آسیب‌شناسی الگوی برنامه‌ریزی طرح‌ها

یکی از دلایل تحقق نیافتن طرح‌های توسعه شهری، الگوی برنامه‌ریزی و شرح خدمات طرح‌ها است، تهیه طرح‌های توسعه شهری بر اساس قرارداد همسان برای تمامی شهرها به صورت یکسان انجام می‌شود و این موضوع یکی از ایرادات مهم طرح‌های شهری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هرکدام از شهرهای کشور به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و جغرافیایی دارای ویژگی‌های خاصی است در حالی که شرح خدمات واحدی برای آنها اعمال می‌شود به علاوه مطالعات طرح‌های توسعه شهری مفصل، زمان تهیه آنها طولانی و فرآیند بررسی و تصویب طرح‌ها نیز مدت‌دار است، در نتیجه پیشنهادهای طرح در بسیاری موارد با تحولات و روندهای واقعی شهر همخوانی ندارد.

روش‌شناسی تهیه طرح‌ها نیز از دیگر ایرادات مطرح شده است، براین اساس در مرحله شرح خدمات از مشاور خواسته می‌شود بر اساس شناخت و پیش‌بینی انبوهی از شاخص‌ها، مثل وضعیت تولید در بخش‌های مختلف اقتصـــادی، خــدمات، جمعیت، فعالیت و سایر موارد، به برآورد نتایج بپردازد، نتیجه اینکه گروه تهیه‌کننده طرح بعد از انجام مطالعات تفصیلی در مورد وضع موجود شهرها، بدون امکان قطعیت در پیش‌بینی‌ها به تهیه نقشه کاربری اراضی بر مبنای سقف جمعیتی و اشتغال در بخش‌های مختلف می‌پردازد.

برآورد چنین مطالعاتی این است که کلیت شهری که صورت کاملی از تقابل نمودها و ابعاد مختلف چند وجهی است به مجموعه‌هایی از شاخص‌های کمی تقلیل پیدا می‌کند، بدون آنکه ساختار مفهومی رابطه بین آنها لحاظ شود.

به عبارت دیگر غنی‌ترین وجه شناخت که شامل بررسی روح حاکم بر اجزا در مطالعات توسعه شهری است در روند تهیه طرح‌های توسعه شهری، توجه به شهروندان و نظرات آنان و امکانات مدیریت شهری مورد توجه قرار ندارد.

نتیجه این است که طرح در اجرا با مشکلاتی مواجه و بسیاری از پیشنهادها عملیاتی نمی‌شود همچنین در برخی موارد نارضایتی شهروندان را  نیز به دنبال دارد.

نکته بعدی که در تهیه طرح‌های توسعه شهری مورد بی‌توجهی قرار گرفته، طراحی شهری است، مشکلات فراوانی در شهرها به دلیل نبود توجه لازم به مبحث طراحی شهری وجود دارد که نیازمند راهکارهای اساسی است.

تهیه طرح‌های توسعه برای شهرهای مختلف بر اساس قراردادهای همسان، انجام مطالعات مفصل و پراکنده و بی‌ارتباط با پیشنهادهای طرح، زمان‌بر شدن روند تهیه طرح‌ها و بی‌ارزش شدن بعضی پیشنهادها، تاکید بیش از حد بر معیارهای کمی و یکسان‌سازی الگوها، نبود توجه به مشارکت شهروندان و توانمندی شهرداری‌ها، ‌توجه نکردن به طراحی شهری در طرح‌های توسعه شهری، نبود توجه به بازتاب‌های اقتصادی برنامه‌های آتی شهر، تقلیل برنامه‌ریزی جامع شهری به برنامه‌ریزی کالبدی و ‌توجه نکردن به لزوم تلفیق اهداف کالبدی با اهداف محیطی، اقتصادی و اجتماعی و نبود پویایی و انعطاف‌ پذیری لازم در طرح‌های شهری از جمله مشکلات روش‌های تهیه طرح‌های توسعه شهری است.

کد خبر 381201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.