آیا لبنیات هم از سبد خانوار حذف می شود؟

هر ساله تجربه افزایش قیمت محصولات لبنی محسوس بود اما به تدریج این افزایش قیمت ماهانه و حتی در سال اخیر به صورت هفتگی در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گویا سریال افزایش قیمت لبنیات به ویژه شیر پایانی ندارد و هر سال چند بار تکرار میشود، اما در آخرین نوبت قیمت شیر رکوردزنی کرد؛ البته این افزایش قیمت بر خلاف دفعات قبل با چراغ سبز سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار همراه بود.

افزایش قیمت شیر این بار برای دامداران هم لحاظ شده اما به گفته مسئولان مربوطه هنوز به دامداران ابلاغ نشده است. به هر جهت چراغ سبز سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمتها نیز حد و اندازه‌ای دارد و این میزان رشد قیمت برای محصولات لبنی دور از ذهن و انتظار است.

رشد قیمت‌ها تنها یک پیامد دارد و آن هم خارج شدن شیر و لبنیات از سبد خانواده‌ها به ویژه اقشار متوسط و کم درآمد جامعه است. در راهکار جدیدی که سازمان حمایت برای کاهش قیمت لبنیات اعلام می‌کند، گفته می‌شود که لبنیات قرار است از طریق فروشگاههای بزرگ و میادین میوه و تره‌بار توزیع شود! در این صورت خانواده‌ها برای تهیه یک بطری شیر باید به میادین میوه و تره بار بروند و در صف‌های طولانی بایستند.

گمانه زنی می شود این اتفاق رونق کار کسبه خرد را نیز که محصولات لبنی خود را با سود کم برای تأمین نیاز مشتریان عرضه می‌کردند، با مشکل مواجه کند.

افزایش قیمت شیر قبل از ابلاغ مصوبه وزارت صمت!

«امیرحسین افیونی» معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان می‌گوید: استان اصفهان با تولید بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن شیر در سال بیشترین میزان تولید این محصول را در کشور دارد که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد آن با قیمت مصوب دو هزار و ۳۹۰ تومان به استانهای دیگر از جمله تهران صادر میشود.

وی ادامه می‌دهد: در چند سال اخیر نه تنها تولید شیر خام در استان اصفهان کاهش پیدا نکرده بلکه سالانه هشت درصد به تولید اضافه شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه قیمت شیر خام توسط ستاد تنظیم بازار کشور تعیین می‌شود و همین موضوع رقابت شدیدی بین کارخانجات ایجاد کرده است، تصریح می‌کند: حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد شیر کارخانجات صرف تولید کالاهای سه گروه پُر مصرف از جمله پنیر و شیرهای نایلونی می‌شود.

وی اظهار می‌کند: با توجه به اینکه اکثر کارخانه‌ها کوچک است و تنوع محصول ندارند، در تولید سه قلم کالای پُرمصرف با مشکل رو به رو می‌شوند.

افیونی با بیان اینکه هر کیلوگرم شیر خام با ۳.۲ درصد چربی۳۹۰ تومان نسبت به مصوبه قبلی افزایش پیدا کرده است، اضافه می‌کند: این در حالی است که اختلاف قیمت ۹۰۰ سی‌سی شیر پاستوریزه با ۲.۵ درصد چربی زیادتر از قیمتهای مصوب شیر خام است.

به گفته وی، افزایش قیمت شیر خام و فرآوردههای آن قبل از ابلاغ مصوبه وزارت صمت صورت گرفته که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

افزایش قیمت‌ها به ضرر کارخانه‌داران

«هومان امیری» دبیر انجمن صنایع لبنی پاستوریزه استان اصفهان با تاکید بر اینکه کارخانجات شیر پاستوریزه ذاتاً علاقه‌ای به افزایش قیمت ندارند، اظهار می‌کند: با توجه به اینکه محصولات لبنی محصول نهایی حلقه تولید است، آنچه خود را به کارخانجات تحمیل میکند افزایش هزینههای تولید است.

وی تصریح می‌کند: به دلیل وضعیت نامطلوب شرایط مالی مردم و کاهش قدرت خرید آنها، با افزایش قیمت‌ها سفره ارتزاق اکثر مردم از محصولات لبنی خالی می‌ماند، در نتیجه کاهش مصرف، کاهش فروش اتفاق می افتد در نهایت کاهش فروش باعث زیاندهی و تعطیلی واحدهای تولیدی می‌شود؛ بنابراین با این چرخه کاملاً محسوس است که افزایش قیمت‌ها به ضرر کارخانه‌داران بوده و آنها از این شرایط ناراحت هستند.

