۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
مسئولان، معلولان را دریابید

گلپایگان_آنان نیز حق دارند مانند دیگران از شرایط مطلوب زندگی برخوردار شوند و از امکانات استفاده کنند، اما موانع زیادی در مقابلشان وجود دارد، قوانین حمایتی برای آن‌ها وضع شده، اما تا دستیابی به همه حقوق قانونی، هزار راه نرفته وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، فاصله خانه تا محل کارش ۱۰ کیلومتر است و او مجبور است هر روز این مسافت را در شرایطی ناگوار طی کند. مشکلاتش از همان لحظه خارج شدن از خانه آغاز و هر لحظه بر آن‌ها افزوده می‌شود. آسانسور نامناسب است و او با مشقت فراوان از آن استفاده می‌کند. اوضاع وقتی بدتر می‌شود که آسانسور خراب شده و او باید با کمک چندین نفر پله‌ها را پایین بیاید. تاکسی که خبر می‌کند وقتی راننده متوجه معلولیت او می‌شود با بهانه‌ای سرویس را کنسل می‌کند. ویلچر به سختی پیش می‌رود و در سنگفرش‌های خراب پیاده‌رو و دهانه پل‌های ناایمن گیر می‌کند. تراژدی او و هزاران معلول جسمی حرکتی هر روز تکرار می‌شود.

نهضت مناسب‌سازی معابر

حسن مرادی، رییس اداره بهزیستی گلپایگان در این باره می‌گوید: از مجموع یک هزار و ۵۷۹ توانخواه شهرستان ۵۵۹ نفر معلول جسمی و حرکتی، ۱۲۱ نفر نابینا، ۱۴۲ نفر ناشنوا، ۳۹۴ نفر کم‌توان ذهنی و ۳۱۳ نفر دچار بیماری اعصاب و روان و ۵۰ نفر سالمند هستند که در طول سال جهت تمدید کارت معلولیت به کمیسیون پزشکی مراجعه می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: نهضت مناسب‌سازی از محیط زندگی تا مکان‌های عمومی ویژه معلولان باید اجرا شود. در دو سال اخیر همه ادارات برای بررسی رعایت ضوابط مناسب‌سازی بازرسی و ضمن ارسال گزارش به استان به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم امتیازبندی ادارات در نظر گرفته شده است.

رییس اداره بهزیستی گلپایگان با بیان اینکه مناسب‌سازی معابر عمومی و پیاده‌روهای شهر آنطور که باید انجام نشده است، می‌افزاید: از آنجایی که ادارات ملزم به رعایت ضوابط مناسب سازی هستند تذکرات لازم داده شده و در صورت کمبود اعتبار از محل تملک دارایی شهرستان بودجه برای اجرای مناسب‌سازی تخصیص داده می‌شود.

مرادی خاطرنشان می‌کند: نظام مهندسی صدور پروانه ساختمان‌ها را بر مبنای اجرای ضوابط مناسب‌سازی برای معلولان قرار داده است.

وی می‌گوید: ساماندهی ورزش معلولان شهرستان برعهده سازمان ورزش و جوانان بوده است که پس از سه سال سالن ۱۷ شهریور برای فعالیت در رشته‌های مختلف در اختیار معلولان قرار گرفت.

رییس اداره بهزیستی گلپایگان می‌افزاید: طبق قانون سه درصد سهم اشتغال دولتی به معلولان تعلق دارد که در صورت فراهم بودن شرایط جسمی می‌توانند استفاده کنند، اما سازمان بهزیستی هم با پرداخت تسهیلات در بخش اشتغال به آن‌ها کمک می‌کند.

مرادی تصریح می‌کند: طبق قانون خانواده‌های متقاضی مسکن که یک یا دو فرزند معلول جسمی دارند از  تسهیلات بانک مسکن می‌توانند استفاده کنند و از پرداخت عوارض شهرداری و امتیاز آب، برق و گاز هم معاف هستند.

وی می‌گوید: هزینه لوازم بهداشتی افراد معلول دچار ضایعه نخاعی به صورت ماهانه به حساب آنان واریز می‌شود که البته این جوابگوی نیازهای آنان نیست؛ معلول دچار ضایعه نخاعی علاوه بر هزینه تأمین مخارج زندگی هزینه نگهداری نیز دارد.

