گردشگری دهاقان نیازمند نگاه ویژه به اقامتگاه‌های بومگردی

دهاقان –کمبود اقامتگاه های بومگردی و تورگردان های فعال باعث شده است که نه تنها گردشگری در این شهرستان رونقی نداشته باشد بلکه جاذبه های آن نیز ناشناخته بماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، گردشگری به عنوان رکن تقویت کننده اقتصاد است و جذب گردشگر به یک منطقه علاوه بر تزریق نقدینگی می تواند به اشتغالزایی کمک کند و چرخه‌ای اقتصادی را به حرکت درآورد.

در سال های اخیر طرح های نوینی همچون بومگردی در کشور ظهور کرد و رفته رفته به نقاط مختلف این دیار سبز رفت. در دهاقان نیز وجود دو مرکز اقامتگاهی"خانه خانم رباب" روستای پوده و "خانه صاحبجان" روستای لاریچه باعث شد شروعی برای ورود گردشگران به شهرستان باشد.

مرتضی طیاری، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهاقان، با اشاره به فعالیت دو واحد بومگردی در شهرستان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار می کند: در حال حاضر دو واحد بومگردی دیگر در روستای کره و دهاقان در حال تاسیس و چند واحد دیگر نیز مورد درخواست بخش خصوصی است.

وی می افزاید: اقامتگاه بومگردی خانم رباب روستای پوده وصاحبجان روستای لاریچه منجر به اشتغالزایی چهار نفر به طور مستقیم و بیش از ۱۰ نفر به صورت غیر مستقیم شده است و با احداث واحد های دیگر اشتغال افراد بیشتری نیز فراهم می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان دهاقان، ادامه می‌دهد: کمبود واحد های اقامتی در شهرستان باعث شده گردشگران تنها بازدید یک روزه از بناهای تاریخی شهرستان داشته باشند و اقامت نکنند و در این زمینه رسانه های محلی وخبرنگاران می توانند به معرفی واحد های فعال اقامتگاهی نظر مساعد و مناسب تری داشته باشند.

طیاری با اشاره به نبود تورگردان های فعال در شهرستان تصریح می کند: سیستم گردشگری نظام مندی که منجر به اقامت چندین روزه گردشگران در این شهرستان شود وجود ندارد.

ارائه خدمات اقامتگاهی با توجه به نرخ سال گذشته

امین اخوت، مدیر اقامتگاه بومگردی خانه خانم رباب روستای پوده، در خصوص دریافت مجوزها برای تاسیس اقامتگاه به خبرنگار ایمنا می گوید: برخی مشکلات همچون گرفتن مجوز های تاسیس اقامتگاه یک پروسه زمانبری را به همراه دارد در صورتی که می توان بیشتر آنها را به موازات هم و بطور همزمان گرفت.

وی می افزاید: در حال حاضر نیز برخی ارگان ها به کار اقامتگاه توجیه نیستند، برای مثال شبکه بهداشت از ما می خواهد یخچال صنعتی داشته باشیم، در حالیکه این اقامتگاه کوچک نیاز به چنین وسایلی ندارد.

مدیر اقامتگاه بومگردی خانه خانم رباب روستای پوده با تاکید بر هماهنگی دستگاه های اجرایی با اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان، ادامه می‌دهد: در حین انجام کار با مشکلات دیگری مواجه نیستیم اما باید مسئولان با روش کار اقامتگاه ها بیشتر آشنا شوند.

اخوت با اشاره به نرخ گذاری ناعالانه اقامتگاه ها، می گوید: نرخ گذاری ها باتوجه به سال گذشته انجام می شود در حالی که وضعیت هزینه ما افزایش یافته و با اینکه پنج ماه از سال می گذرد هنوز نرخ مصوب امسال ابلاغ نشده است.

گردشگری سلامت و ورزشی از اولویت های دهاقان 

سید حسن حجازی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان با بیان اینکه دانشگاه آزاد دهاقان به عنوان دبیرخانه گردشگری، فعالیت های گسترده ای انجام می‌دهد، اظهار می کند: بیشترین تمرکز ما برروی دو مبحث گردشگری سلامت و ورزش است وامیدواریم اقدامات خوبی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه گردشگری این شهرستان دچار مشکلات فراوان است، خاطر نشان می کند: مهم ترین مشکل ما مسئله نبود مکان جهت اسکان گردشگران است که باید به آن توجه کرد.

حجازی، نقش شهروندان در چینش وکمک به گردشگری را مهم می داند و می گوید: دنبال آن هستیم که سازوکاری بچینیم تا شهروندان حتی با ساخت یک اتاق در این مهم سهیم باشند. باید سراهای بومگردی با معماری خاص ایجاد کنیم و آن را با کمک شهروندان گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه دهاقان قابلیت تبدیل به قطب گردشگری و صنایع دستی جنوب استان اصفهان را دارد، خاطر نشان می کند:در راستای انجام این طرح در ماه‌های اخیر با همکاری مراکز تحقیقاتی مختلف، استادان، کارشناسان گردشگری، بازدیدهای میدانی متعددی در شهر و روستاهای شهرستان انجام شده که ضمن انجام ظرفیت‌یابی اولیه به مطالعات قبلی نیز توجه خاص شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان می‌گوید: طرح جامع گردشگری شهرستان دهاقان که ۱۰ سال پیش تهیه شده است، نیازمند بازنگری و تجدید نظر است که در این راستا باید فاز صفر و فاز یک آن تدوین شود. انجام مطالعات مختلف منتج به این شد که گردشگری سلامت و گردشگری ورزشی از اولویت‌های گردشگری در منطقه دهاقان قرار گیرد.

کد خبر 381153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.