تبدیل کانتینرهای باربری به استراحتگاه‌های شهری + عکس

مسئولان شهر مونترآل، کانتینرهای خاکستری رنگ کشتی‌ها را به فضاهای عمومی برای استراحت شهروندان در پیاده‌روها تبدیل کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اخیرا ایجاد پارکلت‌ها در سراسر آمریکای جنوبی به طور گسترده‌ای ترویج یافته است. سانفرانسیسکو پیشگام این نوع طراحی در ایالات متحده بود که برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ به ایجاد پارکلت‌هایی در سراسر شهر پرداخت. پارکلت‌ها که تنها به اندازه دو یا سه خودرو از فضای یک خیابان را به خود اختصاص می‌دهد، ممکن است به طور دائمی ساخته شود یا تنها برای مدت زمان کوتاهی و در فصل‌های مختلف سال مورد استفاده قرار گیرد.

این مکان‌ها در دسترس عموم مردم یک شهر قرار می‌گیرد و به عنوان فضاهایی برای استراحت، گذراندن اوقات فراغت و حتی گاهی برای بازی کودکان در مناطقی با کمبود پارک یا فضاهای عمومی دیگر، ساخته می ‌شود. انگیزه اصلی طراحان پارکلت‌ها، بهبود تجربه پیاده‌روی در خیابان‌ها در شهرهایی مملو از ساختمان‌ها و خیابان‌های شلوغ است.

پارکلت‌ها یا "پارک‌های کوچک" به شکل‌های مختلف طراحی می‌شود؛ بعضی از این مکان‌ها به فضاهای سبز، مملو از گل‌ها و گیاهان زیبا تبدیل می‌شود و در بعضی پارکلت‌ها نیز نیمکت‌هایی قرار داده می‌شود تا ساکنان برای استراحت خود مورد استفاده قرار دهند. حتی در بعضی از "پارک‌های کوچک"، فضاهایی به بازی کودکان اختصاص داده می‌شود.

مقامات شهری و هنرمندان محلی مونترآل، دومین شهر بزرگ کشور کانادا، از کانتینرهای خاکستری رنگ کشتی‌های قدیمی به عنوان فضاهای عمومی با نشاط در سراسر شهر بهره گرفته‌اند. طراحی زیبا و رنگارنگ این کانتینرها در فضاهای بدون استفاده، زیبایی خیره‌کننده‌ای را برای شهر به ارمغان آورده است.

علاوه براین، نیمکت‌های راحت و گلخانه‌های کوچک بسیاری از عابران را به توقف و گذراندن اوقات فراغت خود در این فضاها جذب می‌کند و مهم‌تر از همه اینکه، پارکلت‌های شهر مونترآل، با کم‌ترین هزینه، جو سرد تجاری این شهر را تغییر داده است و حس نشاط و سرزندگی به مردم این شهر بخشیده است.

اگرچه پارکلت‌ها در شهرهایی نظیر مونترآل، تنها در بعضی از فصول سال برقرار است و در فصل‌های دیگر، فضاهای آن‌ها به عنوان محل پارک خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد، با این حال می‌تواند به عنوان یک عامل پر نقش برای حفظ نشاط و پویایی و البته موقعیت اقتصادی شهر عمل کند؛ طراحان و معماران در مونترآل به ساخت پارکلت‌ها در مقابل رستوران‌ها و دیگر مراکز تجاری شهر پرداخته‌اند تا از این طریق مردم با توقف در پارکلت‌ها بیشتر به سمت این مراکز تجاری جذب شوند.

قبل از مونترآل، طرح ساخت "پارکلت‌های کوچک" در شهرهایی نظیر سانفرانسیسکو با تعداد ۸۰ پارکلت در سراسر شهر، ونکوور و لس‌آنجلس موفقیت‌های چشمگیری را برای این شهرها در پی داشته است.

کد خبر 381193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.