تشویش در نخستین جلسه پارلمان اروپا

کشورهای جهان، در بیست و چهار ساعت گذشته شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از مهمترین آن‌ها می‌توان به کاهش آمار محبوییت ترامپ، هشدار سازمان ملل درباره فعالیت های جدید ارتش میانمار، تشویش در نخستین جلسه پارلمان اروپا و تنزل عواطف ناسیونالیستی آمریکایی ها اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اخبار جهان در بیست و چهار ساعت گذشته، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی در عرصه بین الملل را می‌توانید در بسته خبری "جهان سیاست" مطالعه کنید:

واکنش دولت اسپانیا به فعالیت های کاتالون ها

تظاهرات حمایت از کاتالونیا

دولت اسپانیا طی ادعایی مبنی بر فعالیت تجزیه‌طلبانه نمایندگان کاتالونیا در اروپا، خواستار متوقف کردن فعالیت آن‌ها شده است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی، دولت اسپانیا خواستار مداخله "دادگاه عالی عدالت کاتالونیا" برای توقف فعالیت مقرهای نمایندگان کاتالونیا در اروپا شده است.

این دولت خواستار اقدام دادگاه جهت محدود سازی فعالیت سه هیئت از نمایندگان کاتالون در آلمان، بریتانیا و سوئیس شده است.

کاتالونیا، منطقه‌ای نیمه مستقل در شمال شرقی اسپانیا است. در رفراندومی که سال ۲۰۱۷ برگزار شد، ۹۰ درصد مردم این منطقه رأی به جدایی از اسپانیا دادند؛ این رفراندوم توسط "دادگاه قانون اساسی" اسپانیا غیر قانونی عنوان شد.

دولت اسپانیا با خشم حاصل از نتایج رفراندوم، رهبران جدایی‌طلب کاتالان را برکنار، و پارلمان آن‌ها را منحل کرد؛ سپس در ماه دسامبر ۲۰۱۷، یک انتخابات منطقه‌ای برگزار کرد که طی آن حزب ملی‌گرایان پیروز شد.

وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای، فعالیت نمایندگان کاتالان را علیه منافع ملی اسپانیا خواند.

این بیانیه به این شرح است: "فعالیت نمایندگان کاتالان در آلمان (شهر برلین)، بریتانیا و ایرلند (شهر لندن) و سوئیس (شهر ژنو)، همسو با اهداف تجزیه‌ طلبی کاتالونیا است که چندین بار توسط دادگاه اسپانیا، خلاف قانون اساسی عنوان شده است".

در ادامه انحلال پارلمان کاتالان در سال ۲۰۱۷، مقر نمایندگان این منطقه در آمریکا، فرانسه و ایتالیا بسته شد.

با وجود مخالفت وزارت امور خارجه اسپانیا، دولت کاتالونیا ژوئن امسال اعلام کرد که قصد تأسیس دوباره مقر نمایندگان در ایتالیا را دارد.

ایتالیایی ها روسیه را دوست دارند؛ پوتین در راه رم

ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه از رم دیدار می‌کند تا روابط دوستانه روسیه و ایتالیا را گسترش دهد. رییس جمهور روسیه طی سفر خود با سرجیو ماتارلا، رییس جمهور و جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا دیدار خواهد کرد.

او همچنین قرار است با پاپ فرانسیس که پیش از این دو بار با او دیدار کرده نیز ملاقات کند.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، کونته از پیوستن مجدد روسیه به گروه هفت که به دنبال الحاق کریمه، روسیه را به عنوان عضو هشتم از این گروه تعلیق شد، دفاع کرده است. ماتئو سالوینی، معاون نخست وزیر ایتالیا نیز منتقد تحریم‌ها علیه روسیه بوده و اعمال تحریم علیه مسکو را "دیوانگی" خوانده است.

ایتالیا اما از وتوی خود برای توقف تمدید تحریم‌های اروپا علیه روسیه استفاده نکرد اما به جای آن اقداماتی برای حفظ روابط سالم با روسیه انجام داده است.

حزب "لیگ شمالی" سالوینی و همچنین "جنبش پنج ستاره" روسیه را متحدی امنیتی در منطقه خاورمیانه دانسته و بر مزایای اقتصادی تجارت با مسکو تاکید کرده‌اند.

ایتالیا به شدت به گاز طبیعی روسیه وابسته است و تحلیلگران معتقدند که شخصیت محاسبه‌گر و محکم پوتین برای رای‌دهندگان ایتالیایی از هر دو گرایش چپ و راست جذاب است.

