زمان رهاسازی آب برای کشت تابستانه مشخص نیست

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان با بیان اینکه قرار بود زمان و نحوه رهاسازی آب مورد نیاز برای کشت تابستانه پس از تشکیل جلسه کمیته ۱۵ نفره اعلام شود، گفت: دو جلسه در روزهای نهم و یازدهم تیرماه به این منظور برگزار شد که همچنان بی نتیجه مانده است.

حسین محمدرضایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا ضمن اظهار بی اطلاعی از خبری مبنی بر تجمع کشاورزان در مقابل استانداری اصفهان، اظهار کرد: جلسه کمیته ۱۵ نفره صنوف کشاورزان و دبیر صنف استان و نمایندگان شرکت آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان که در دو نوبت برگزار شد، همچنان بی نتیجه ماند زیرا در این جلسه هفت نماینده کشاورزان ٢١ سهم از ٣٣ سهم طومار شیخ بهایی که مربوط به شهرستان اصفهان هستند حضور داشتند اما نمایندگان کشاورزان ١٢ سهم از ٣٣ سهم غرب شرکت نکردند و بازگشایی زاینده رود به تاخیر افتاد.

وی با تاکید بر اینکه هر بلوک باید به حقابه خود قانع شود تا زاینده رود هرچه زودتر جاری شود، افزود: صنف کشاورزان و نمایندگان کشاورزان شهرستان اصفهان خواهان توزیع آب تابستانه با توجه به حق آبه مشخص شده از سوی تیم تخصصی آب منطقه ای و همچنین محاسبه کردن پرت آب در مسیر هر بلوک و کم کردن این پرت از حق آبه همان بلوک یا منطقه هستند که این موضوع مورد تایید شرکت آب منطقه ای برای توزیع آب بود و اختلاف نظری نیز وجود ندارد.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان ادامه داد: کشاورزان غرب اصفهان نیز خواهان بازگشایی زاینده رود هستند اما به سهم خود قانع نیستند.

محمدرضایی با تاکید بر اینکه امروز از سوی صنف کشاورزی و کشاورزان شهرستان اصفهان تجمعی صورت نگرفته است، اظهار کرد: فردا پنجشنبه ۱۳ تیرماه گردهمایی بیش از پنج هزار نفر از کشاورزان شرق برگزار می شود که هدف از آن تعیین وضعیت نابسامان مسیر رودخانه به ویژه در شهرستان لنجان و میزان تعیین شده حقابه های هر بلوک، بررسی مشکلات پیش آمده برای توزیع آب تابستانه و ارائه گزارش کاری از نتیجه جلسات کمیته ۱۵ نفره به کشاورزان شهرستان اصفهان است.

وی خاطرنشان کرد: زمان برگزاری جلسه بعدی کمیته ۱۵ نفره برای رهاسازی آب کشت تابستانه در حال حاضر مشخص نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو روز دوشنبه (سوم تیرماه) به نقل از معاون آب و آبفای وزارت نیرو اعلام کرد: "زاینده رود همچنان جاری خواهد بود"؛ با دستور مساعد وزیر نیرو آب مورد نیاز کشت تابستانه کشاورزان استان اصفهان تامین می شود.

قاسم تقی‌زاده خامسی به برگزاری نوزدهمین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه آبریز زاینده رود در وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: این نشست پس از سفر هفته گذشته وزیر نیرو به استان اصفهان و دستور وی به منظور بررسی آخرین وضعیت حوضه برای تخصیص آب کشت تابستانه برگزار شده است.

وی با اشاره به دستور مساعد وزیر نیرو در این جلسه برای تخصیص آب برای کشت تابستانه کشاورزان اصفهانی، افزود: با توجه به اینکه بایستی حداقل ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب در پایان سال آبی جاری به منظور کشت پاییزه در سد زاینده‌رود باقی بماند، از این رو مقرر شده است تا ضمن رعایت تخصیص‌های مربوط به بخش شرب، صنعت و... بخشی از آن نیز برای کشت صیفی در تابستان برای کشاورزان در نظر شود.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه حدود ۳۵۰ تا ۳۷۰ میلیون مترمکعب برای کشت تابستانه اختصاص خواهد یافت، ادامه داد: زمان و نحوه رهاسازی آب مورد نیاز برای کشت یاد شده پس از تشکیل جلسه کمیته ۱۵ نفره متشکل از نمایندگان شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، صنف کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان تصمیم‌گیری و به زودی اعلام خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 381200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.