دمای ۵۰ درجه داخل خودروی خاموش کودکان را تهدید می‌کند!

یک متخصص طب اورژانس گفت: در فصل تابستان گذاشتن کودکان در داخل خودرو اقدامی اشتباه است چرا که در این ایام درجه حرارت آن به ویژه زمانی که خاموش است تا ۵۰ درجه می‌رسد.

کریم سهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه گرمازدگی ناتوانایی بدن در دفع گرما و افزایش دمای درونی بدن تا حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد است، اظهار کرد: گرمازدگی عمدتا به علت فعالیت شدید و گرمای هوای محیط است، بدن تمایل دارد که درجه حرارت مرکزی خود را در محدوده ۳۶ تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد حفظ کند و وقتی که دمای بدن به زیر ۳۵ درجه  و یا اینکه بالای ۴۰ درجه می‌رسد، عملا مکانیسم‌های ذاتی که باعث تنظیم حرارت بدن می‌شود، از بین می‌رود.

وی ادامه داد: وقتی در محیط گرم قرار بگیریم یا رطوبت محیط بالا باشد، این عوامل می‌توانند سیستم‌هایی که موجب تنظیم دمای بدن انسان می‌شود را از کار بیندازد و نهایتا موجب افزایش دمای بدن تا حدود ۴۰ درجه شود، پس نباید فراموش کنیم که اگر در محیط‌های بسیار گرم  و یا بسیار مرطوب قرار گرفتیم، فعالیت بدنی شدید نداشته باشیم، چرا که باعث بالا رفتن دمای مرکزی بدنمان می‌شود و دچار گرمازدگی خواهیم شد.

این متخصص طب اورژانس با اشاره به اینکه اگر بدن انسان در شرایط فیزیولوژیک مطلوب قرار داشته باشد و در محیط‌های گرم قرار گیرد، با مکانیسم‌های مختلف سعی می‌کند، دمای بدن را کاهش دهد، افزود: اولین مکانیسم‌ دفاعی بدن در برابر گرما گشاد شدن عروق و تعریق بالای بدن است، همچنین کاهش تولید گرما در بدن رخ می‌دهد و فرد هم باید سعی کند تا جای ممکن در محیط‌های گرم قرار نگیرد.

وی خاطر نشان کرد: ازجمله عواملی که باعث می‌شود ما دچار گرمازدگی شویم، فعالیت شدید در محیط‌های گرم، پوشش زیاد، استفاده از لباس‌های ضخیم و تیره، عدم تعادل گرمایی در سیستم فیزیولوژیک بدن و دمای بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد در محیط اطراف است.

سهرابی با تاکید بر اینکه باید مراقبت بیشتری از گروه‌های پرخطر برای پیشگیری از گرمازدگی شود، اضافه کرد: کودکان، سالمندان، زنان باردار، افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، افراد چاق و کسانی که به هر دلیل دچار کاهش آب بدن شده‌اند، جزء گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند، مصرف الکل و برخی داروها هم می‌تواند فرد را مستعد گرمازدگی کند.

وی تصریح کرد: استفاده از لباس‌های گشاد و رنگ روشن، استفاده از کلاه لبه‌دار، پرهیز از افراط در ورزش کردن در هوای گرم، نوشیدن به مقدار کافی آب و مایعات، خارج نشدن از منزل در ساعات اوج گرما (از ساعت ۱۱ تا ۱۵)، مرطوب نگه داشتن پوست بدن با آب، گرفتن دوش آب سرد و استفاده از عینک‌های آفتابی استاندار از جمله مواردی است که کمک می‌کند تا افراد در فصل گرما دچار گرمازدگی نشوند.

یک متخصص طب اورژانس توضیح داد: در صورت مواجه با فردی که دچار گرمازدگی شده است، اقداماتی اولیه نظیر انتقال فرد به مکانی خنک و دور از نور مستقیم خورشید، دادن آب فراوان، پاشیدن یا اسپری کردن آب روی سطح پوست بیمار و کم کردن لباس‌های وی کمک می‌کند تا بیماری که در وضعیت حاد و اضطراری نیست تا حدود زیادی بهبود یابد. افرادی که به علت گرمازدگی دچار سر درد، گیجی و منگی شده‌اند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند و باید سریعا به اورژانس منتقل شوند.

وی با تاکید بر اینکه کودکان را در فصل گرما در خودرو و در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهیم، گفت: اگر خودرو خاموش باشد، دمای آن به سرعت بالا می‌رود و ممکن است ظرف ۲۰ دقیقه دمای داخل خودرو به بالای ۵۰ درجه برسد، همچنین کودکان و خردسالان نیز ذاتا مستعد گرمازدگی هستند، بنابراین با رها کردن آن‌ها در خودرو باعث می‌شویم تا دچار گرمازدگی شوند و مشکلات جدی برایشان به وجود خواهد آمد.

کد خبر 381039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.