ترامپ: افغانستان کارخانه تروریست سازی است

کشورهای جهان، در بیست و چهار ساعت گذشته شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از مهمترین آن‌ها می‌توان به واکنش اتحادیه اروپا به وضعیت هنگ کنگ، دلسوزی سازمان ملل برای پناهجویان، رایزنی های دوجانبه میان کره شمالی و روسیه و پایان خصومت میان آمریکا و کره جنوبی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اخبار جهان در بیست و چهار ساعت گذشته، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی در عرصه بین الملل را می‌توانید در بسته خبری "جهان سیاست" مطالعه کنید:

ناامیدی مردم ونزوئلا از گوایدو

گوآیدو

با گذشت چند ماه از شورش ۳۰ آوریل از سوی مخالفان نیکلاس مادورو، نیروهای نظامی و مقامات دولتی ونزوئلا همچنان تغییر موضع نداده‌اند و مردم این کشور به تدریج از تغییر وضعیت سیاسی در این کشور نا امید می‌شوند.

خوآن گوآیدو، رهبر اپوریسیون ونزوئلا چهار روز پیش از شورش ۳۰ آوریل برای برکناری نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور به خبرنگاران گفت: در چند روز آینده سرنوشت‌مان را تعیین خواهیم کرد.

با این حال از آن روز مدت‌ها می‌گذرد و نیروهای نظامی و دولتی ونزوئلا همچنان به نیکلاس مادورو پشت نکرده‌اند و همین امر بسیاری از ونزوئلایی‌ها را مردد کرده است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، گفت‌وگوهایی که با بیش از ۲۰ شهروند ونزوئلایی از سراسر این کشور صورت گرفته و همچنین نتایج به دست آمده از نظرسنجی‌ها حاکی از آن هستند که بسیاری از مردم در میانه دشواری‌های معیشتی از سرعت پایین روند تغییرات در ونزوئلا ناامید شده و بسیاری از آن‌ها گفته‌اند که امید خود را به برکناری مادورو از سوی گوآیدو از دست داده‌اند.

افرادی که در این باره با آنان گفت‌وگو شد، اظهار کردند که به شورش ۳۰ آوریل بسیار امیدوار بودند اما حالا و بدون بروز تغییر خاصی در وضعیت سیاسی این کشور، امید خود را از دست داده‌اند.

اعلام ریاست جمهوری خودخوانده از سوی گوآیدو در ماه ژانویه، ونزوئلا را گرفتار بحران سیاسی کرد و مادورو را به چالش بزرگی کشید و به دنبال حمایت از گوآیدو از سوی اکثر کشورهای غربی و اعمال تحریم‌هایی علیه دولت ونزوئلا از سوی آمریکا، این بحران شدت یافت.

گوآیدو همچنین توانست کنترل برخی از دارایی‌های ونزوئلا در آمریکا را به دست بگیرد، دیپلمات‌هایی را در کشورهای خارجی تعیین و از برنامه‌ای اقتصادی برای بازسازی ونزوئلا رونمایی کند، همچنین تعهد او به عفو نیروهایی که به مادورو پشت می‌کنند، نتوانست نیروهای مسلح را به سمت او سوق دهد.

تحرکات اپوزیسیون ونزوئلا از زمان شورش ۳۰ آوریل کُند شده و از آن زمان تاکنون اعتراضات گسترده‌ای را از سوی آنان شاهد نبوده‌ایم اما فراخوان تظاهراتی که قرار است جمعه پیش رو برگزار شود، می‌تواند محکی برای حمایت از گوآیدو باشد.

یون گویکوئه‌چئا، یکی از اعضای تیم سیاست‌گذاری گوآیدو ضمن تایید "ناامیدی" مردم اظهار کرد: ما باید با عدم اتحاد و ناامیدی مبارزه کنیم.

به گفته گویکوئه‌چئا، گوآیدو برای انگیزه دادن به حامیانش به ۱۱ ایالت ونزوئلا سفر کرده و ماه جاری میلادی نیز دست‌کم به پنج ایالت دیگر سفر می‌کند.

