بیمه رانندگان خودروهای باری مطالبه جدی شهرداری از دولت

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد گفت: بیمه رانندگان خودروهای باری، مطالبه جدی شهرداری مشهد از دولت است.

به گزارش ایمنا، حسین مختاری اظهار کرد: آلودگی کلانشهرها در سال‌های اخیر تبدیل به معضل شهری شده است و همه دستگاه‌ها سعی بر کاهش آن دارند؛ با توجه به افزایش جمعیت در کلانشهرها، سیستم حمل و نقل گسترش پیدا کرده و نقش زیادی نیز در ایجاد آلودگی ها دارد، به همین منظور در قانون هوای پاک و کاهش آلودگی هوا، باید خودروهای باربری، سنگین و نیمه‌سنگین (کامیونت) در چارچوب مشخصی (مسیر و ساعت مشخص) عبور و مرور کنند.

وی با بیان اینکه ما در مدیریت تردد ناوگان باری، برای خودروهای بار درون‌شهری، شهر را به سه قسمت تقسیم کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: قسمت قرمز که مبتنی بر طرح زوج و فرد است؛ قسمت زرد که شامل محدوده ۱۰۰ متری می‌شود و قسمت سبز که محدوده خارج از ۱۰۰ متری به حساب می‌آید.

مختاری افزود: در محدوده قرمز تردد تنها با مجوز خاص (مثل اطراف حرم رضوی) صورت می‌گیرد؛ در محدوده زرد ساعت فعالیت ۲۳ شب تا صبح زود است که حتما باید مجوز دریافت کنند تا ما مسیر مشخص را به آن‌ها ارائه دهیم. مسیر سبز هم تردد از ساعت ۲۳ الی ۱۷ بعدازظهر است.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد تصریح کرد: خودروهایی هم وجود دارند که در قسمت بار برون ‌شهری فعالیت می‌کنند و ممکن است بخواهند وارد شهر شوند که در گذشته از محور ۱۰۰ متری عبور می‌کردند اما در حال حاضر که ۱۰۰ متری داخل شهر است، آن‌ها را به کمربند شمالی که ظرفیت زیادی دارد، منتقل می‌کنیم؛ آن دسته از رانندگانی هم که مبدا و مقصدشان مشهد است، باید با مراجعه به دفاتر شهرداری مجوز دریافت کنند.

وی در رابطه با مسئله بیمه رانندگان گفت: طرحی از سال ۹۲ آغاز شده بود که براساس آن رانندگان بیمه می‌شدند. در این طرح نیمی از هزینه بیمه توسط دولت و نیمی توسط خود رانندگان پرداخت می‌شد. حدود ۱۰ هزار نفر طی سال‌های ۹۳ و ۹۴ ساماندهی شدند اما از سال ۹۵ که سهم حق بیمه از سوی دولت پرداخت نشد، راننده‌ای هم بیمه نشد که این مسئله یکی از مطالبات جدی ما یه حساب می‌آید؛ وزارت کشور نیز با جدیت پیگیر مسئله است و امیدواریم با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود این مسئله در سال ۹۸ حل شود.

مختاری با بیان اینکه یکی از معضلات ما، پارک خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین در حاشیه معابر است، خاطرنشان کرد: ما ۱۰ خودروی گشت در سازمان داریم که مسئولیت ساماندهی و نظم و ترتیب بار درون‌شهری را به عهده دارند.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد با اشاره به توقفگاه‌های مجاز تعبیه شده توسط این سازمان، اظهار کرد: پنج توقفگاه مجاز در میدان نمایشگاه، حاشیه میدان میثاق، بولوار توس محدوده خین عرب و در جاده میامی تعبیه شده است؛ اگر رانندگان در این توقفگاه‌ها پارک نکنند، علاوه بر اینکه ترددهای اضافه زیادی به وجود می‌آید، باعث آلودگی صوتی و تصادفات نیز می‌شوند. به همین منظور ابتدا تذکر کتبی داده می‌شود و نسبت به جایگاه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود، سپس در صورت تکرار توسط پلیس راهنمایی رانندگی اعمال قانون می‌شوند.

وی افزود: تا قبل از سال ۹۲، خودروهای بار درون شهری، هیچ هویتی نداشتند، اما حالا خودرویی که از سمت ما تایید می‌شود، دارای معاینه فنی، بیمه خودرو و بیمه‌بار است که به شهروندان این اعتماد را می‌دهد با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنند؛ همچنین برای این افراد، کارت رفاهی، آموزش‌های ایمنی و برنامه‌های فرهنگی، تفریحی و ... در نظر گرفته شده است.

مختاری درباره ارائه لاستیک‌های تعاونی به رانندگان بار درون‌شهری تاکید کرد: این لاستیک‌ها در تعداد مشخصی بین رانندگان توزیع می‌شود؛ البته قرار است تعداد و تنوع آن‌ها بیشتر شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد با اشاره به وضعیت میدان استقلال، گفت: برای رفع مشکل این منطقه از شهر علاوه بر تعیین ساعات مشخص رفت و آمد، توقفگاه‌های مشخصی نیز تعبیه شده است؛ همچنین یک گشت ۲۴ ساعته در مسیر گشت‌زنی‌های لازم را دارد.

وی در خصوص طرح پایش و پیمایش تصریح کرد: از سال ۹۵ طرحی در سطح کشور آغاز شد که میزان سوخت در نظرگرفته شده برای هر ماشین باربری براساس میزان کارکرد آن ماشین لحاظ شود تا از هرگونه تخلف در این زمینه جلوگیری شود.

کد خبر 381062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.