خواب شبانه چه تاثیری بر لاغری دارد؟

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد افرادی که تمایل دارند وزن خود را کم کنند، باید الگوی خواب خود را کنترل کنند و شب‌ها به اندازه کافی بخوابند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، چاقی مفرط ممکن است باعث بروز مشکلات سلامت مانند دیابت و بیماری‌های قلبی شود اما تنها افزایش وزن، سلامت افراد را تهدید نمی‌کند، بلکه خواب بی‌کیفیت نیز در این میان تاثیر بسزایی دارد. هر انسان بالغ به حدود حداقل هفت ساعت خواب بی‌وقفه در شب نیاز دارد، اما افراد زیادی نمی‌توانند به این زمان ایده آل دست پیدا کنند.

 خواب ناکافی ممکن است بر گردش خون، قدرت حافظه و حتی روابط اجتماعی افراد تاثیر بگذارد. گروهی از محققان دانشگاه "Rovira Virgili" در اسپانیا اطلاعات پزشکی هزار و ۹۸۶ فرد را با میانگین سنی ۶۵ سال و برای مدت یک سال مورد بررسی قرار دادند. همه افراد شرکت‌کننده اضافه وزن داشتند و به سندروم متابولیک مبتلا بودند.

 سندروم متابولیک به مجموعه‌ای از عوامل خطرآفرین گفته می‌شود که شامل فشار خون بالا، افزایش سطح انسولین خون، تحمل گلوکز پایین و سطح غیر طبیعی چربی است. این افراد در یک برنامه کاهش وزن شدید که شامل رژیم غذایی مدیترانه‌ای با کالری اندک بود شرکت و در جلسات حمایت رفتاری حضور پیدا کردند تا عادات و سبک زندگی خود را بهبود بخشند.

محققان هرگونه تغییر وزن و چربی بدن افراد را در مدت یک سال زیر نظر داشتند و الگوی خواب آن‌ها را نیز کنترل کردند. یافته‌های جدید نشان داد افرادی که به اندازه کافی نخوابیدند، نسبت به سایر شرکت‌کنندگان که الگوی خواب منظمی داشتند، کاهش وزن کمتری داشته و  شاخص توده بدنی آن‌ها نیز پایین‌تر بود.

 علاوه بر این اندازه دور کمر افرادی که هر شب کمتر از ۶ ساعت خوابیده بودند، کمتر از افرادی که بین هفت تا ۹ ساعت خوابیده بودند، کاهش پیدا کرد. به گفته محققان افرادی که تمایل دارند وزن خود را کم کنند، باید الگوهای خواب خود را کنترل کنند و شب‌ها به اندازه کافی بخوابند.

نتایج این مطالعه در مجله بین‌المللی Obesity منتشر شده است.

کد خبر 381132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.