حمله پهپادی انصارالله به فرودگاه عربستان

کشورهای خاورمیانه امروز شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، حمله جدید پهپادی به فرودگاه «أبها» عربستان، تلاش عربستان سعودی برای تصاحب تولیت مسجدالاقصی و گفت‌وگوی نتانیاهو با اعضای کنگره درباره ایران بخشی از تحولات امروز منطقه است.

اهمیت ژئوپلیتیک و موقعیت خاص کشور ایران از منظر هژومونی منطقه‌ای و جهانی، مقوله‌ای حساس و غیرقابل انکار در مناسبات سیاسی و راهبردی نظام بین الملل است. از این رو خبرگزاریایمنا، به صورت روزانه به انعکاس تحولات منطقه و همسایگان جمهوری اسلامی ایران خواهد پرداخت.

فرمان ۱۰ بندی دولت عراق درباره حشد الشعبی

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق فرمانی ده بندی درباره حشدالشعبی عراق صادر کرد که به‌ این شرح است: بر اساس اقتضای منافع مردم و با توجه به اختیاراتی که قانون اساسی به ما داده است و با ایمان به نقش بزرگی که مبارزین حشدالشعبی در حال ایفای آن هستند، دستورات زیر صادر می‌شود.

۱. همه نیروهای حشد شعبی به‌ عنوان بخشی جدانشدنی از نیروهای مسلح مشغول به خدمت خواهند بود و هرگونه قوانینی که برای نیروهای مسلح اعمال می‌شود، بر این نیروها نیز اعمال خواهد شد. نیروهای حشد شعبی تحت فرمان فرمانده کل نیروهای مسلح خواهند بود و بر اساس قوانین تصویب‌شده در پارلمان عراق و دستورات صادره عمل خواهند کرد و مسئولیت این تشکیلات به‌عهده رئیس هیأت حشدالشعبی خواهد بود که او توسط فرمانده کل نیروهای مسلح تعیین می‌شود. 

۲. تمامی نام‌هایی که بر گروه‌های حشد شعبی در جریان نبرد برای داعش داشتند، لغو و با نام‌هایی نظامی نظیر (لشکر، تیپ، گروهان و...) جایگزین می‌شود.

۳. گروه‌های وابسته به حشد شعبی باید تمام ارتباطات سیاسی خود را قطع کنند.

۴. گروه‌هایی که به نیروهای مسلح نمی‌پیوندند، می‌توانند به گروه‌های سیاسی که تحت قانون احزاب و قوانین و ضوابط کار سیاسی فعالیت می‌کنند، تبدیل شوند و در این صورت نمی‌توانند سلاح حمل کنند مگر با مجوز و در صورت نیاز برای محافظت از مراکز غیرنظامی و فرماندهی و شرایط این گروه‌ها مانند همه گروه‌های سیاسی خواهد بود.

۵. پادگان‌های حضور نیروهای حشدالشعبی کاملاً مانند سایر نیروهای مسلح بوده و درباره مکان‌های حضور نیروهای حشدالشعبی برای مبارزه بر اساس چارچوب‌های معمول در نیروهای مسلح تصمیم‌گیری خواهد شد.

۶. تمامی مقرها و مراکزی که نام گروهی از گروه‌های حشد شعبی را داشته باشند بسته خواهند شد.

۷. هر گروه مسلحی که پنهانی یا آشکارا خارج از این چارچوب فعالیت می‌کند غیرقانونی است و تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.

۸. همه دفاتر اقتصادی، ایست و بازرسی‌ها و مؤسسات خارج از تصمیمات جدید بسته می‌شود و سازمان حشد شعبی بخشی از نیروهای مسلح عراق به‌شمار می‌آید.

۹. تاریخ ۲۰۱۹/۰۷/۳۱ زمان پایانی برای اجرای این تصمیمات است.

۱۰. دستوراتی در آینده برای ساختار هیأت حشدالشبعی و تشکیلات آن صادر خواهد شد.

حمله جدید پهپادی به فرودگاه «أبها» عربستان

 سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد، دقایقی پیش، عملیات جدیدی علیه فرودگاه أبها در منطقه عسیر، در جنوب غرب عربستان انجام شد.

در این عملیات با پهپاد قاصف۲ به آشیانه جنگنده‌های سعودی حمله شده است و رسانه‌های سعودی از مجروح شدن دست کم ۵ نفر در این حمله خبر دادند.

یحیی سریع همچنین اعلام کرد که در این عملیات، جنگنده‌های سعودی در فرودگاه بین‌المللی أبها مورد هدف قرار گرفتند و این عملیات باعث توقف فعالیت‌های فرودگاه شد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن افزود که نظام عربستان تلاش می‌کند که به پیامدهای این عملیات به خصوص بر متوقف شدن چندین ساعته فعالیت‌های فرودگاه اعتراف نکند.

واکنش اولیه ائتلاف

به گزارش العربیه، «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی علیه یمن، با اذعان به حمله به فرودگاه أبها گفت که ساعت ۰۰:۳۵ بامداد روز سه‌شنبه به فرودگاه بین‌المللی أبها حمله شد که طی آن پنج نفر مجروح شدند و بزودی بیانیه‌ای درباره این اقدام صادر خواهد شد

گفت‌وگوی نتانیاهو با اعضای کنگره درباره ایران

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه با تعدادی از اعضای کنگره آمریکا دیدار کرد.

وی که در صفحه توئیتر خود این خبر را منتشر کرده، نوشت که این نمایندگان به رهبری «تد دویچ» نماینده دموکرات ایالت فلوریدا به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده‌اند.