بر اساس نتایج یک نظرسنجی که در ماه دسامبر منتشر شد، ۳۷ درصد از مردم ایتالیا دیدگاهی مثبت درباره روسیه دارند که از هر کشور اروپایی دیگری بجز یونان و مجارستان بیشتر است. همچنین شمار ایتالیایی‌هایی که گفته‌اند رویکردی منفی درباره روسیه دارند، از دیگر کشورهای اروپایی کمتر بوده است.

جاسوسی دولت چین از تلفن همراه گردشگران

چین

به دنبال تشدید نظارت بر منطقه سین‌کیانگ، پلیس مرزی چین به صورت مخفیانه نرم‌افزارهای جاسوسی روی گوشی‌های بازدیدکنندگان نصب و اطلاعات شخصی آنها را دانلود می‌کند.

روزنامه گاردین در گزارشی فاش کرد، دولت چین آزادی‌ مسلمانان در سین‌کیانگ، واقع در غرب چین را به شدت محدود کرده، دوربین‌های شناسایی چهره در خیابان‌ها و مساجد آنجا نصب کرده و ساکنان را مجبور کرده است تا نرم‌افزاری را دانلود کنند که تلفن‌های همراه آنها را جستجو می‌کند.  

تحقیقات گاردین و شرکای بین‌المللی آن نشان می‌دهد، زمانی که بازدیدکنندگانی قصد ورود به این منطقه از طریق قرقیزستان را داشته باشد، هدف قرار می‌گیرند. گارد مرزی چین تلفن‌های آنها را می‌گیرد و مخفیانه برنامه‌ای را برای استخراج ایمیل‌ها، پیام‌ها و تماس‌ها و همچنین اطلاعات مربوط به خود دستگاه را نصب می‌کند.

 گردشگران می‌گویند، مقام‌ها از قبل به آنها هشدار ندادند یا نگفتند که این نرم‌افزار به دنبال چه می‌گردد یا اینکه اطلاعات آنها قرار است برداشته شود. این بدافزار همچنین تحرک و جابجایی گردشگران را هم رصد می‌کند.

این تحقیقات با همراهی زوددویچه تسایتونگ و نیویورک تایمز فاش کرد، افرادی که از گذرگاه مرزی ایرکشتام اقدام به ورود می‌کنند تلفن‌هایشان از سوی گارد مرزی چین بازرسی می‌شود. ادین اومانوویچ، از گروه حریم خصوصی بین‌المللی تاکید کرد: این یافته‌ها به شدت نگران‌کننده است، خصوصا در کشوری که دانلود یک برنامه اشتباه با مطلب خبری می‌تواند به ورود شما به کمپ‌های بازداشت بینجامد.

راه حل بحران سودان؛ مذاکرات مستقیم طرفین

image.png

اتیوپی و اتحادیه آفریقا که طرف‌های میانجی‌گر در بحران سودان هستند، در نشست خبری مشترکی از شورای نظامی انتقالی و گروه‌های مخالف خواستند با هدف دستیابی به توافقی در خصوص تحویل قدرت به غیرنظامیان، امروز (چهارشنبه) مذاکرات مستقیمی با یکدیگر داشته باشند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، محمود دریر، میانجی اتیوپیایی در بحران سودان در این نشست در خارطوم گفت، شورای نظامی و ائتلاف اپوزیسیون آزادی و تغییر با پیشنهادات میانجی‌گران اتیوپی و اتحادیه آفریقا برای حل بحران تشکیل دولت غیرنظامی موافقت کرده‌اند. اما دو طرف همچنان پیرامون ساختار شورای حاکمیتی اختلاف نظر دارند.

وی از طرف‌های سودانی خواست برای دستیابی به توافق وارد مذاکرات مستقیم شوند.

دریر در جمع خبرنگاران گفت، زمان و مکان این مذاکره مشخص شده است اما به دلایل امنیتی فاش نمی‌شود. طرف‌های بحران سودان دعوت‌نامه حضور در این نشست را دریافت کرده‌اند.

در همین حال، محمد الحسن ولد لبات، فرستاده ویژه اتحادیه آفریقا در سودان هم در این نشست گفت: میانجی‌گران، دو طرف را به دیدار مشترک در روز چهارشنبه دعوت کرده‌اند و اگر توافقی صورت گیرد،‌ میانجی‌گران از آن حمایت می‌کنند. دو طرف در آستانه دستیابی به توافق قرار دارند و یک نکته مورد اختلاف درباره نمایندگان شورای حاکمیتی باقی می‌ماند.

