توجه به ظلم‌ستیزی در دوره اول جشنواره کودک

جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان جشنواره ای سینمایی مختص رده سنی کودک و نوجوان است که از سال ۱۳۶۱ آغاز به کار کرد. پنج دوره ابتدایی این جشنواره در شهر تهران برگزار شد و از ششمین دوره اصفهان میزبان جشنواره فیلم کودک و نوجوان شد که تا کنون بیشترین دوره میزبانی را برای این جشنواره داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توجه به مقوله فرهنگ و پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بستری را برای برگزاری اولین دوره جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در آبان ماه ۱۳۵۸ فراهم کرد، اما به دلیل تحولات کلانی که در عرصه سینما اتفاق افتاده و نیاز به بازنگری کلی نسبت به سیاست های فرهنگی کشور احساس می شد، برگزاری این جشنواره تا سال ۶۱ به تعویق افتاد و سپس از تاریخ ۱۲ تا ۲۲ بهمن همان سال همزمان با اولین دوره جشنواره فیلم فجر در تهران فعالیت خود را آغاز کرد که به دلیل غیر رقابتی بودن جشنواره هیچ فیلمی منتخب نشد.

حسن وخشوری دبیر نخستین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان بود. چشم انداز سال های دور و سینمای دهه ۸۰، دو بخش غیررقابتی این دوره از جشنواره بودند. در این دوره فیلم ها به دو دسته بلند و کوتاه تقسیم شدند.

نخستین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان با وجود غیر رقابتی بودن، توجه خاصی به مضامینی مثل ظلم ستیزی و سخت کوشی داشت. در این دوره ۱۱ فیلم بلند نظیر «متی غازچران» به کارگردانی آتیلا دارکی که برگرفته از داستان فولکلور مجارستانی بود، «دات و کانگورو» به کارگردانی یورام گراس و «سازدهنی» به کارگردانی امیر نادری  حضور داشتند. همچنین باید به فیلم «مسافر» ساخته زنده یاد عباس کیارستمی، از محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی که زندگی کودکی آرزومند برای دیدار با بازیکنان تیم فوتبال پرسپولیس را روایت می کرد که با سختی فراوان خود را از شهرستان به تهران و ورزشگاه امجدیه می رساند، اما خواب مانده و به آرزوی خود نمی رسد، اشاره کرد. ضمن اینکه نمایش ۳۱ فیلم کوتاه از کارگردانان ایرانی و خارجی نیز از جمله زیر مجموعه های بخش چشم انداز سال های دور محسوب می شد که فیلم های «نان و کوچه» اثر عباس کیارستمی، «رهایی» به کارگردانی ناصر تقوایی، «چو چو» اثر کوهردمان و «وزنه بردار» ساخته آراپیک باغداساریان از جمله آن هاست.

این جشنواره بخش دیگری را نیز مورد توجه قرار داده بود که به فیلم های تولید شده در دهه ۸۰ میلادی اختصاص داشت و ۱۰ فیلم بلند «یک فرشته» اثر ژان توران، «داستان پاندا» به کارگردانی یوگو آشیکاوا، «من و پدر کله شق من» ساخته توشی ناکاهارا، «جوراب قرمز» به کارگردانی ولفگانگ توملر، «آسیاب بادی پرنده» اثر گونتر رتس، «امپراطور پرو» ساخته فرناندو آرابال، «دلقک ها» به کارگردانی الیزابتا بوستان، «سابین کلاسیک هفت ساله» به کارگردانی هلموت دزیوبا و «تومی و اژدهای کوکی» اثر کیور کپالانس نمایش داده شد. همچنین ۲۹ فیلم کوتاه که «سیب» به کارگردانی پرویز نادری، «پلکان» به کارگردانی کیومرث پوراحمد و «سه راهب» اثر آدا از جمله آن ها هستندکه در اولین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان شرکت کردند.

هر چند از طراح پوستر اولین دوره جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان نامی نیست اما این پوستر متناسب با رویکرد جشنواره طراحی شده بود.

کد خبر 381058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.