عبور از تعهدات برجام

حضور شهردار سابق تهران در دادسرای نظامی، اظهارات بیژن زنگنه در یکصد و هفتاد و ششمین نشست اوپک و اظهارات سیدابراهیم رئیسی در جلسه روز گذشته مسئولان عالی قضایی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - سه شنبه یازدهم تیرماه- است.

به گزارش ایمنا «ما اینجا نیستیم تا تصمیم‌هایی را که در بیرون گرفته می‌شود، اجرا کنیم.» یکصد و هفتاد و ششمین نشست اوپک در واقعیت کلمه از این لحظه تاریخی شروع شد که بیژن زنگنه، وزیر نفت در بدو ورودش به وین پایتخت اتریش و مقر دبیرخانه این سازمان، مقابل دوربین‌ها و دستگاه‌های ضبط صدای خبرنگاران جهان ایستاد و به یکجانبه‌گرایی برخی از اعضای اوپک اعتراض کرد. او دیگر کشورهای عضو این سازمان را هم تشویق به وحدت کرد. منظور زنگنه، رفتار عربستان بود که در هفته اخیر اعلام کرد با روسیه بر سر تمدید توافق کاهش تولید به تصمیم رسیده است.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به اظهارات بیژن زنگنه دریکصد و هفتاد و ششمین نشست اوپک اختصاص داد و در تیتر عکس یک خود نوشت: «یکجانبه‌گرایی حیات اوپک را تهدید می‌کند» وزیر نفت می‌گوید که اوپک برای حفظ وحدت خود، باید با یک‌جانبه‌گرایی مقابله کند؛ وگرنه اوپک می‌میرد. به این ترتیب که زنگنه به پرسش یک خبرنگار مبنی بر اینکه اگر این رویه ادامه یابد و عربستان و روسیه به طور یک‌جانبه سیاست اوپک را تعیین کنند، آیا ایران تهدید می‌کند که اوپک را ترک خواهد کرد؟ پاسخ می‌دهد: «نه. ایران اوپک را ترک نمی‌کند، اما باور دارم اوپک خواهد مرد. با این فرآیندها اوپک خواهد مرد.»

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، درباره طرح همکاری کشورهای عضو و غیرعضو اوپک تصریح می‌کند: «اساسنامه همکاری در این زمینه، یکی از موارد برنامه مذاکرات است که آن را رد می‌کنم. فکر می‌کنم اکنون زمان بحث درباره این نوع مسائل نیست، زیرا زمانی که درون اوپک چالش‌های بسیار داریم، نمی‌توانیم به شکلی معنادار درباره همکاری‌های جدید میان اوپک و غیراوپک بحث کنیم. بهتر است ابتدا همکاری میان اعضای اوپک را شکل دهیم.»

وزیر نفت در پاسخ به پرسش مجددی با این مضمون که آیا در آینده اساسنامه همکاری اوپک و غیراوپک را امضا خواهید کرد نیز اظهار می‌کند: «فکر نمی‌کنم اکنون زمان بحث درباره این مسأله باشد، زیرا پیش از هر چیز، اوپک باید اتحاد در داخل را ایجاد کند و این برای اعضای اوپک قابل قبول نیست  که برخی اعضا با دیگر اعضای اوپک بجنگند.»

وی در توضیح بیشتر عنوان می‌کند: «اوپک به صحبت، مشورت و تصمیم‌گیری جمعی برای مسائل نیاز دارد؛ این روال اوپک نبوده است که یکی دو نفر خارج از اوپک توافق کنند و بر توافق خود در اوپک مهر تأیید بزنند. این بزرگترین خطری است که اوپک با آن روبه‌روست.» 

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به تحولات برجامی اختصاص داد و در تیتر یک نوشت: «عبور از تعهدات برجام» روزنامه مردم سالاری در ادامه توضیح داده است: آژانس عبور ذخایر اورانیم غنی شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلو را تایید کرد. سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: یوکیو آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اطلاع شورای حکام رسانده است «آژانس در یکم ژوئیه، عبور ذخایر اورانیم غنی‌سازی شده ایران از محدودیت‌های توافق هسته‌ای را تأیید می‌کند.» سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما از گزارش رسانه‌ها درباره میزان ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران آگاهیم. بازرسان ما در محل هستند و به محض اینکه ذخایر اورانیوم با غنای پایین بررسی شود، گزارش خواهند داد.
 

روزنامه کیهان صفحه نخست امروز خود را به اظهارات سیدابراهیم رئیسی، در جلسه روز گذشته مسئولان عالی قضایی اختصاص داد و در تیتر خود به نقل از رییس دستگاه قضایی کشور نوشت: «در برخورد با فساد درون دستگاه قضایی هیچ رحمی نخواهد شد» رئیسی در ادامه محور دوم تاکیدات رهبر معظم انقلاب را که دغدغه همه مسئولان قضایی است، مسئله فساد در قوه قضائیه عنوان کرد و گفت: فساد در درون قوه قضائیه به هیچ وجه قابل تحمل نیست و اولین مدعی فساد نیز خود قضات شریف و مسئولان قضایی هستند. قاضی، وکیل، کارشناس، ضابط و همه افراد درگیر در پرونده‌های قضایی مشمول امر خطیر مبارزه با فساد هستند. در این راستا با همکاری همه بخش‌های نظارتی داخل قوه قضائیه نظیر مرکز حفاظت اطلاعات و دادسرای انتظامی قضات و همچنین بخش‌های بیرونی از جمله نیروی انتظامی، دستگاه‌های امنیتی و... کمیته‌ای فعال خواهد شد که البته جلسات ابتدایی آن برگزار شده است.

