پیوست اجتماعی پروژه‌های شهری تعریف می‌شود

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه نیازمند یک پیوست اجتماعی نه تنها در پروژه‌ها بلکه در کل مدیریت شهری هستیم، گفت: برای تحقق این امر اجرای برنامه‌های انسان محور را در دستور کار داریم و لازمه رسیدن به اهدافمان در این زمینه ارتقای سطح فرهنگی شهروندان است.

کوروش محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اهمیت و لزوم توجه به پیوست اجتماعی در پروژه‌های شهری اظهار کرد: پیوست اجتماعی موضوعی است که باید در دستورالعمل پروژه‌های شهری تعریف شود.

وی با بیان اینکه برای تعریف پیوست اجتماعی نیازمند تغییرات ساختاری در روش‌های کارکردی و باورها هستیم، افزود: در مدیریت شهری تاکنون نگرش عمران، رفاه و اقتصادی مورد توجه بوده است، بنابراین بسیار سخت است که از چنین فضای قالبی بخواهیم حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی را قالب کنیم.

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه نگاه غالب در اجرای پروژه‌ها فرهنگی است و کمتر به پیوست اجتماعی توجه شده است، تصریح کرد:  در پروژه‌ها، پیوست فرهنگی با تعریف رویدادهای فرهنگی دیده شده است که البته این رویدادها نیز فرایند محور نیست، اخیراً فرایندی تعریف شده که برنامه‌ها به توسعه فرهنگی شهروندی سوق پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه حوزه هدف و کارکرد مباحث اجتماعی آحاد جامعه است، اظهار کرد: آحاد جامعه همان عناصر زنده هستند، بر خلاف حوزه عمران و اقتصاد شهری که بر عناصر غیرزنده جامعه نظارت می‌کنند، در حوزه اجتماعی نیازمند توجه به طیف انسانی با ایجاد رویکردهای پرورشی در رفتار شهروندان هستیم.

محمدی با تاکید بر اینکه نیازمند یک پیوست اجتماعی نه تنها در پروژه‌ها بلکه در کل مدیریت شهری هستیم، افزود: برای تحقق این امر اجرای برنامه‌های انسان محور را در دستور کار داریم و لازمه رسیدن به اهدافمان در این زمینه ارتقای سطح فرهنگی شهروندان است.

وی با تاکید بر لزوم تقویت نگاه انسان‌محور در تمام پروژه‌های شهر اصفهان، خاطرنشان کرد: اگر قرار است بافت کالبدی شهر را ترمیم یا تقویت کنیم باید به فکر کالبد انسانی جامعه هم باشیم و برای این نوع کالبد برنامه نسخه داشته باشیم.

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه از گذشته تاکنون به نام مسائل اجتماعی هزینه‌های زیادی انجام شده است، گفت: هیچ کدام از این رویکردها برنامه محور یا فرآیندنگر نبوده است و از این رو آثار آن را به صورت محسوس مشاهده نکرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه توجه به حوزه انسانی لزوماً اجرای کنسرت یا برنامه شاد در محلات نیست، تصریح کرد: باید باور داشته باشیم که شهروندان صاحب حق در این جامعه و بهره‌بردار اصلی این کالبد فیزیکی هستند و باید انسان‌ها را در چارچوب منزلت اجتماعی‌شان ببینیم، باید مرزبندی‌های ایجاد شده توسط طبقات اجتماعی را کمرنگ و ضعیف کنیم.

کد خبر 381168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.