علائم هشدار دهنده تصلب شرایین  

تصلب شرایین، بیماری‌ رگ‌ها است که با رسوب "لیپید" و کلسترول کم‌چگال بر روی دیواره داخلی سرخرگ‌های با قطر متوسط و بزرگ مشخص می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، علائم تصلب شرایین زمانی بروز پیدا می‌کند که مشکل در مرحله پیشرفته و جدی قرار داشته باشد. آزمایشاتی برای تشخیص این بیماری وجود دارد، اما هیچکدام از آن‌ها کامل نبوده و بعضی از آن‌ها حتی ممکن است به بدن آسیب برساند. در واقع رگ‌ها، مسئولیت انتقال خون از قلب به سایر نقاط بدن را بر عهده دارند؛ رگ‌ها از "اندوتلیوم"  (لایه درون رگی) تشکیل شده است. تصلب شرایین زمانی آغاز می‌شود که اندوتلیوم به دلیل فشار خون بالا، سیگار کشیدن و یا کلسترول بالا آسیب دیده و باعث به وجود آمدن پلاک شود. در ادامه شما را با بعضی از علائم تصلب شرایین آشنا می‌کنیم:

علائم هشدار دهنده تصلب شرایین  

تصلب شرایین باعث ایجاد سه بیماری جدی می‌شود که هر یک علائم هشدار دهنده خود را دارد:

  •  بیماری عروق کرونر: علامت هشدار دهنده برای تصلب شرایین در  ناحیه قلب شامل درد قفسه سینه هنگام انجام فعالیت و یا گلودرد است. این مشکل اغلب تنگی گلو  نامیده شده و معمولا با استراحت برطرف می‌شود. علائم دیگر بیماری شامل تنگی نفس یا خستگی است.
  •  بیماری مغزی عروقی: اغلب قبل از سکته مغزی، یک حمله ایسکمی گذرا (TIA)  رخ می‌دهد. دشواری در تکلم و ضعف در یک طرف بدن، علائم سکته مغزی و حمله ایسکمی  گذرا است؛ در حمله ایسکمی، علائم معمولا ظرف یک ساعت از بین می‌رود و آسیب دائمی مغزی بر جا نمی‌گذارد.
  • بیماری شریانی محیطی: این بیماری ابتدا با گردش خون ضعیف در پاها آغاز می‌شود. درد ماهیچه‌های ساق پا هنگام راه رفتن، شایع‌ترین نشانه این بیماری است. دیر خوب‌شدن زخم‌ها یا ضربان‌ کمتر در پاها از علائم دیگر بیماری شریانی محیطی است.

آزمایشات تشخیص تصلب شرایین

بیماری‌های ناشی از تصلب شرایین  بسیار شایع‌ است؛ آنژیوگرافی یک آزمایش تهاجمی بوده که انسداد شریان‌ها را نشان می‌دهد. در این آزمایش یک لوله نازک داخل یک شریان در پا یا بازو قرار داده می‌شود. سپس این لوله در انشعابات شریان‌ها حرکت کرده، به گونه‌ای که هر گونه انسداد را روی یک مانیتور نشان می‌دهد. در آنژیوگرافی احتمال خطر وجود دارد، اما این آزمایش اغلب عوارض جدی همراه ندارد. این خطر برای افرادی که مبتلا به انسداد شرایین نیستند، بسیار زیاد است. در واقع سیستمی برای تفکیک افراد بر اساس میزان خطر ایجاد شد و افراد با توجه به سطح خطر مورد آزمایش قرار می‌گیرند؛ در افرادی که احتمال ابتلا به بیماری تصلب پایین است، آزمایشات با خطر پایین انجام می‌شود. آنژیوگرافی معمولا برای افرادی تجویز می‌شود که احتمال ابتلا به تصلب شرایین در آن‌ها زیاد است.

کد خبر 381074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.