وی با درخواست از طرف‌های سودانی برای آنکه در خصوص مسائل مورد اختلاف به موضع میانه‌ای برسند، طرفین بحران سودان را به قبول پیشنهاد تشکیل شورای حاکمیتی به ریاست یک شخصیت ملی و ‌تشکیل دولت مدنی به ریاست نامزدی از ائتلاف آزادی و تغییر ترغیب کرد.

دریر نیز در این نشست گفت، همگرایی بالایی میان دو طرف در خصوص سند پیشنهادی وجود دارد و اگر دو طرف بر سر میز مذاکرات حاضر شوند، می‌توانند برای رسیدن به توافق، زمان را کوتاه کنند.

بولتون: سازش با کره شمالی ممنوع!

جان بولتون

مشاور امنیت ملی آمریکا از گزارش اخیر نیویورک تایمز درباره مذاکرات با کره شمالی انتقاد کرد.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری هیل، بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکادر واکنش به گزارش نیویورک تایمز که در آن عنوان شده بود، شاید آمریکا در دور جدید مذاکرات توقف کامل فعالیت‌های اتمی را از سوی کره شمالی بپذیرد، در توئیتی نوشت: من با کنجکاوی داستان نیویورک تایمز را مطالعه کردم. نه شورای امنیت ملی و نه من درباره تمایل برای سازش برای یک توقف کامل فعالیت‌های اتمی از سوی کره شمالی نه چیزی شنیده‌ایم و نه درباره‌اش بحث کرده‌ایم. این یک تلاش قابل سرزنش از سوی شخصی برای تحت فشار قرار دادن رئیس جمهوری است. این مساله پیامدهایی دارد.

این خبر در بخش تحلیل‌های خبری نیویورک تایمز منتشر شد و بر اساس آن، این روزنامه مدعی شد که در دور جدید مذاکرات با کره شمالی، آمریکا شاید تمایل داشته باشد تا به صورت ضمنی بپذیرد که کره شمالی یک قدرت اتمی است.

چنین رویکردی احتمالاً وضعیت موجود را حفظ می‌کند یعنی رشد زرادخانه اتمی کره شمالی را متوقف می‌سازد اما این کشور را به منهدم ساختن هرگونه سلاحی که احتمالا در حال حاضر در اختیار دارد، ملزم نمی‌کند.

تنزل عواطف ناسیونالیستی آمریکایی ها

پرچم آمریکا

یک نظرسنجی صورت گرفته از سوی موسسه گالوپ آمریکا نشان داد، افتخار کردن مردم این کشور به آمریکایی بودنشان از زمانی که این موسسه شروع به انجام نظرسنجی در این زمینه در سال ۲۰۰۱ کرده به کمترین میزانی که تا کنون ثبت شده، رسیده است.

بر اساس گزارشی از پایگاه هیل، بر اساسی این نظرسنجی، کمتر از نیمی از بزرگسالان شرکت کننده در نظرسنجی گفته‌اند که "به شدت" به آمریکایی بودن خود افتخار می‌کنند.

در عین حال در نظرسنجی جدید هفتاد درصد بزرگسالان آمریکایی گفتند که به آمریکایی بودن خود افتخار می‌کنند اما نظرسنجی سال ۲۰۱۹ دومین نظرسنجی سالانه متوالی بوده که در آن کمتر از نیمی از آمریکایی ها – این بار ۴۵ درصد – گفته‌اند که "به شدت" به آمریکایی بودنشان افتخار می‌کنند.

بالاترین درصدی که این نظرسنجی در این دسته ثبت کرد مربوط به نظرسنجی سال ۲۰۰۳ است که در فاصله کمی بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ اتفاق افتاد و در آن نزدیک به ۷۰ درصد آمریکایی‌ها گزینه "به شدت به آمریکایی بودن خود افتخار می‌کنم" را انتخاب کردند.

در این نظرسنجی جدید "افتخار شدید به آمریکایی بودن" در میان پاسخگویان دموکرات به کمترین میزان خود رسیده است.

تنها ۲۲ درصد از پاسخگویان دموکرات "به شدت" به آمریکایی بودن خود افتخار کردند و این نصف میزان ثبت شده قبل از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ است.

