به گزارش ایمنا، مجتبی زوربخش با اعلام این خبر اظهار کرد: این دوچرخههای نسل ۴ به صورت ۲۴ ساعته است که بر اساس قرارداد در هر سال دو هزار دوچرخه نسل ۴ وارد میشود و در کنار آن بخشی از دوچرخهها متعلق به خود راکبان است که در مسیرها استفاده میکنند.
وی گفت: بر اساس برنامهریزی در سال پنجم ۱۰ هزار دوچرخه نسل ۴ به ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز اضافه میشود.
زوربخش با بیان اینکه سیستم دوچرخهسواری با رویکرد و نگاه مبتنی بر استقرار سیستم حمل و نقل غیرموتوری در شهر شیراز از جمله برنامهریزیهایی است که در کنار دیگر سیستم حمل و نقل مانند مترو، اتوبوس، پیادهروی و ماشین قرار دارد، خاطرنشان کرد: این سیستم عمدتا برای سفر کوتاه مسافت و میانمسافت استفاده میشود .
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز اضافه کرد: مطالعات این سیستم از سال ۹۳ تا کنون در مراحل مختلف شیراز با هدف کاهش مصرف انرژی و آلایندهها صورت گرفته کمااینکه شهر شیراز پتانسیل احداث ۲۸۵ کیلومتر مسیر دوچرخهسواری را دارد .
وی تصریح کرد: در حال حاضرحدود ۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخهسواری در شیراز احداث شده است که در فاز نخست مسیرهای هدف ارتباط بین پنج ایستگاه قطار شهری و مراکز توریستی و گردشگری از جمله باغ عفیفآباد، باغ بعثت و مراکز تجاری خیابان عفیفآباد بوده است.
زوربخش با اشاره به برنامه پنج ساله توسعه مسیرهای دوچرخه در شیراز ادامه داد: تا پنج سال آینده حداقل ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر خطوط دوچرخهسواری اضافه میشود که تجهیز ناوگان دوچرخهسواری به موازات دیگر وسایل حمل و نقل عمومی است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز با بیان اینکه زیرساخت ایجاد مسیرهای دوچرخهسواری در شیراز وجود دارد، افزود: مطالعات این مسیرها انجام شده و در این زمینه نظرات و کارشناسی و فنی ارائه شده است.
وی با بیان اینکه انتقاد برخیها به مسیر دوچرخهسواری بر اساس نظرات شخصی است، گفت: مسیر دوچرخهسواری مبتنی بر سلیقه و تصمیمگیری موضعی نیست بلکه در تمام کلانشهرها بر اساس برنامه توسعه حمل و نقل باید تا سال ۱۴۰۷ رشد ۶ درصدی برای دوچرخهسواری برسند.
زوربخش خاطرنشان کرد: در شیراز به صورت تکنیکی و با نگاه پیشگیرانه این طرح مبتنی بر نشاط و سلامت آغاز شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز اظهار کرد: به منظور گسترش ناوگان حمل و نقل دوچرخه در تمامی مسیرها باید خیابانهای اصلی و فرعی اضافه شود و در واقع پیادهراهسازی مسیر دوچرخه و خطوط ویژه اتوبوس باید به موازات هم ایجاد شود.
نظر شما