بازسازی مناطق سیل‌زده در انتظار پرداخت تسهیلات بانکی است

رییس ستاد معین بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان مستقر در پلدختر گفت: یکی از ارکان بازسازی، تزریق منابع مالی است که علاوه‌ بر کمک‌های بلاعوض پرداخت شده به مردم، تسهیلات بانکی را نیز شامل می‌شود تا زمانی که این تسهیلات پرداخت نشود و کسب و کارها راه نیفتد بازسازی واحدها شروع نمی‌شود.

مهدی صدر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تاخیر در روند ابلاغ تسهیلات بازسازی به بانک‌های عامل، اظهار کرد: ابتدا قرار بود تسهیلات به صورت مرابحه باشد و فرایند تبدیل این تسهیلات به قرض الحسنه با سود چهار درصد زمان‌بر بود بنابراین تا ابلاغ این تسهیلات به استان لرستان و پس از آن شهر پلدختر، وقفه ای دو ماهه از زمان سیل تا شروع فرایند پرداخت وام‌ها ایجاد شد.

وی افزود: حدود دو هفته‌ است که فرایند اعطای تسهیلات آغاز شده و با توجه به اینکه تسهیلات قرض الحسنه با این مبلغ تا کنون در کشور سابقه نداشته‌ ممکن است فرایند آن کمی به طول بینجامد.

رییس ستاد معین بنیاد مسکن استان اصفهان با بیان اینکه بنیاد مسکن به مردم اعلام کرده است که برای دریافت تسهیلات در قالب گروه های سه نفره به بانک مراجعه کنند تا فرایند ضمانت به صورت زنجیره‌ای و سریع تر انجام شود، گفت: یکی دیگر از عواملی که باعث شده پرداخت تسهیلات از طرف بانک‌ها به تاخیر بیفتد، حجم زیاد پرونده‌ها است، تشکیل این پرونده‌ها دو ماه به طول انجامید و طبیعی است که بانک‌ها با شلوغی مواجه شوند و بهتر است برای انجام این کار نیز بانک‌ها تعدادی از افراد را به عنوان نیروی کمکی و  معین به شهر اعزام کنند تا فرایند اعطای تسهیلات تسریع شود.

صدر افزود: بانک‌های عامل در تهران نیز تسهیلات رابا تاخیر به شعب شهرستانی ابلاغ کردند، همچنین بحث ثبت زنجیره‌ای نیز به بانک‌ها ابلاغ نشده بود که مشکلاتی را ایجاد کرد اما با جلسات متعددی که با بانک ها و مسئولان استانی تشکیل شد این مشکلات در حال حل شدن است.

رییس ستاد معین بنیاد مسکن استان اصفهان اضافه کرد: یکی از مشکلات به وجود آمده در ارتباط با بانک‌ها وام‌های سرمایه واحدهای تجاری بود که بانک‌ها حاضر به پرداخت آن نبودند، برای واحدهای تجاری علاوه بر وام تعمیری که به مالک پرداخت می‌شود، یک وام تا سقف ۴۵ میلیون تومان نیز با توجه به نوع شغل، به بهره بردار تعلق می‌گیرد تا بتوانند کسب و کار خود را دوباره راه اندازی کنند.

صدر تاکید کرد: اگر بازار و واحدهای تجاری شروع به کار نکنند مردم درآمدی کسب نمی‌کنند و کمک‌های بلاعوضی که برای ساخت به آنها تعلق گرفته است صرف معیشت آنها می‌شود، اما اگر بازار راه بیفتد بازسازی ها راه می‌افتد.

وی افزود: از بانک‌ها خواهشمندیم روند پرداخت تسهیلات را تسریع کنند و در فرایند ضامن زنجیره ای مانعی ایجاد نکنند، زیرا بر اساس مصوبات انجام شده، حتی اگر شخصی به بانک بدهی یا چک برگشتی داشته باشد، نباید در پرداخت تسهیلات حوادث تاثیرگذار باشد.

