دوچرخه‌های الکتریکی؛ آینده سیستم حمل و نقل شهری

اگر علی‌رغم تمامی نگرانی‌ها و هیجانات، سال ۲۰۱۷ را سال شکوفایی استفاده از اشتراک‌گذاری دوچرخه بدون ایستگاه در اروپا بدانیم، بنابراین سال ۲۰۱۸ سال تحکیم و نوآوری این صنعت و سال جاری، دوره توسعه و پیشرفت آن در این قاره خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدون شک به اشتراک‌گذاری دوچرخه یکی از نوآورانه‌ترین خدمات بخش حمل و نقل در جهان به حساب می‌آید که نه تنها راه را برای به اشتراک گذاشتن انواع خدمات و وسایل از جمله اتومبیل، موتورسیکلت، اسکوترو  ... باز کرده است بلکه در گسترش و سنجش حمل و نقل الکتریکی نیز کمک شایان توجهی داشته است؛ این سیستم‌ها که اغلب توسط مردم محلی و گردشگران مورد استفاده قرار می‌گیرد تأثیر قابل‌توجهی بر پایداری سیستم جابجایی دارد.

علاوه بر این، سیستم به‌ اشتراک‌گذاری دوچرخه در اروپا، مجهز به مدل‌های جدیدی تحت عنوان Public-Private Partnership شده است. این مدل‌ها که به اختصار مدل‌های PPP یا P۳s خوانده می‌شود، به‌عنوان آینده پروژه‌های زیربنایی سیستم‌های اشتراکی در نظر گرفته می‌شود؛ چرا که بدون به خطر انداختن مالیات دولتی، راه‌حل‌هایی ارزان‌قیمت و مقرون‌به‌صرفه را برای رفع مشکلات تأمین مالی، ایجاد شغل و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ ارائه می‌دهد.

دوچرخه‌های الکترونیک

از جمله جدیدترین شیوه‌های حمل و نقل ارائه شده در شهرهای اروپایی، به‌اشتراک‌گذاری دوچرخه الکترونیکی است که طرفداران و کاربران بسیاری دارد و افراد زیادی اعتقاد دارند که این شیوه، بهترین راهکار برای تشویق مردم به استفاده از دوچرخه‌ها است. این باور تا حدودی می‌تواند صحیح باشد؛ چرا که برای مثال BiciMad (سیستم اشتراک دوچرخه در مادرید، اسپانیا) نقش قابل‌توجهی در افزایش کیفیت به‌اشتراک‌گذاری دوچرخه‌ها داشته است. البته این راهکار در مناطقی همچون کپنهاگ تنها یک ترفند به حساب می‌آید زیرا این‌گونه شهرها در مقایسه با دیگر پایتخت‌های اروپایی هیچ نیازی به این وسایل کمکی در این زمینه ندارند.  

به طور کلی سیستم‌های وابسته به ایستگاه به‌اشتراک‌گذاری دوچرخه چند گزینه پیش رو دارند؛ استفاده از برق شهر و اتصال تمام‌وقت ایستگاه‌ها به آن، جمع‌آوری یا جایگزینی روزانه تمامی دوچرخه‌ها یا استفاده از باتری‌های نیازمند شارژ که هزینه عملیاتی بالایی دارد. البته زمانی که بحث استفاده از "دوچرخه‌های آزاد" به میان می‌آید شرایط بسیار متفاوت می‌شود.

این نوع از به‌اشتراک‌گذاری دوچرخه شامل استفاده کوتاه‌مدت از دوچرخه‌ها به صورت رایگان و یا با هزینه اندک از پارکینگ‌های دوچرخه کوچکی می‌شود که با استفاده از کامپیوترها کنترل می‌شود. افراد برای استفاده از این دوچرخه‌ها باید با ورود به بخش اطلاعات پرداخت، قفل کامپیوتری دوچرخه را باز کنند و آن را تحویل بگیرند. برای برگرداندن دوچرخه نیز کافی است آن را در ایستگاه‌های مخصوص قرار بدهند. لازم به ذکر است که کاربر می‌تواند دوچرخه را به هر پارکینگ دوچرخه‌ای که تمایل دارد تحویل دهد و هیچ الزامی برای بازگرداندن آن به محل اولیه وجود ندارد.

بنابراین به منظور رفع مشکل شارژ این دوچرخه‌ها، Zehus نوعی دوچرخه "خودشارژی" تولید کرده است که هر چند کارایی پایین‌تری دارد ولی نیاز به اتصال به یک منبع نیرو ندارد. فرآیند به‌اشتراک‌گذاری این دوچرخه‌ها نیز در حال بررسی برای یکپارچه شدن با یک سیستم جامعی است که در آن خود شخص کاربر می‌تواند از طریق دستگاه‌های مخصوص به معاوضه باتری مورد نیاز بپردازد. 

کد خبر 381151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.