۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
"مهران را هم خدا آزاد کرد"

مهمترین جمله‌ای که پس از آزادسازی مهران به یاد داریم این است که «مهران را هم خدا آزاد کرد»، جمله‌ای زیبایی از امام که چهار سال قبل در خصوص آزادی خرمشهر هم بیان کرده بودند. دست‌های خدا را در آزادسازی مهران می‌توان دید.

به گزارش ایمنا، مهران که امروز به عنوان دروازه سفر به عتبات عالیات می‌شناسیم یادآور روزهای سخت دوران دفاع مقدس و رشادت‌های دلاورمردانی است که در این خطه مرزی و قهرمان، حماسه‌ها آفریدند.

آری امروز شهر مرزی مهران در ۹۰ کیلومتری استان ایلام سالانه میزبان صدها هزار زائر عتبات عالیات است که به عشق مولا و سرورشان ابا عبدالله الحسین سر از پا نمی‌شناسند و از مسیری پا به سرزمین نور می‌گذارند که روزگاری نه چندان دور فرزندان این آب و خاک وعده داده بودند که «کربلا کربلا ما داریم می‌آییم» و امروز این شعار دیروز با همت آنها محقق شده است.

در واقع تصرف فاو در عملیات والفجر ۸ به دست رزمندگان اسلام ضربه سنگینی بر صدام و حامیانش وارد کرد. در پی این شکست مفتضحانه، آمریکا و اروپا کمک­‌های آشکار و پنهان خود را به سوی بغداد سرازیر کردند. حکومت عراق با کمک مشاوران خارجی، استرات‍ژی جدید نظامی خود را با عنوان «دفاع متحرک» پایه ریزی کرد که اولین قربانی آن، شهر مهران بود؛ شهری که هنوز زخم‌های گذشته‌­اش التیام نیافته بود سرانجام در ۲۷ اردیبهشت ­ ۶۵ برای سومین بار سقوط کرد.

پس از تصرف مهران از سوی دشمن، دستوری که امام داده بودند که مهران هرچه زودتر باید آزاد شود یک دستور استراتژیک و حیاتی بود، بدون شک ادامه‌دار بودن این موضوع و اینکه اگر مهران در دست دشمن باقی می‌ماند، شاید ایلام و غرب کشور هم چاره‌ای جز سقوط نداشت و تبعات و تاوان سختی باید می‌پرداختیم. ضمن اینکه برای دشمن دسترسی به مرزهای جنوب هم راحت‌تر بود و مهران به عنوان یک پایگاه مهم و استراتژیک در اختیار دشمن می‌توانست کار ما را در دو جبهه غرب و جنوب با اختلال روبه رو کند. اما این بار تجربه دلاورمردان ما بیشتر از زمان سقوط خرمشهر بود.

مرحله اول عملیات ساعت ۱۰ و نیم شب ۹ تیرماه ۱۳۶۵ با رمز یا «باابوالفضل العباس ادرکنی» آغاز شد و نیروهای خودی در اغلب محورها خطوط دشمن را شکستند و تا قبل از روشنایی صبح ضمن انهدام بیش از ۱۰ گردان پیاده عراق، اهداف مرحله اول و قسمتی از مرحله دوم عملیات را به تصرف درآوردند. ساعاتی بعد، دشمن با به کارگیری نیروهای احتیاط خود به محور امامزاده «سید حسن» پاتک زد که با مقابله قوای خودی خنثی شد. سپس، یگان‌های خودی با مشاهده از هم گسیختگی نیروهای دشمن، عملیات را بدون وقفه ادامه دادند.

در مرحله اول عملیات کربلای یک بیش از ۳۰ دستگاه تانک و نفربر، دو انبار بزرگ مهمات و ده‌ها قبضه آتش‌بار ضد هوایی دشمن، توسط رزمندگان منهدم و بیش از یکصد تانک و نفربر، ۱۵ قبضه آتش‌بار ضدهوائی و ۱۰۰ دستگاه خودروی دشمن به غنیمت گرفته شد و بیش از ۲۰۰ نفر به اسارت درآمدند.

همچنین در مرحله دوم عملیات کربلای یک که در منطقه عمومی مهران آغاز شد. رزمندگان پس از آزادسازی ارتفاعات مختلف و تپه‌های رحمانی، پاسگاه «آب زیادی» و شهرک‌ها و روستاهای منصور آباد، هرمزآباد، بهروزان، امام حسن (ع) و قلعه کهنه به سوی شهر مهران پیشروی کردند. تلفات دشمن در این مرحله نیز بسیار سنگین‌تر از قبل بود به طوری که یک تیپ کماندویی، تیپ ۷۰ زرهی و تیپ ۶۶ کماندویی کاملاً منهدم و شمار کثیری از نفرات این یگان‌ها کشته و یا زخمی و یا اسیر شدند که آمار تلفات آن‌ها در پایان این مرحله به دو هزار و ۵۰۰ نفر رسید.

باید گفت «عملیات کربلای یک» معادلات را برهم زد و نه تنها رژیم بعث نتوانست والفجر ۸ و دلاورمردی‌های رزمندگان ما در فاو را جبران کند، بلکه سیلی محکمی دریافت کرد که آزادسازی مهران یکی از دستاوردهای مهم کربلای یک بود.

۱۰ تیر ۱۳۶۵ برای همیشه در تاریخ این مملکت ماندگار شد، جایی که غیرت ایران و ایرانی بیشتر از هر زمان دیگری نمایان شد و اینکه دشمن متجاوز فهمید و متوجه شد که ملت ایران کوچکترین اغماضی سر آب و خاکش با هیچ احدی نخواهد داشت.

لحظه لحظه روزهای سراسر غرور دوران دفاع مقدس در غرب و جنوب و متعاقب آن در تمام کشور خاطره انگیز است و بدون شک آزادسازی مهران در تابستان داغ تیر و گرمای بالای ۵۰ درجه مهران، یادآور حماسه رزمندگانی است که با کمترین امکانات در برابر دشمن تا دندان مسلح ایستادگی کردند و آن‌ها را به زانو در آوردند.

در کنار حماسه رزمندگان نباید از دلاورمردی‌های مردم استان ایلام، شهر مهران و روستاهای آن همچون حماسه‌ای که مردم غیور خرمشهر چهار سال قبل در آزادی خونین‌شهر از خود نشان دادند را فراموش کرد. مردم ایل‌های بزرگ شوهان و ملکشاهی در زمان جنگ در کنار رزمندگان ما گوشمالی سختی به دشمن زدند و نشان دادند که هر جا و در هر زمان لازم باشد پای کار هستند و باتمام وجود از کیان این آب و خاک دفاع خواهند کرد.

طی عملیات غرور انگیز کربلای یک، منطقه‌ای به وسعت ۱۷۵ کیلومترمربع از خاک ایران شامل شهر مهران و روستاهای اطراف آن، جاده دهلران – مهران – ایلام، ارتفاعات حساس و سرکوب قلاویزان و حمرین و نیز چند پاسگاه مرزی آزاد شد و بیش از  ۱۲۰۰ نفر از نیروهای دشمن به اسارت درآمدند. سرانجام مهران از چنگال بعثی‌ها نجات پیدا کرد و آزاد شد، اتفاق مبارکی که امام (ره) در پیامی فرمودند: «مهران را هم خدا آزاد کرد». و امروز دهم تیر در کنار سوم خرداد روزهای مقاومت و ایستادگی این مرز و بوم را تشکیل می‌دهند که خاطرات شیرین‌شان هیچ گاه از اذهان ملت ایران پاک نخواهد شد.

کد خبر 381049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.