پرداخت کمک بلاعوض معیشتی و اجاره بها به واحدهای احداثی مسکونی پلدختر

رییس ستاد معین بنیاد مسکن استان اصفهان گفت: از ۱۳ فروردین ماه امسال بنیاد مسکن اصفهان به عنوان ستاد معین بازسازی در پلدختر مستقر شد و از آن زمان، ارزیابی واحدها، پاکسازی شهر از گل و لای و تمیز کاری شهر بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان گذاشته شد که با حدود ۱۶۰ دستگاه ماشین آلات از ۲۳ استان کشور، تا نیمه اردیبهشت ماه تمیزکاری کل شهر پلدختر انجام شد، حتی از ماشین آلات شهرداری‌های شهر بهارستان، فولادشهر، شاهین شهر و کاشان نیز استفاده شد تا علاوه بر پاکسازی شهر از گل و لای، تمیزکاری نیز انجام شود.

صدر افزود: همزمان با تمیز سازی، ارزیابی واحدها نیز انجام شد که بر اساس نتایج آن، در شهر پلدختر حدود سه هزار و ۲۰۰ واحد از سیل آسیب دیده است که از این تعداد ۳۰۰ واحد احداثی و دو هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری است.

وی اضافه کرد: از کل تعداد واحدهای تعمیری حدود دوهزار و ۶۵۰ واحد برای پرداخت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند،  یکهزار و ۴۴۸ مورد وام‌های تعمیری تا سقف ۱۵ میلیون تومان دریافت کرده‌اند که این وام‌ها با سود چهار درصد و بازپرداخت آن به مدت هفت سال در اختیار آنها قرار گرفته‌ است.

رییس ستاد معین بنیاد مسکن استان اصفهان با بیان اینکه از کل تعداد واحدهای تعمیری دو هزار و ۷۶۵ واحد کمک بلاعوض به مبلغ پنج میلیون تومان دریافت کرده‌اند، گفت: از کل تعداد واحد های احداثی که ۲۶۴ واحد آن مسکونی و ۳۶ واحد تجاری است، تا کنون آوار برداری ۲۰۵ واحد انجام شده است، ۲۵۳ واحد برای صدور پروانه ساخت به شهرداری و ۱۶۳ واحد برای تهیه نقشه به نظام مهندسی معرفی و برای ۶۸ واحد پروانه ساخت صادر شده‌ است.

صدر افزود: تا کنون برای ۱۴۱ واحد پی کَنی، ۱۶ واحد آرماتور بندی و ۹ واحد بتن ریزی فونداسیون انجام شده است، در این واحد ها آوار برداری به صورت رایگان توسط بنیاد مسکن انجام می‌شود، به هر واحد احداثی ۱۶۰ کیسه سیمان رایگان اهدا می‌شود، صدور پروانه ساخت، نقشه و نظارت تا ۱۰۰ متر مربع، رایگان است و توسط بنیاد مسکن پرداخت می‌شود.

رییس ستاد معین بنیاد مسکن استان اصفهان خاطر نشان کرد: تا کنون ۶۹ مورد از واحدهای احداثی برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند که ۱۳ مورد عقد قرارداد کرده‌اند، مبلغ وام‌های احداثی ۵۰ میلیون تومان، با سود چهار درصد و مهلت باز پرداخت ۱۵ ساله و نیز ۱۵ میلیون تومان وام معیشتی برای تهیه اسباب و اثاثیه است.

صدر افزود: همچنین برای واحدهای احداثی ۱۲ میلیون تومان کمک بلاعوض ساخت، ۱۲ میلیون تومان کمک بلاعوض اجاره بها همچنین پنج میلیون تومان کمک بلاعوض معیشتی پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: در مجموع برای هر واحد احداثی ۲۹ میلیون تومان کمک بلاعوض در نظر گرفته شده‌است، همچنین ۹۴ میلیون تومان به هر واحد احداثی  کمک می‌شود، به طور کلی در شهر پلدختر به همه واحدهای احداثی مسکونی، کمک بلاعوض معیشتی و اجاره بها پرداخت شده است. 

کد خبر 381052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.