به گفته این مقام، گوآیدو بر گسترش شبکه "کمیته‌های امداد و آزادی" متمرکز است که در ماه آوریل آغاز به کار کرده تا اقدامات اپوزیسیون را در سطح محلی مدیریت کنند. با این حال حاضران در این کمیته‌ها می‌گویند، این پروژه کشش چندانی در میان مردم نداشته است و بسیاری از ونزوئلایی‌ها بدون آنکه برای خواسته خود تلاش کنند خواستار تغییر هستند.

بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، میزان حمایت از گوآیدو همچنان بالا است اما از ۶۱.۲ درصد در ماه فوریه کاهش یافته و به ۵۶.۷ درصد در ماه مه رسیده است. همچنین تنها ۱۰.۱ درصد از ونزوئلایی‌ها در نطرسنجی ماه مه از مادورو حمایت کرده‌اند که پایین‌ترین میزان حمایت از او را از سال ۱۹۹۹ نشان می‌دهد.

در همین حال یک نظرسنجی دیگر حاکی از آن است که میزان افرادی که گوآیدو را به عنوان رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند، از ۴۹ درصد در ماه فوریه به ۳۶ درصد در ماه ژوئن کاهش یافته است.

آمادگی ترامپ برای همکاری دوجانبه با الجزایر

عبدالقادر بن صالح، رئیس جمهور موقت

رئیس جمهوری آمریکا ضمن ارسال پیامی به نخست وزیر موقت الجزایر، نسبت به گسترش همکاری‌های دوجانبه اعلام آمادگی کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رسمی الجزایر، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به مناسبت پنجاه و هفتمین سالروز استقلال الجزایر از استعمار فرانسه پیامی به عبدالقادر بن صالح، رئیس جمهور موقت الجزایر فرستاد. وی در این پیام نسبت به ادامه همکاری میان دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله افزایش حجم تجارت آزاد، منصفانه و متقابل، گسترش همکاری‌ها در زمینه امنیت و تبادلات میان دو کشور با هدف برقراری روابط جدید ابراز خرسندی کرد.

ترامپ در این پیام افزود،‌ "دوستی و شراکت میان آمریکا و الجزایر هر سال مستحکم‌تر می‌شود، تا جایی که دو کشور در کنار یکدیگر با تروریسم مبارزه کرده، روابط آموزشی و فرهنگی را تقویت و همکاری اقتصادی میان خود را گسترش داده‌اند".

همچنین رئیس جمهوری آمریکا از نقش الجزایر در منطقه شمالی آفریقا قدردانی کرده و گفت: "از تلاش‌های الجزایر در ایجاد راه‌حل‌های سیاسی مسالمت‌آمیز در قبال چالش‌های متعدد در منطقه از مالی گرفته تا لیبی قدردانی می‌کند".

تعیین تکلیف سمت های عالی در اتحادیه اروپا

موگرینی

رهبران اتحادیه اروپا امروز (سه‌شنبه) نشست ویژه‌ای برای تصمیم‌گیری درباره گزینه‌های تصدی سمت‌های عالی در کمیسیون اتحادیه اروپا، شورای اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اتحادیه اروپا و سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می‌کنند.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری یورو نیوز، رهبران اتحادیه اروپا هنوز درباره گزینه‌های تصدی مشاغل عالی این نهاد سیاسی – اقتصادی تصمیم‌گیری نکرده‌اند و مذاکرات دوباره از امروز (سه‌شنبه) از ساعت ۱۱ صبح به وقت مرکز اروپا در بروکسل از سر گرفته می‌شود.

سمت‌هایی که در نشست ویژه امروز در بروکسل تعیین تکلیف می‌شوند شامل کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا، پارلمان اروپایی، شورای اروپایی دولت‌های اتحادیه اروپا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس بانک مرکزی اروپایی می‌شوند.