وی ادامه داد: در این مسیر، باید شاهد همکاری فعال همه بخش‌های مرتبط با پرونده‌ها از جمله کانون وکلا، کانون کارشناسان رسمی دادگستری، مرکز مشاوران قوه قضائیه و سایر بخش‌ها باشیم. می‌خواهیم واقعاً همه حس مبارزه با فساد را داشته باشند و هیچ‌کس در این میدان، غایب نباشد. کمیته مذکور با حضور همه بخش‌ها تشکیل خواهد شد تا موضوع فساد را مجدانه دنبال کنند و مردم هم مطمئن باشند که در برخورد با فساد داخل قوه قضائیه هیچ رحمی نخواهیم داشت.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به بررسی زمینه‌ها و شرایط ایجاد یک جبهه سوم در انتخابات پرداخت و در تیتر یک نوشت: «جریان سوم»؛ عبور از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان. روزنامه  ابتکار در ادامه توضیح داده است: با توجه به عملکرد هر دو جریان سیاسی مسلط در کشور (اصلاح‌طلبان و اصولگرایان) و عدم پاسخگویی مناسب به مطالبات بدنه اجتماعی خود به نظر می‌رسد دیگر مردم تمایلی به هیچ کدام از آنها نداشته باشند و بارها نخبگان سیاسی دراین‌باره هشدار داده‌اند. با توجه به این مسائل در فضای سیاسی کشور، برخی از نخبگان و تئوری‌پردازان از ایجاد یک جریان سوم سخن می‌گویند. آنها معتقدند در چنین شرایطی فقط یک جریان و یا جبهه سوم می‌تواند نشاط سیاسی را دوباره به کشور برگرداند. برخی از صاحبنظران و فعالان سیاسی معتقدند بعد از آنکه در اعتراضات سال ۹۶ مردم شعارهایی مبنی بر عبور از دو جریان سیاسی مسلط در کشور با مضمون «اصلاح‌طلب اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا» دادند، بحث جریان سوم مطرح شد.

حال سئوال اینجاست که با توجه به اینکه یکی از مشکلات عمده در فضای سیاسی کشور نبود تحزب است آیا جریان سوم قادر به حزبگرایی در فضای کشور خواهد بود؟ این جریان سوم چه خصوصیاتی باید داشته باشد و اصلا فضای سیاسی کشور به گونه‌ای هست که یک جریان سوم بتواند در آن ظهور پیدا کند؟

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی سیاست‌های اقتصادی کشور در دهه ۶۰ پرداخت و در تیتر یک نوشت: «اقتصاد دهه ۶۰ قابل کپی است؟» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: آیا سیاست‌های اقتصادی دهه ۶۰ را می‌توان تکرار کرد؟ از دو منظر می‌توان به این سئوال پاسخ داد. در نگاه اول، برخی با تشبیه شرایط جنگ اقتصادی به جنگ نظامی، تکرار آن سیاست‌ها را تجویز می‌کنند. درحالی‌که در جنگ نظامی بخشی از مرزها و جغرافیای سرزمین در کانون حملات دشمن قرار می‌گیرد و در جنگ اقتصادی، شریان‌های اقتصادی مورد هدف هستند. بنابراین در جنگ اقتصادی، هر چه تمرکز بیشتر باشد امکان شناسایی از سوی دشمن راحت‌تر می‌شود. طبیعتا به‌واسطه تفاوت ماهیتی، به‌رغم اشتراک لفظی در واژه جنگ، اقتصاد باید در این وضعیت، کاملا غیرمتمرکز و مسیرهای تجاری و اقتصادی کشور، مویرگی و متکی بر پتانسیل‌های مردمی باشند تا ریسک شناسایی و تحریم به حداقل برسد. اگر منظور از تکرار، ادعای گروهی باشد که از این دهه به لحاظ عملکرد به عنوان دهه طلایی و حفظ سطح معیشت مردم یاد می‌کنند، باید به آمار و شاخص‌ها رجوع کرد. با وجود نقاط قابل دفاع آمارها نشان می‌دهند که عملکرد اقتصادی این دهه به واسطه شرایط جنگی، سلسله‌ای از عقب‌افتادگی‌ها را برجا گذاشته است. این عقب‌افتادگی‌ها در حوزه رشد و عملکرد کلان اقتصادی مشهود است. وضعیت شاخص‌های قیمتی نیز می‌تواند نقضی بر ادعای گروهی باشد که تصور می‌کنند وضعیت رفاهی مردم در دهه ۶۰ حفظ شده است.

کد خبر 381038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.