۳۶ هزار اصفهانی خون اهدا کردند

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: طی سه ماه نخست سال جاری ۳۶ هزار اصفهانی موفق به اهدای خون شده‌اند.

مجید زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آمار اهداکنندگان سه ماهه ابتدایی سال ۹۸ افزود: در این مدت بیش از ۴۴ هزار نفر جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کردند که از این تعداد بیش از ۳۶ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی در خصوص وضعیت اهدای خون در استان اصفهان اظهار کرد: در خرداد ماه بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر به مراکز انتقال خون مراجعه کردند که از این تعداد ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

ذخیره خونی اصفهان به هفت روز رسید

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در خصوص ذخیره خون استان گفت: ذخیره خونی استان به طور روزانه محاسبه می‌شود اما در حال حاضر این ذخیره خون بیش از هفت روز است.

وی در خصوص میزان پذیرش روزانه اهداکنندگان گفت: روزانه در استان اصفهان حدود ۵۵۰ نفر به مراکز انتقال خون مراجعه ‌می‌کنند که ۴۰۰ تا ۴۵۰ واحد خون اهدای خون در یک روز انجام می‌شود هر نفر یک واحد خون معادل ۴۵۰ سی‌سی خون اهدا می‌کند.

زینلی با اشاره به اینکه از خون کامل اهدا شده پلاسما، پلاکت، گلبول قرمز جدا می‌شود، خاطرنشان کرد: گلبول قرمز و پلاکت خون باید بلافاصله استفاده ‌شود چرا که بعد از ۷۲ ساعت انقضا می‌شود.

وی در خصوص مصارف پلاسما اظهار کرد: پلاسما در منفی ۴۰ درجه منجمد و ذخیره می‌شود و به تهران ارسال می‌شود و از تهران به شرکت‌های تولید فرآورده‌های دارویی مشتق از پلاسما ارسال می‌شود و بعد از تولید وارد ایران می‌شود بدین معنا که از پلاسمای ایران فرآورده‌هایی چون آلبومین انسانی و فاکتورهای انعقادی تولید می‌شود.

۴۰ درصد خون اهدایی در اصفهان برای بیماران هموفیلی مصرف می‌شود

مدیرکل انتقال خون استان بیشترین مصرف‌کنندگان خون را بیماران تالاسمی دانست و تصریح کرد: ۴۰ درصد خون اهدا شده را بیماران تالاسمی مصرف می‌کنند و بعد از آن بیماران دیالیزی، اعمال جراحی، تصادفات از دیگر استفاده کنندگان خون در استان هستند.

وی در خصوص تعداد مراکز انتقال خون در استان گفت: در شهر اصفهان دو مرکز میدان خواجو و عاشق اصفهانی با دو شیفت کاری فعال هستند همچنین مراکز خمینی‌شهر، زرین‌شهر، شهرضا، نجف‌آباد، خوانسار، گلپایگان، نایین، کاشان در دیگر شهرستان‌ها آماده پذیرش اهداکنندگان هستند.

زینلی با اشاره به راه‌اندازی مرکز انتقال خون شاهین‌شهر افزود: تقاضای ما از خیرین این است که برای تجهیز این مرکز و دیگر مراکز انتقال خون همچون گذشته این دستگاه را یاری کنند.

کد خبر 381057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.