این برنامه غذایی از دیابت نوع دو پیشگیری ‌می‌کند

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد پیروی کردن از رژیم غذایی کم کربوهیدرات، خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یافته‌های پژوهشگران آمریکایی حاکی است که برنامه غذایی کم‌کربوهیدرات، تاثیر قابل توجهی در پیشگیری از ابتلای دیابت نوع دوم دارد و با رعایت آن دیگر نیازی نیست افراد وزن خود را کاهش دهند. طی انجام این مطالعه، محققان داده‌های پزشکی ۱۰ مرد و شش زن مبتلا به سندروم متابولیک را ارزیابی کردند.

 سندروم متابولیک به مجموعه‌ای از عوامل خطرآفرین گفته می‌شود که انسان را در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، امراض قلبی و سکته مغزی قرار می‌دهد. این فاکتورها شامل چربی انباشته شده دور شکم، افزایش سطح تری گلیسیرید خون، چربی خون بالا، فشار خون و قند خون بالاست.

محققان دانشگاه دولتی "Ohio" به منظور پی بردن به رابطه بین برنامه غذایی کم کربوهیدارت و جلوگیری از گسترش بیماری دیابت نوع دوم، برای شرکت کنندگان در یک دوره چهار ماهه، سه برنامه غذایی متفاوت دارای کربوهیدرات کم، کربوهیدارت متوسط، و زیاد در نظر گرفتند.

 هر یک از برنامه‌های غذایی دارای ۲۰ درصد پروتئین بود  ولی مقدار چربی و کربوهیدرات هر کدام متفاوت بود. برنامه غذایی کم کربوهیدرات شامل شش درصد کربوهیدرات و ۷۴ درصد چربی بود. برنامه غذایی با کربوهیدرات متوسط دارای ۳۲ درصد کربوهیدرات و ۴۸ درصد چربی و برنامه غذایی با کربوهیدرات بالا شامل ۵۷ درصد کربوهیدرات و ۲۳ درصد چربی بود.

محققان به منظور پی بردن به تغییرات سطح کلسترول خون شرکت کنندگان، داده‌های سلامت آن‌ها را یک ماه پس از مصرف هر برنامه غذایی بررسی کردند. یافته‌های جدید نشان داد پیروی کردن از برنامه غذایی کم کربوهیدرات، سطح تری گلیسیرید و کلسترول خون‌ افراد را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

به گفته محققان برنامه غذایی که دارای مقادیر کم کربوهیدرات است، شیوه مهمی برای درمان سندرم متابولیک محسوب می‌شود تا جایی که حتی محدودیت اندک کربوهیدرات در غذاهای روزانه نیز تاثیر فاکتورهای خطرآفرین را بر سلامت افراد، معکوس می کند.

نتیجه بررسی‌های جدید نشان داد تنظیم قند خون افراد دارای رژیم کم کربوهیدارت، بهبود پیدا کرده و چربی سوزی بهتری در بدن‌ آن‌ها اتفاق افتاده است، به‌طوری‌که نیمی از افراد پس از چهار هفته پیروی از برنامه غذایی کم کربوهیدرات دیگر علائمی از سندروم متابولیک نداشتند.

نتایج این پژوهش در مجله  Clinical Investigation Insight منتشر شده است.

کد خبر 380998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.