اجرای طرح مناسب‌سازی تردد معلولان

حمیدرضا مصطفائی، کارشناس فنی و ترافیک و دبیر کمیته مناسب‌سازی شهرداری گلپایگان می‌گوید: پیاده‌روسازی معابر شریانی شهر به مساحت ۵۰ هزار متر مربع با هدف بهسازی و سهولت در تردد عابران پیاده، معلولان، سالخوردگان و کم‌توانان جسمی حرکتی انجام شده است.

وی می‌افزاید: پیاده‌روسازی و احداث مسیر ویژه نابینایان با اجرای سنگ‌فرش خطوط ویژه به طول یک‌هزار و ۴۰۰ متر و مساحت حدود پنج هزار مترمربع در طرفین بلوار سلمان فارسی از دیگر اقدامات شهرداری در حوزه مناسب‌سازی است.

دبیر کمیته مناسب‌سازی شهرداری گلپایگان ادامه می‌دهد: احداث پیاده‌گذر بلوار امام رضا(ع) با هدف بهسازی و سهولت در ترددعابران، معلولان، سالخوردگان و کم‌توانان جسمی و حرکتی به طول چهار هزار متر و مساحت ۱۶ هزار مترمربع انجام شده است.

مصطفائی یادآور می‌شود: بهسازی و مناسب‌سازی ورودی پارک‌های شهر در پارکشهر، پارک ۱۷ تن، پارک ساحلی و جنگلی و همکاری در راه‌اندازی خودروی ویژه حمل و نقل معلولان و نصب تابلوهای ویژه پارک معلولان در بعضی نقاط شهر اجرا شده است.

وی می‌افزاید: همه ساختمان‌های احداث شده توسط شهرداری شامل سالن چند منظوره مدیریت بحران، پارک‌ شادی و پارک شهید خرازی و مکان‌های در حال احداث نظیر پارک بانوان ، حمام رباط آحسین و حمام بهشت(ملااسدالله)، محوطه بیرونی مسجد جامع، فرهنگسرای گلپایگان و سایر بناها بهسازی یا مناسب‌سازی شده است.

دبیر کمیته مناسب‌سازی شهرداری گلپایگان می‌گوید: در آینده در طراحی و اجرای تقاطع‌ها و میدان‌های شهری موضوع بااهمیت مناسب‌سازی محل‌های تردد معلولان در نظر گرفته می‌شود.  

مصطفائی خاطرنشان می‌کند: پیشنهادات شهرداری گلپایگان برای راه‌اندازی خودپرداز ویژه معلولان در بهترین نقطه شهر با در نظر گرفتن همه ضوابط به کمیته مناسب‌سازی ارائه شده است.

یک دستگاه ون جوابگوی جابجایی معلولان نیست

اما سوی دیگر این ماجرا مسئولانی هستند که باز هم مطالباتی دارند؛ سیدمهدی رفیعی، رییس جامعه معلولان گلپایگان می‌گوید: شهرداری گلپایگان در شهر برای تردد معلولان مناسب‌سازی لازم را انجام داده است.

وی می‌افزاید: ادارات آن طور که باید توجهی به موضوع مناسب سازی ندارند، البته با مصوبه فرمانداری ادارات و بانک‌ها مکلف به اجرای مناسب‌سازی برای تردد معلولان شده‌اند.

رییس جامعه معلولان گلپایگان اضافه می‌کند: یک دستگاه ون برای جابجایی معلولان، سالمندان و جانبازان زیر نظر مرکز سالمندان در شهر گلپایگان مستقر است، اما به صورت شبانه‌روزی نیست و یکی از دغدغه‌های جامعه معلولان است.

وی می‌افزاید: در جلسه با شهرداری و شواری شهر گلپایگان که در راستای خدمات‌رسانی به معلولان شهرستان برگزار شد، برای خرید یک دستگاه وَن جدید یا واگذاری همین خودرو به بخش خصوصی اعلام آمادگی کردند تا با حمایت شهرداری به صورت شبانه‌روزی به معلولان شهرستان خدمات‌رسانی کند، اما مصوبه شواری شهر برای کمک شهرداری در این خصوص نیاز است و تاکنون جوابی به جامعه معلولان داده نشده است.

کد خبر 381206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.