برنامه‌ریزی در حوزه مسکن؛ مبنای توسعه پایدار شهری

کارشناس شهرسازی و معماری گفت: باید محیط‌های مسکونی در شهرها به گونه‌ای ایجاد شود که از هر نظر، مطلوب جامعه و انسان‌ها باشد؛ به همین جهت نمی‌توانیم «تراکم» را به عنوان یک مقوله برای مسکن سالم که بتواند توسعه پایدار شهری را به همراه داشته باشد، در نظر بگیریم.

اسماعیل شیعه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌ها باید به‌گونه‌ای صورت گیرد که بهترین اراضی شهر بدون آلودگی‌های محیطی اعم از صدا، هوا، خاک و آب در اختیار ساخت مسکن قرار گیرد چرا که نباید فراموش کنیم خانه‌هایی که در سطح شهرها ایجاد می‌شود، زمینه تربیت نسل‌های آینده را فراهم می‌کند و به همین خاطر باید شهرها و خانه‌های آن به‌گونه‌ای طراحی و ساخته شود که نسل آینده با آرامش و متکی به خود رشد کند.

وی با بیان اینکه یکی از ضرورت‌های امروز جامعه ایرانی، ایستادن در برابر تجارت مسکن است، گفت: باید محیط‌های مسکونی در شهرها به گونه‌ای ایجاد شود که از هر نظر مطلوب جامعه و انسان‌ها باشد، به همین جهت نمی‌توانیم «تراکم» را به عنوان یک مقوله برای مسکن سالم که بتواند توسعه پایدار شهری را به همراه داشته باشد، در نظر بگیریم.

این دکترای شهرسازی و معماری در پاسخ به این سؤال که در کلانشهرهایی مانند اصفهان چگونه می‌توان علاوه بر احی و بازسازی بافت‌های فرسوده از تخریب فضای تاریخی و فرهنگی شکل‌گرفته در این بافت‌ها جلوگیری کرد؟ گفت: بافت فرسوده به بافتی گفته می‌شود که از نظر عملکردی فرسوده باشد؛ به عبارت دیگر بافت‌هایی فرسوده قلمداد می‌شود که از بعضی امکانات ضروری و مورد نیاز ساکنانش محروم باشد، به همین خاطر بهتر است در بافت‌هایی که از نظر عملکردی دچار مشکل نیست؛ اما بافت ساختمان‌های آن قدیمی شده، به‌جای آنکه اقدام به تخریب و از نو ساختن آنها کنیم، با رعایت سلسله‌ای از ضوابط خاص به بهسازی آنها پرداخته و در عین‌ حال قدمت تاریخی و فرهنگی بافت مربوطه را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: در ارتباط با چنین بافت‌هایی، حفظ اصالت‌ها در حجم و اندازه ساختمان‌ها، نمادها و فرهنگ‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است.

شیعه گفت: در شهر اصفهان با ایجاد سلسله پیاده‌روهای عریض ‌و ‌طویل، بناهای در حال تخریب حفظ شده و این اقدام قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه باید در هر برنامه‌ای برای احیای بافت‌های فرسوده توجه شود که این بافت‌ها دارای چه مشخصه‌هایی است و چگونه می‌توان آن را با حفظ شرایط فرهنگی، اجتماعی و تاریخی به دوران امروز و نیازهایی که در سطح محله‌های شهری مطرح است، سوق داد، افزود: هر اقدامی که قرار است در شهر از نظر عمرانی و آبادانی اجرایی شود، باید تأییدیه شهرسازی را به همراه داشته باشد، اگر این اقدامات انجام نشود با دانش شهرسازی مرتبط نخواهد بود.

کد خبر 381071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.