دبیر انجمن صنایع لبنی پاستوریزه استان اصفهان معتقد است نامگذاری امسال به نام سال رونق تولید، خبر خوشی بود، اما به جای آنکه موانع رونق تولید برداشته شود، هزینههای تولید در این سال افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه تیر ماه سال گذشته مصوبه تنظیم بازار صادر و ابلاغ آن آذرماه انجام و اجرای آن با وضعیت آشفته بازار کنونی مصادف شد، تصریح می‌کند: از اواخر سال گذشته نزدیک به ۱۴.۵ درصد به غیر از شیر خام هزینههای تولید افزایش یافت و تا قبل از خردادماه سال جاری هزینه‌های تولید تا ۲۸ درصد رشد یافت که تغییراتی در قیمت‌ها به وجود آمد.

امیری ادامه می‌دهد: البته میزان تولید محصولات فانتزی بر اساس عرضه و تقاضا بوده و قیمت‌گذاری این محصولات نیز  با وزارت صمت و سازمان حمایت است.

وی با بیان اینکه بیشتر کارخانجات تولید محصولات لبنی استان اصفهان کوچک است و پنیر و ماست را با وزن ها، بستهبندیها و چربیهای مختلف تولید می‌کنند، اما همه با ضریب درصد قیمت آنالیز شده روانه باز میشود، تصریح می‌کند: در حال حاضر از سه هزار و ۳۰۰ تن تولید شیرخام روزانه ۸۰۰ تن فقط شیر خانوار (نایلونی) تولید می‌شود، حدود ۷۰۰ تن نیز برای محصولاتی همچون پنیر و ماست صرف می‌شود و کمتر کارخانه‌ای وجود دارد که محصولات لبنی فانتزی تولید کند.

دبیر انجمن صنایع لبنی پاستوریزه استان اصفهان تاکید می‌کند: هزینه‌های تولید در کارخانجات کوچک با کارخانجات بزرگ متفاوت است به طوری که هزینه‌های کارخانجات بزرگ به دلیل فراوانی و تنوع محصول کمتر است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا تصمیم بر این شد که توزیع شیر به میادین تره‌بار واگذار ‌شود؟ می‌گوید: منظور از میدان ترهبار، فروشگاههای بزرگ است، میدان‌های تره‌بار برای توزیع محصول کارخانجات لبنی بزرگ است و محصولات کارخانجات کوچک همچون گذشته در سوپرمارکت‌ها عرضه خواهد شد.

رعایت سقف قیمت‌ها توسط واحدهای صنعتی استان

«حمیدرضا خشنود» معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در خصوص زوایای مختلف افزایش قیمت‌ها از ۲۲ خردادماه، تصریح می‌کند: در جلسه تنظیم بازار کشور که ۲۰ خردادماه سال‌جاری برگزار شد، افزایش قیمت شیر مطرح و مورد موافقت قرار گرفت ضمن اینکه سه گروه کالایی اصلاح قیمت شد.

وی می‌گوید: گروه اول اقلام لبینات شامل شیر، ماست و پنیر است که ابلاغ قیمت آن بر اساس قیمت شیر خام مشخص و مقرر شده نرخ سایر اقلام نیز توسط ستاد تنظیم بازار استخراج شود.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه سقف نرخ خرید شیرخام با توجه به درخواست تشکل‌های دامداری با ضریب چربی ۳.۲ درصد دو هزار و ۳۹۰ تومان است در حالی که نرخ قبلی خرید شیر دو هزار تومان بود، می‌افزاید: به طور طبیعی اگر ضریب چربی شیر افزایش یابد، مبلغی به آن اضافه می‌شود، البته افزایش نرخ شیر خام قبل از ابلاغ مصوبه تخلف است.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر واحدهای صنعتی استان سقف قیمت ابلاغی را رعایت میکنند و تنها برخی کالاهایی که از خارج استان وارد شده بود، قیمت را رعایت نکردند، می‌گوید: ۱۴ محصول جدید مشمول مصوبه جدید میشود، اما نرخ شیرهای طعمدار مطابق دستورالعمل قیمت‌گذاری محصولات است.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار ایمنا

کد خبر 381059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.