پیشنهاد یک کارشناس برای کاهش مشکلات مادر شهرها

یک کارشناس طراحی شهری گفت: سرزندگی، رونق و پویایی اقتصادی در شهرهای جدید وجود ندارد، اما می‌توان با احیای مراکز تجاری و داد و ستد همچنین در نظر داشتن مکان‌هایی برای برگزاری رویدادهای شهری موجب جذب و ماندگاری بیشتر جمعیت در شهرهای جدید شد و مشکلات مادرشهرها را کاهش داد.

پیمان طوطیان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ایران تجربه خوبی در زمینه ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید نداشته است، زیرا هدف اصلی پیدایش این شهرک‌ها محقق نشده و آنها صرفا تبدیل به خوابگاه‌هایی شده‌اند که هر روز حجمی از جمعیت را به طرف مادر شهر روانه می‌کند.

وی افزود: همزمان با تهیه طرح جامع منطقه‌ اصفهان، شهرهایی در پیرامون مادر شهر اصفهان به منظور جذب جمعیت ایجاد شد، اما در این فرآیند راه حلی برای رفع بعضی مسائل شهرهای جدید از جمله اشتغال و حرکت آونگی ساکنان به سمت آن، در نظر گرفته نشد.

این کارشناس طراحی شهری تصریح کرد: فرآیند برنامه‌ریزی برای ایجاد این شهرک‌ها در زمان خود مطلوب به نظر می‌رسید، اما تغییر شرایط، نبود توجه کافی به طرح‌های کلان و منطقه‌ای همچنین فراهم نشدن خدمات و زیرساخت‌های مجزا، کارکرد و هدف اصلی از ایجاد این شهرها را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

طوطیان با اشاره به شهرهای پیرامونی کلانشهر تهران، خاطرنشان کرد: جمعیت شهر تهران شب هنگام ۱۳ میلیون نفر و در طول روز ۲۴ تا ۲۵ میلیون نفر است، این نشان می‌دهد که جمعیت در طول روز برای دریافت خدماتی از جمله اشتغال از شهرهای اطراف به کلانشهر تهران سرازیر می‌شود بنابراین نه تنها هدف اصلی از ایجاد این شهرک‌ها محقق نشده بلکه حرکت روزانه مردم به سمت تهران مشکلات بلند مدت و کوتاه مدتی را برای این کلانشهر ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه امکان احیای مجدد شهرهای جدید وجود دارد، تاکید کرد: توجه به اشتغال و درآمدزایی همچنین ایجاد حس تعلق در ساکنان نسبت به محیط سکونت خود گامی موثر برای احیای مجدد شهرها و شهرک‌های جدید است، این شهرها باید از حالت خوابگاهی فاصله بگیرد تا روح رونق و سرزندگی مجدد در آن دمیده شود.

این کارشناس طراحی شهری خاطر نشان کرد: شهرهای جدید به لحاظ آلودگی، ترافیک و سطح خدمات ارائه شده وضعیت بهتری نسبت به شهرهای مادر دارد، اما افرادی که در شهرک‌ها ساکن هستند تعلق خاطر کمتری نسبت به محیط دارند به همین دلیل چندان به شهر محل سکونت خود رسیدگی نمی‌کنند.

طوطیان گفت: سرزندگی، رونق و پویایی اقتصادی در شهرهای جدید وجود ندارد، اما می‌توان با احیای مراکز تجاری و داد و ستد همچنین در نظر داشتن مکان‌هایی برای برگزاری رویدادهای شهری موجب جذب و ماندگاری بیشتر جمعیت در شهرهای جدید شد و مشکلات مادر شهرها را کاهش داد.

کد خبر 381164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.