در میان پاسخگویان جمهوری‌خواه نیز این میزان معادل ۷۶ درصد بوده که ۱۰ درصد کمتر از بالاترین رکورد میان این دسته مربوط به سال ۲۰۰۳ است. با این حال به گفته موسسه گالوپ "افتخار شدید به آمریکایی بودن" در میان جمهوری‌خواهان هرگز به کمتر از ۶۸ درصد نرسیده است حتی زمانی که باراک اوبامای دموکرات رئیس جمهور آمریکا بود.

۴۱ درصد از پاسخگویان مستقل نیز در این نظرسنجی جدید "به شدت" به آمریکایی بودنشان افتخار کردند که رکورد جدیدی در کاهش در میان مستقل ها نشان داده است. به گفته مسئولان این شرکت نظرسنجی، "مستقلها" معمولا سابقه این را دارند که کمتر از جمهوری‌خواهان به آمریکایی بودنشان افتخار کنند.

نظرسنجی امسال موسسه گالوپ در عین حال حاوی پرسشی بود مبنی بر این که کدام جوانب جامعه آمریکا بیشتر از همه باعث میشود که مردم به آمریکایی بودنشان افتخار کنند.

اکثریت قاطع در این نظرسنجی گزینه های "دستاوردهای علمی"،"ارتش آمریکا" و "فرهنگ و هنر آمریکا" را انتخاب کردند.

همچنین بعد از این گزینه ها نیز گزینه های "اقتصاد"، "دستاوردهای ورزشی" و "تنوع  در نژاد،‌ پیش‌زمینه قومی و مذهب" از سوی پاسخگویان به عنوان این جوانب انتخاب شدند.

تنها ۳۲ درصد پاسخگویان گفتند که "به نظام سیاسی آمریکا افتخار می‌کنند". همچنین تنها ۳۷ درصد گفتند که "به نظام بهداشت و درمان و رفاه آمریکا افتخار می‌کنند".

این نظرسنجی گالوپ با پرسش از ۱۰۱۵ آمریکایی بزرگسال به صورت تصادفی و در بازه زمانی ۳-۱۶ ژوئن صورت گرفته و حاشیه خطای آن ۴ درصد بوده است.

تشویش در نخستین جلسه پارلمان اروپا

پارلمان اروپا

اعتراضات هواداران برگزیت و استقلال طلبان کاتالونیا در کنار اعتراضات بر سر مسائل دیگر آغاز فعالیت دوره پنج ساله جدید پارلمان اروپا را با ناآرامی همراه کرد.

برخی از قانونگذاران پارلمان اروپا هنگام پخش موسیقی مخصوص اتحادیه اروپا نایستادند و باقی آنان به ویژه اعضای حزب برگزیت انگلیس به مراسم آغاز به کار دوره جدید پارلمان اروپا بی‌توجه بودند.

همچنین همزمان با این مراسم اعتراضاتی به عدم حضور کارلس پوجدمون، رهبر پیشین کاتالونیا در پارلمان اروپا و دفاع از کاپیتان یک کشتی آلمانی که در پی بن‌بست بر سر حقوق مهاجران در ایتالیا بازداشت شده، صورت گرفت.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پس از مراسم افتتاحیه رسمی، روند معمول فعالیت این پارلمان که نمایندگی حدود نیم میلیارد نفر از جمعیت جهان را بر عهده دارد، از سر گرفته شد.

این هرج‌ومرج‌ها نشان‌دهنده شکاف موجود در میان قانونگذاران پارلمان اروپا همزمان با جدال آن‌ها برای در دست گرفتن عالی‌ترین مقام‌های اتحادیه اروپا در بروکسل است.

نخستین جلسه دوره جدید پارلمان اروپا با نزاع بر سر برگزیت آغاز شد. در حالی که قانونگذاران حزب برگزیت به اعتراضات بی‌توجهی نشان می‌دادند، قانون گذاران هوادار اتحادیه اروپا تیشرت‌های زرد رنگی به تن داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود "برگزیت را متوقف کنید". با این حال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تنها یکی از چالش‌های متعدد دوره تازه پارلمان اروپا خواهد بود.

هشدار سازمان ملل درباره فعالیت های جدید ارتش میانمار

روهینجا

یک کارشناس سازمان ملل گفت، نیروهای امنیتی میانمار و شبه نظامیان این کشور که به نقض حقوق بشر علیه غیرنظامیان در استان‌های دور افتاده در غرب این کشور دست می‌زنند، شاید دست به جنایات جنگی جدیدی بزنند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، یانگی لی، کارشناس مستقل سازمان ملل در امور حقوق بشر در برمه (میانمار) اخیراً اعلام کرد، ارتش میانمار شاید تحت پوشش قطعی تلفن‌های همراه در استان‌های واقع در غرب این کشور "راخین" و "چین" به نقض گسترده حقوق بشر دست بزند.

