وعده‌های چندین ماهه شهرداری و پلیس برای برخورد با یک شغل غیرقانونی

برخلاف اینکه بارها شهرداری و پلیس فعالیت پارکبان‌ها را در سطح شهر غیرقانونی اعلام کرده‌ند، اما هیچ قوه قهریه‌ای برای جلوگیری از تلکه کردن مردم توسط این افراد وجود ندارد.

به گزارش ایمنا، چند سالی است که تاریخ انقضای حضور پارکبان‌ها در سطح معابر و خیابان‌های شهر به پایان رسیده و بر پرونده آن‌ها مهر باطل شد، خورده است.

بر همین اساس مراجع قانونی و شهرداری تهران که در گذشته مسئولیت شرکت‌های پارکبان را بر عهده داشتند، بارها اعلام کردند که دیگر فعالیت‌ پارکبان‌ها غیرقانونی است و شهروندان به آن‌ها پول ندهند، اما هنوز افرادی هستند که با به تن کردن یک دست لباس پارکبانی، شهروندان را تلکه می‌کنند و شهروندان هم که خود را در موقعیت ضعیف می‌بینند، به این اشخاص پول می‌دهند.

یکی از این اماکن که به محلی برای سودجویی افراد کلاهبردار تبدیل شده، درب غربی پارک لاله در خیابان کارگر شمالی است.

جالب اینجاست که وقتی شهروندان به این پارکبان‌ها اعتراض می‌کنند که کارشان غیر قانونی است، آن‌ها با قاطعیت نوشته روی لباس خود را نشان می‌دهند و می‌گویند کار من قانونی و زیرنظر یکی از شرکت‌های شهرداری تهران است.

نجاتی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار منطقه ۶ تهران با اشاره به قانون ممنوعیت فعالیت پارکبان‌ها و قطع همکاری شهرداری با این‌گونه شرکت‌ها، اظهار کرد: طبق قانون هیچ کسی حق ندارد به خاطر پارک وسایل نقلیه شهروندان در سطح معابر و خیابان‌ها از آن‌ها پول بگیرد و پرداخت پول به خاطر پارک، تنها از طریق دستگاه‌های هوشمند که فعلا در چند منطقه نصب شده امکاپذیر است.

وی افزود: شهروندان هر جایی که دیدند فردی به عنوان پارکبان از آن‌ها طلب پول می‌کند، می‌توانند با پلیس ۱۱۰ تماس گیرند و خواستار برخورد با آن فرد شوند.

سردار حسین رحیمی، رییس پلیس تهران در خصوص فعالیت پارکبانان در سطح شهر تهران، اظهار کرد: هرگونه فعالیت پارکبان‌ها ممنوع است.

وی ادامه داد: اگر شهروندان با این موضوع برخورد کردند، باید به پلیس گزارش دهند تا برخورد قانونی با این‌ افراد انجام شود.

سردار رحیمی گفت: از نظر پلیس و شهرداری، فعالیت این‌ افراد با عنوان پارکبان، ممنوع است.

در شرایطی که شهرداری و پلیس فعالیت پارکبان‌ها را ممنوع می‌دانند و مسئولیت برخورد با فعالیت غیرقانونی و مشهود پارکبان‌ها را بر عهده پلیس می‌دانند، این پرسش مطرح است که چرا پلیس با این افراد که عموما در اماکن شلوغ و پر رفت و آمد و تفرجگاه‌هایی که مردم با خانواده‌های خود به آنجا می‌روند، حضور دارند، برخورد نمی‌کند.

طبق قانون پلیس موظف به برخورد سریع با جرایم مشهود است و برخورد با این‌گونه جرایم هرگز نیازمند کسب مجوزهای مرسوم قضایی و زمان‌بر نیست.

شواهد حاکی از حساس نبودن پلیس به برخورد با این جرم است که به وفور در سطح معابر پر رفت و آمد قابل مشاهده است.

متاسفانه مسئولان توپ را به زمین مردم می‌اندازند و برخورد با این افراد را منوط به دریافت گزارش یا شکایت مردمی می‌کنند؛ حال آن که مردم نمی‌توانند با هر بار مشاهده این افراد با پلیس تماس بگیرند و تقاضای جمع‌آوری و برخورد با این پارکبان‌ها را داشته باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 381000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صفایی IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
    0 0
    در خیابان خدامی بعد از خ آرارات کوچه شیرین، فردی هر روز حوالی ساعت 7 تا 8 اقدام به تلکه کردن مردم میکند. متاسفانه با توجه به پیگیری های فراوان، هنوز پلیس برای برخورد با این فرد زورگو اقدام جدی نکرده است.