۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۱
آرمیده در دل کوهساران

پیراستگی طبیعت در دامان طبیعت بکر و دست نخورده اینجا، رنگ و جلایی دیگر دارد و آواز هزار طنین افکنده در دامان کوه و پیچش باد در مرغزار گل و بوستان را به رقص آورده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طلیعه صبحگاهان در قدم باد تموز در دیاری این چنین زیبا دیدنی‌تر است. خرمی دشت دست در دست زلالی آب داده و از بلندای کوه تا کرانه درختستان را مملو از گل‌های یاس و سوسن کرده است.

بهار هر کجا که قدم گذاشته گلی روییده و چمنی رسته و اینک در آستانه گرمای تابستان، ابر و باد و گل و بوستان و دمن، سرشار از خُم هزاران رنگ آفرینش، چونان قالی هزار نقش، دیبای طبیعت را فرارویتان گسترده است.

اگر هوای طبیعتی را دارید که در یک سوی آن کُله‌گوشه برف بر تارک کوه نهاده و در سوی دیگرش زلالی آب خودنمایی کند، بار سفر بندید و راهی دیار کوهستان شوید؛ مقصد ما روستایی زیبا در ۴۲ کیلومتری مرکز شهرستان بوئین‌میاندشت است .

روستایی به‌غایت زیبا با مردمانی گرجی‌زبان که سراسر آن پوشیده از گون، گز، کرفس کوهی و درختان پراکنده بلوط است. آب و هوای "آغچه" در بهار و تابستان معتدل  و در زمستان بسیار سرد است. "سد و سراب آغچه" و "رودخانه آغچه" از دیدنی‌ترین مناطق این روستاست که در منظرگاهش مانند تابلویی پیوستگی بی‌نظیر رود و چمن و درخت و گل را به نمایش گذاشته است.

مراتع غنی و سرسبز ، چشمه‌های جوشان و رودخانه خروشان با عبور از میان تاکستان‌های وسیع واقع در دره‌ای سرسبز و زیبا در کنار سدی که در سالیان اخیر در حاشیه جاده و در مدخل ورودی روستا ایجاد شده از دیگر مناطق دیدنی آغچه است.

بنیادگذاران آغچه را از اسرای گرجی‌زبان زمان شاه‌عباس اول صفوی می‌دانند که از گرجستان به ایران تبعید شدند. البته مردمان این دیار در طول قرون و با همنشینی با اقوام منطقه، فرهنگ اصیل قفقازی را فراموش کرده و اینک آداب و رسوم خاصی ندارند.

رودخانه قم رود از سراب آغچه سرچشمه گرفته و پس از عبور دره‌ها و تپه ماهورها و ارتفاعات از روستاهای پایین‌دست گذشته و در مسیر خود بیشه‌زارهایی بسیار زیبا بوجود آورده که با چشم اندازهای فراخ و آب و هوایی مطبوع و دلپذیر، محیطی مناسب برای گذراندن اوقات طبیعت دوستان در ایام فصل بهار و تابستان را فراهم کرده است.

در مسیر این رودخانه و در تقاطع با جاده ترانزیتی اصفهان - خوزستان در بخش بوئین‌میاندشت و در فاصله ۴۸ کیلومتری غرب از مرکز شهرستان پل تاریخی وجود دارد که به پل نوغان معروف است.

در امتداد این رودخانه به سمت شمال آبشاری بسیار زیبا قرار دارد که به همراه بیشه‌زارهای وسیع و زیبا مسافران زیادی را به سوی خود می‌خواند.

کد خبر 381195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.