتاب طی چند دهه بر روی پوست آنها اثر گذاشته است با علائم سرطان پوست مواجه می‌شوند.

این متخصص پوست و مو با اشاره به ورود ضد آفتاب‌ها از سال ۱۹۲۸ به بازار اظهار کرد: خوشبختانه هر سال ضد آفتاب های بهتری ساخته می‌شود، اگر ضد آفتاب سبک‌تر باشد و با تعریق آسیب نبیند مدت ماندگاری آن بر روی پوست بیشتر خواهد بود.

وی در خصوص ضدآفتاب‌ها تصریح کرد: بر اساس نوع پوست استفاده از ضد آفتاب‌ها با اس پی اف و عیار حافظتی برای محافظت از پوست در برابر آفتاب مورد مصرف قرار می‌گیرد، برخی افراد برای پوشش لک‌های صورت از کرم‌های حاوی رنگ متناسب با توجه به چربی یا خشکی پوست، وجود آکنه و جوش یا میزان در معرض آفتاب بودن استفاده می‌کنند.

شاهمرادی با بیان اینکه ۸۰ درصد کل آفتاب در زندگی،   زیر ۳۰ سال به پوست انسان می‌تابد، افزود: هیچ ضد آفتاب کاملی در هیچ جای دنیا وجود ندارد و حتما سه موضوع را باید افراد مد نظر داشته باشند اول اینکه ۸۰ درصد اثرات مخرب آفتاب  در ساعات روز و بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد ظهر است و نباید در این ساعات به دلیل موارد غیرضرور در معرض نور آفتاب قرار بگیرند.

وی در خصوص لزوم توجه به پوشش و محافظت مناسب از پوست، خاطرنشان کرد: استفاده از کلاه، نقاب و لباس‌هایی با پوشش بیشتر و آستین‌دار و مصرف ضد آفتاب برای محافظت پوست در برابر اشعه شدید آفتاب در فصل تابستان ضروری است  و تنها استفاده از ضد آفتاب برای محافظت از پوست کافی نیست و باید مراقبت‌های دیگر را در نظر داشته باشیم.

مدیر گروه بیماری‌های پوست دانشکده علوم پزشکی اصفهان با هشدار به لزوم جدی گرفتن سرطان‌های پوست، افزود: با توجه به اینکه هنوز هم بیمارانی هستند که با وجود ایجاد یک زخم با ابعاد چند سانتی‌متری روی سر یا صورت ایجاد شده به آن بی‌اهمیت هستند و دیر به پزشک مراجعه می‌کنند باید گفت که هر نوع تغییر شکل در خال‌ها و لک‌ها یا ایجاد زخم  جدید بهتر است با سرعت در مراحل اولیه به پزشک مراجعه کرد چرا که برخی مشکلات تنها با یک جراحی ساده قابل درمان خواهد بود.

کد خبر 381212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.