دونالد تاسک، رئیس کمیسیون اروپایی در روزهای گذشته وعده داد تا تعادل جمعیتی، جغرافیایی، سیاسی و جنسی را در میان نامزدهایی که برای پست‌های عالی کاندیدا شدند، اجرا کند اما اشاره داشت که ایجاد برابری جنسیتی در میان ارشدترین سمت‌های اتحادیه اروپا "دشوار" است.

هم‌اکنون تنها زنی که در پست عالی اتحادیه اروپا قرار دارد، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپاست و اکثر کسانی که نامشان به عنوان جانشین‌های احتمالی در کمیسیون، شورا، پارلمان و بانک مرکزی اتحادیه اروپا مطرح می‌شود، مرد هستند.

بدون بسته توافق درباره مشاغل عالی اتحادیه اروپا که رهبران گروه‌های سیاسی را ملزم به دستیابی به یک نتیجه خاص کند، انتظار می‌رود قانونگذاران جاه‌طلب روز چهارشنبه در اولین جلسه عمومی پارلمان در استراسبورگ به رقابت شدید بپردازند. رهبران اتحادیه اروپا مذاکرات دوشنبه را تعلیق کردند تا امروز به کارشان ادامه دهند و هنوز فرصت دستیابی به توافق وجود دارد.

اما شکست برای رسیدن به توافق در شورا، به پارلمان اروپا این فرصت را می‌دهد که اولین گام را در شکل دادن به رهبری آینده اتحادیه اروپا اتخاذ کند و انتخاب آن‌ها می‌تواند به راحتی گزینه‌های سران کشورها و دولت‌های اتحادیه اروپا را در زمانی که نوبت به سایر پست‌های ارشد از جمله روسای کمیسیون و شورای اتحادیه اروپا و نماینده عالی در امور خارجی (رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا) می‌شود، محدود کند.

طبق قوانین پارلمانی، این مجلس تا زمانی که رهبری خود را انتخاب نکرده باشد قادر به کار نیست. رایزنی بر سر نامزدها پشت درهای بسته صورت می‌گیرد و رای‌گیری هم به صورت محرمانه برگزار می‌شود. ژان کلود یونکر، رئیس کنونی کمیسیون اروپاست؛ ریاست کنونی پارلمان اروپا در دستان آنتونیو تاجانی قرار دارد؛ دونالد تاسک، رئیس کنونی شورای اروپاست و فدریکا موگرینی هم در سمت رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار دارد. ماریو دراگی اکنون رئیس بانک مرکزی اروپایی است.

از کریستالینا جورجیوا، سیاستمدار راست‌میانه بلغارستان به عنوان جانشین احتمالی تاسک یاد می‌شود. فرانس تیمرمانس، سیاستمدار چپ‌میانه هلند هم احتمالا جانشین ژان کلود-یونکر می‌شود.

شاید سفیر آلمان بازگردد

ونزوئلا

وزارت امور خارجه ونزوئلا اعلام کرد که با بازگشت سفیر آلمان که در ماه مارس توسط دولت کاراکاس اخراج شده بود، موافقت کرده است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، خورخه آریزا، وزیر امور خارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد: دانیلز کرینر، سفیر آلمان احتمالا با اجازه دولت برلین و در راستای عادی سازی روابط دیپلماتیک میان دو کشور به ونزوئلا باز می‌گردد.

این در حالی است که سفارت آلمان در کاراکاس هنوز هیچ اظهارنظری در این رابطه نکرده است.

دانیلز کرینر پس از آن اخراج شد که در ماه مارس به همراه دیگر سفرای اروپایی برای استقبال از خوآن گوایدو، رهبر اپوزیسیون و رییس جمهور خود خوانده ونزوئلا به فرودگاه رفته بود. گوآیدو در آن زمان از تور آمریکای جنوبی به

ونزوئلا بازگشته بود؛ توری که با هدف جلب حمایت برای کمپین به منظور سرنگونی نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا ترتیب داده بود.

دولت آلمان در فوریه سال جاری میلادی علنا اعلام کرد که گوآیدو را به عنوان "رییس جمهور مشروع" ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد.