نتانیاهو نوشت که وی در دیدار با نمایندگان درباره خطر ایران صحبت و به آنها توصیه کرده که در مراسم جشن استقلال آمریکا که برای نخستین بار در بیت‌المقدس برگزار خواهد شد، مشارکت کنند.

چند روز پیش نیز نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از مشاور امنیت ملی آمریکا و دبیر شورای امنیت ملی روسیه دعوت کرده بود که ضمن حضور در فلسطین اشغالی، درباره موضوع ایران و سوریه صحبت کنند.

نتانیاهو طی روزهای اخیر لفاظی‌های خود علیه ایران را افزایش داده است. وی در دیدار اخیر با «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا با توصیف ایران به عنوان عامل بی ثباتی در غرب آسیا مدعی شده بود که تهران از منابعی که پس از توافق هسته‌ای به دست آورد، برای تهدید کشورهای منطقه استفاده کرده است.»

تلاش عربستان سعودی برای تصاحب تولیت مسجدالاقصی

پایگاه خبری النبأ اعلام کرد: عربستان سعودی از تمامی راهها برای کنار زدن اردن از تولیت اماکن مقدس استفاده می‌کند و در این راستا حمایت کامل دولت دونالد ترامپ را نیز به همراه دارد. دولتی که تمامی بیت‌المقدس را به اسرائیل واگذار کرده است.

کمال الخطیب افزود: «عوامل کشورهای عربی همچنان در شهر بیت‌المقدس به خصوص در اطراف مسجد الاقصی جولان می‌دهند و از برنامه‌های کوچ اجباری فلسطینیان و یهودی‌سازی و نژادپرستی دولت اشغالگر حمایت می‌کنند.»

این برای اولین بار نیست که گمانه زنی‌هایی از تلاش ریاض برای بر عهده گرفتن تولیت مسجدالاقصی و دیگر اماکن مقدس در فلسطین اشغالی، منتشر می‌شود.

پیش از این «عبدالحمید الغبین» تحلیلگر سعودی در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «تا مدتی پیش تصور می‌کردم که قدس غربی پایتخت اسرائیل خواهد شد اما [کمی بعد] روشن شد که کل قدس، پایتخت می‌شود. مسجدالاقصی به عنوان حرم سوم، به عربستان تحویل داده خواهد شد.»

اسفند ماه سال گذشته برخی منابع خبری اسرائیلی از طرحی خبر دادند که طبق آن تولیت اماکن مقدس فلسطینی از اردن سلب شده و به عربستان سعودی داده خواهد شد. در واکنش به این خبرها، «سفیان القضاة» سخنگوی وزارت خارجه اردن در یک اظهار نظر رسمی گفت که اداره اوقاف قدس به موجب حقوق بین‌الملل، تنها نهاد صاحب اختیار در اداره امور مسجدالأقصی است و تمامی اقدامات یکجانبه رژیم صهیونیستی در خصوص اداره حرم قدس شریف باطل و غیرقانونی است. شاه اردن نیز بارها هشدار داده است که نقض حق قانونی این کشور در اداره اماکن مقدس قدس شریف «خط قرمز» محسوب می‌شود.

احتمال تحویل اس ۴۰۰ به ترکیه طی ۱۰ روز آینده 

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در کیوتوی ژاپن و در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: نیازی نیست هر کسی چیزی در مورد اس ۴۰۰ بگوید. شما اظهارات جناب ترامپ را دیدید. او به رسانه‌های آمریکا در مورد اف ۳۵ هم گفته که ترکیه پول این هواپیماها را داده و حالا می‌خواهد آنها را تحویل بگیرد و چیزی طبیعی‌تر از این نیست.

اردوغان افزود: ما یک هفته پیش هم پنجاه میلیون دلار به آمریکا فرستادیم و به شکل پی در پی هزینه خرید اف ۳۵ را پرداخت می‌کنیم.

وی در ادامه در مورد اس ۴۰۰ گفت: نخستین محموله از سامانه موشکی اس ۴۰۰ ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آتی وارد ترکیه می‌شود.

رئیس جمهور ترکیه در پایان به این مسأله اشاره کرد که از لحاظ کارآیی و فن‌آوری٬ هر یک موشک اس ۴۰۰ با ۳ موشک پاتریوت برابری می‌کند.

جنبش حماس حمله رژیم صهیونیستی به سوریه را محکوم کرد

سایت شبکه المسیره اعلام کرد: جنبش حماس ضمن محکوم کردن تجاوز رژیم صهیونیستی به سوریه و کشتار  شماری از شهروندان این کشور تاکید کرد: این تجاوزات جنایتکارانه به سوریه و ملت آن بر این مساله تاکید دارند  که رژیم صهیونیستی نه تنها بزرگترین خطر برای ملت فلسطین  بلکه برای کل منطقه به شمار می‌آید.

این جنبش همچنین اعلام کرد: تداوم روند عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با تل‌آویو و برگزاری کارگاه اقتصادی منامه، صهیونیست‌ها را به ارتکاب جنایات و نقض حقوق ملت‌های منطقه تشویق می‌کند و پوششی برای آنهاست.

پیشتر خبرگزاری رسمی سوریه "سانا" از کشته شدن چهار غیرنظامی در جریان حملات رژیم صهیونیستی به شهر حمص و اطراف دمشق خبر داده بود.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی پیشتر پپایگاه‌های نظامی در شهر حمص و اطراف دمشق  را هدف قرار دادند و در نتیجه آن شماری از غیرنظامیان از جمله یک کودک کشته و چند تن دیگر در شهرک "صحنایا" واقع در حومه جنوبی دمشق زخمی شدند که گفته شده اعضای یک خانواده بوده‌اند.

کد خبر 381087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.