وی ادامه داد: درگیری با شبه نظامیان ارتش آراکان در شمال استان راخین و بخش‌هایی از استان "چین" در غرب میانمار در چند ماه گذشته میلادی ادامه داشته و تأثیر آن بر غیرنظامیان مخرب است. بسیاری از اقدامات از سوی ارتش "تاتماداو" و "ارتش آراکان" نقض قوانین بین‌المللی است و ممکن است به جنایات جنگی و همچنین نقض حقوق بشری منجر شود.

این مقام مسئول سازمان ملل به شورای امنیت این سازمان گفت، گزارش شده که ارتش آراکان غیرنظامیان از جمله ۱۲ کارگر ساختمانی را در منطقه "پالتوا" و ۵۲ روستا در نزدیکی مرز بنگلادش ربوده است.

وی همچنین با اعلام اینکه بسیاری از غیرنظامیان که اکثراً مردان راخین هستند به ظن ارتباط با ارتش آراکان تحت بازداشت و بازجویی از سوی ارتش "تاتماداو" قرار گرفته‌اند، ادامه داد: چندین تن در بازداشت کشته شدند. در آوریل سال جاری میلادی، یک هلیکوپتر ارتش میانمار به سوی مردان و پسران روهینجایی که بامبو جمع‌آوری می‌کردند، آتش گشودند.

این کارشناس مستقل سازمان ملل در ادامه گفت: در سال جاری میلادی حدود ۳۵ هزار تن ناشی از خشونت‌ها در میانمار از این کشور گریخته‌اند.

سفیر میانمار در سازمان ملل گفته، دولت در اوت آتش بس اعلام کرد و تلاش می‌کند تا سازش ملی را مجدداً برقرار سازد.

کاهش آمار محبوییت ترامپ

بر اساس نظرسنجی اخیر، مشخص شد میزان رضایت از رئیس جمهوری آمریکا در ژوئن سال جاری میلادی در حالی به ۴۴ درصد کاهش یافت که در مدت دو سال تا ماه گذشته میلادی رکورد بالایی برای خود دست و پا کرده بود.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری هیل، مؤسسه نظرسنجی هاروارد CAPAS و هریس در نظرسنجی اخیر خود مشخص کردند، این کاهش رضایتمندی از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با کاهش میزان رضایت از وی در رسیدگی به وضعیت اقتصادی همزمانی دارد. ۵۶ درصد از رأی دهندگان گفتند، آنها رویکرد ترامپ را در تحریک رشد مشاغل تأیید می‌کنند در حالی این میزان در مه سال ۲۰۱۹، روی عدد ۶۲ درصد بود.

همچنین در ادامه این نظرسنجی آمده، اکثریت شرکت کنندگان یا به عبارتی ۵۵ درصد، همچنان رسیدگی کلی رئیس جمهوری به وضعیت اقتصادی را تأیید می‌کنند اما این میزان در نظرسنجی قبلی ۵۹ درصد بود.

میزان رضایتمندی کلی از ترامپ در نظرسنجی مذکور نسبت به مه سال جاری میلاد چهار درصد کاهش داشت در آن زمان این میزان ۴۸ درصد بود که بالاتریم میزان رضایتمندی از ترامپ در این مؤسسه نظرسنجی از ژوئن ۲۰۱۷ محسوب می‌شد.

این نظرسنجی یک چالش برای ترامپ است؛ با وجود آنکه ۶۹ درصد از شرکت کنندگان می‌گویند اقتصاد آمریکا قوی است، اما بسیاری از شرکت کنندگان درباره رئیس جمهوری شک دارند.

در نظرسنجی دیگری که اخیراً از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس و NORC منتشر شد، نتیجه مشابهی به دست آمد. در حالی میزان رضایتمندی از رسیدگی ترامپ به اقتصاد به نسبت بالا و روی عدد ۴۷ درصد بود، میزان رضایتمندی کلی از وی ۳۸ درصد بود.

بر اساس نظرسنجی مؤسسه هاروارد CAPS و هریس، پایین‌ترین میزان رضایتمندی از ترامپ درباره رویکردش به امور خارجی و کشور داری است که به ترتیب ۴۲ و ۴۳ درصد اعلام شد.

کد خبر 381174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.