اعتراضات هنگ کنگ؛ عنصری برای تقویت تایوان دربرابر چین

تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان

اعتراضات اخیر در هنگ‌کنگ می‌تواند بر حمایت‌ها از کمپین رییس جمهوری تایوان برای پیروزی در انتخابات سال آینده تاثیر مثبت داشته باشد.

 اعتراضات اخیر در هنگ‌کنگ بر سر لایحه استرداد مظنونان به چین برای رسیدگی به پرونده قضایی آن‌ها، سیاست "یک کشور با دو نظام" چین را زیر سوال برده است. این دیدگاه اما هیچ‌گاه در میان رای‌دهندگان تایوان که ذهنیتی جدایی‌طلب دارند، محبوبیت نیافته است. حالا به نظر می‌رسد وقایع فعلی در هنگ‌کنگ به تسای اینگ ون، رییس جمهور تایوان قدرت بیشتری می‌دهد تا با مخالفانش که خواستار همسویی با پکن هستند، مقابله کند.

اندرو هوانگ، استاد مطالعات استراتژیک در دانشگاه "تامکانگ" تایوان در این باره می‌گوید: مردم می‌دانند که تسای مساله اعتراضات علیه قانون استرداد را برای تقویت کمپین خود به کار گرفته است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اعتراضات دانشجویان هنگ‌کنگی همچنین برگزاری تظاهرات نمادین را در حمایت از آن‌ها در میان جوانان تایوانی برانگیخته است. این تظاهرکنندگان به نشان همدلی با معترضان هنگ‌کنگ در مقابل دفتر نمایندگی این دولتشهر در تایپه تجمع کردند.

تیموتی اس. ریچ، کارشناس مسائل سیاسی در دانشگاه "وسترن کنتاکی" که بر تحولات سیاسی تایوان تمرکز دارد، در خصوص تاثیر این اعتراضات در سیاست تایوان می‌گوید، اعتراضات هنگ‌کنگ بر این مساله تاکید می‌کند که سیستمی که به روشنی برای ترغیب تایوان به مذاکرات اتحاد طراحی شده، شکست خورده است و باید به نفع تسای و حزبش تمام شود.

ریچ اظهار کرد: تسای می‌تواند از تهدید چین علیه هنگ‌کنگ برای تغییر جایگاه خود و حزبش به عنوان مدافع دموکراسی استفاده کند و نشان دهد که حق دارد در خصوص چین و روابط دو طرف تنگه تایوان محتاطانه عمل کند.

پایان خصومت میان آمریکا و کره جنوبی

مون جائه این

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی امروز (سه‌شنبه) ملاقات اخیر رهبران آمریکا و کره‌شمالی در مرز دو کره را پایان خصومت متقابل میان این کشورها دانست.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اظهارات مون جائه-این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در شرایطی مطرح می‌شود که بسیاری معتقدند دیدار روز یکشنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی در منطقه غیر نظامی کره بیشتر نمایشی بوده است.    

مون جائه-این در نشست کابینه سئول گفت، ملاقات ترامپ – کیم بدین معناست که دو کشور "پایان روابط خصمانه" را اعلام کرده و "دوره صلح" را آغاز کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری لیبرال کره‌جنوبی برای احیای دیپلماسی میان ترامپ و کیم جونگ اون و یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای بحران هسته‌ای کره‌شمالی به شدت تلاش کرده است. ترامپ و کیم جونگ اون یکشنبه برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای توافق کردند. اما هیچ کدام از طرفین اعلام نکردند به توافقی روی چگونگی دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی نزدیک‌تر شده‌اند.
ترامپ: افغانستان، کارخانه تروریست سازی است!

ترامپ

رئیس جمهوری آمریکا گفت، به دنبال خروج نیروهای این کشور از افغانستان است اما در عین حال به نگرانی از بابت این مساله اشاره کرد که بدون حضور این نیروها، این کشور به پایگاهی برای حملات تروریستی در داخل ایالات متحده بدل شود.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگویی با فاکس نیوز گفت، مشکل خارج کردن ۹۰۰۰ سرباز آمریکایی از افغانستان این است که این کشور لابراتواری برای تروریست‌ها به شمار می‌رود. من می‌توانم حتی نام "هاروارد تروریست‌ها" را روی این کشور بگذارم.

