با مصرف بیش از حد نمک چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

نمک یکی از مواد غذایی مورد نیاز برای انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است اما مصرف بیش از حد آن مشکلاتی را برای سلامت افراد به وجود می‌آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نمک برای عملکرد صحیح بدن بسیار مهم است اما اکثر افراد در رژیم غذایی خود به میزان کافی نمک دریافت می‌کنند و به بیشتر از این میزان برای سلامت خود نیازی ندارند. مصرف زیاد این ماده غذایی باعث بروز مشکلاتی نظیر پوکی استخوان، بیماری‌های کلیوی، فشار خون بالا، سرطان معده، آسم، سکته های قلبی و ...  می‌شود. در ادامه شما را با بعضی اتفاقاتی که با مصرف بیش از حد نمک در بدن می‌افتد، آشنا می‌کنیم.

بیماری های کلیه

نمک به حفظ آب بدن کمک می‌کند. زمانی که فرد نمک اضافی مصرف کند، بدن با نگه داشتن آب سعی می‌کند تعادل این ماده غذایی را حفظ کند. در نتیجه کلیه‌ها باید فعالیت خود را بیشتر کنند. در این هنگام آب بیشتری به جریان خون راه می‌یابد، شریان‌ها به ویژه عروق منتهی به کلیه، تحت فشار قرار می‌گیرند و در نهایت این فشار باعث آسیب بدن و ابتلا به بیماری‌های کلیوی می‌شود. درمان‌نشدن بیماری ممکن است منجر به نارسایی کلیه و مداخله‌های پزشکی دردناک شود.

فشار خون بالا

با مصرف زیاد نمک، بدن تلاش می‌کند با حفظ آب، نمک موجود در خون را رقیق کند و همین افزایش حجم، فشار خون افراد را بالا می‌برد. فشار خون، مقیاسی برای اندازه گیری میزان فعالیت قلب برای خونرسانی از طریق عروق است. ماهیچه‌های شریان‌های کوچک با ضخیم‌تر و قوی‌تر شدن به این امر واکنش نشان می‌دهند. در نتیجه، فضای داخل رگ‌ها کاهش می‌یابد و فشار خون بالاتر می‌رود. این موضوع در نهایت، منجر به پاره یا مسدودشدن شریان‌ها می‌شود؛ پارگی شریان بلافاصله به مرگ می‌انجامد و انسداد عروق نیز باعث آسیب‌رساندن به اندام‌ها و در نهایت مرگ می‌شود.

 حمله قلبی 

افزایش فشار خون باعث آسیب‌دیدن عروق قلب می‌شود؛ نخستین علامت این عارضه، آنژین یا احساس درد شدید در حین فعالیت است. کمبود مداوم خون و در نتیجه اکسیژن در قلب به ماهیچه این اندام حیاتی آسیب وارد کرده و بخشی از قلب که دیگر خون به آن نمی‌رسد، می‌میرد و به دنبال آن حمله قلبی اتفاق می‌افتد. کاهش مصرف نمک به کندشدن روند پیشرفت بیماری‌های قلبی کمک می‌کند اما مصرف بسیار کم نمک نیز عواقبی را برای سلامت افراد به همراه دارد.

کد خبر 381072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.