وی همچنین صحبت‌هایش با مقام‌های نظامی آمریکایی را یادآور شد که به آنها گفته بود تمایل دارد تا نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت، آنها به وی هشدار دادند که بهترین راه برای مقابله با تروریسم این است که به جای آمریکا در افغانستان با آنها بجنگیم.

ترامپ ادامه داد: حتی اگر آمریکا نیروهایش را از افغانستان خارج کند، تصمیم دارم نیروهای اطلاعاتی بسیار "قوی" را در این کشور باقی بگذارم تا بر اوضاع در افغانستان نظارت داشته باشند.

رایزنی های دوجانبه میان کره شمالی و روسیه

پرچم های کره‌شمالی و روسیه

وزارت دفاع روسیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، معاون وزیر دفاع در جریان سفر به پیونگ‌یانگ با رهبری نیروهای مسلح کره‌شمالی درباره وضعیت شبه جزیره کره و همچنین چشم‌انداز همکاری دفاعی دوجانبه رایزنی خواهد کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ژنرال الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه در سفر کاری به جمهوری دموکراتیک خلق می‌رود و در آنجا با رهبری نیروهای مسلح خلق مذاکرات دوجانبه خواهد داشت.

در این بیانیه آمده است: در جریان این نشست شرایط در شمال شرق آسیا و شبه جزیره کره، وضعیت و شرایط همکاری دفاعی روسیه – کره‌شمالی و همچنین مسائل فوری بین‌المللی و منطقه‌ای مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

دلسوزی سازمان ملل برای پناهجویان

درخواست سازمان ملل برای اسکان مجدد حدود 1.5 میلیون پناهجو

آژانس حمایت از پناهجویان سازمان ملل متحد از کشورها خواست تا در زمینه اسکان مجدد پناهجویان مشارکت داشته باشند.

سازمان ملل متحد خواستار اسکان مجدد حدود یک و نیم میلیون پناهجو شد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آلمان، از ترکیه تا شاخ آفریقا پناهجویانی وجود دارند که نیازمند اسکان دائم هستند. آژانس حمایت از پناهجویان سازمان ملل متحد (UNHCR) اعلام کرد در این راستا باید تقسیم مسئولیت به صورت عادلانه در سطح جهانی صورت گیرد.

واکنش اتحادیه اروپا به وضعیت هنگ کنگ

واکنش اتحادیه اروپا به تشدید اوضاع در هنگ‌کنگ

سخنگوی اتحادیه اروپا خواستار خویشتنداری طرف‌های درگیر در هنگ‌کنگ و انجام گفت‌وگو جهت یافتن راه حل مسالمت آمیز در این کشور شد.

به دنبال  تداوم درگیری‌ها در هنگکنگ و ورود معترضان به مجلس این کشور، اتحادیه اروپا دوشنبه شب به وقت تهران خویشتنداری و گفت‌وگو بین طرف‌های درگیر در این کشور را خواستار شد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری «رویترز» سخنگوی «فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای بدین منظور اعلام کرد: «در پی آخرین حوادث رخ داده در هنگ‌کنگ ، اینک از همه ‌مهم‌تر خویشتنداری، اجتناب از واکنش‌های تشدید کننده اوضاع و انجام گفت‌وگو و مشورت برای یافتن راهی است که منجر به موفقیت شود.»

بر اساس این گزارش، درگیری‌ها در هنگکنگ پس از آن رخ داد که شهروندان این کشور به تصویب لایحه‌ای در مجلس اعتراض کردند. این لایحه اجازه استرداد مجرمان به چین را میسر کرد، اما به ‌گفته معترضان این لایحه  استقلال هنگ‌کنگ را با خطر مواجه می‌سازد.

کد خبر 381064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.