داعش آماده بازگشتی ویرانگر است

کشورهای خاورمیانه امروز شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، حمله راکتی اسرائیل به سوریه، ساخت سامانه موشکی اس- ۵۰۰ توسط روسیه و عملیات گسترده «حشد شعبی» در محور غربی «الأنبار» بخشی از تحولات امروز منطقه است.

اهمیت ژئوپلیتیک و موقعیت خاص کشور ایران از منظر هژومونی منطقه‌ای و جهانی، مقوله‌ای حساس و غیرقابل انکار در مناسبات سیاسی و راهبردی نظام بین الملل است. از این رو خبرگزاری ایمنا، به صورت روزانه به انعکاس تحولات منطقه و همسایگان جمهوری اسلامی ایران خواهد پرداخت.

حمله راکتی اسرائیل به سوریه

به گزارش ایمنا ؛ بامداد دوشنبه تلویزیون دولتی سوریه از پاسخ پدافند هوایی این کشور به حملاتی به جنوب دمشق و حمص و دیگر مناطق خبر داد.

برخی گزارش ها می گوید، این حملات راکتی بوده است.

شبکه خبری العالم گزارش داد، صدای انفجارها در شمال غربی دمشق به گوش رسیده و ناشی از واکنش پدافند هوایی سوریه در برابر تجاوز موشکی دشمن صهیونیست بوده است.

خبرنگار الجزیره در بیروت نیز گزارش داد، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در ساعات اولیه صبح امروز در ارتفاع پایین در حریم هوایی لبنان و مشخصا بر فراز شهر صیدا در جنوب این کشور به پرواز درآمدند و این بعد از شنیده شدن صدای انفجارهایی در اطراف دمشق بود.

بر اساس این گزارش، پدافند هوایی ارتش سوریه به حمله موشکی در آسمان دمشق واکنش نشان داده و چندین موشک را سرنگون کرد.

حملات هوایی شامل حومه دمشق و مواضعی در شهرک‌های الکسوه، صحنایا و الزبدانی بود.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز در خبری فوری آورد، سامانه‌های دفاع هوایی سوریه به رهگیری این موشک‌ها در حومه دمشق و حمص پرداخته و تعدادی را ساقط کرده است. 

در این راستا رسانه‌های سوری از کشته شدن چهار غیرنظامی در اثر این حملات هوایی خبر دادند که گفته شده یکی از کشته‌ها در منطقه «صحنایا» در حومه دمشق، یک کودک شیرخوار بوده است. در عین حال گزارش شد، این حملات ۲۱ زخمی نیز دربرداشت.

براساس گزارش الجزیره، سه مقر نظامی در حومه حمص هدف گرفته شد که منجر به آتش‌سوزی در آنها گردید، از بین این اهداف مرکز نظامی تحقیقات و فرودگاه نظامی است. 

«سنتکام» ادعا کرد به یک مقر القاعده در شمال سوریه حمله کرده است

ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده موسوم به «سنتکام» – که در لیست تروریستی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد – بامداد امروز (دوشنبه) اعلام کرد که در خاک سوریه عملیات نظامی انجام داده است.

سنتکام با صدور بیانیه‌ای مدعی شد: «نیروهای آمریکا در تاریخ سی‌ام ژوئن ۲۰۱۹، حمله‌ای به یک پایگاه آموزشی متعلق به شاخه القاعده در سوریه، در نزدیکی استان حلب انجام دادند».

در این بیانیه ادعا شده که در عملیات مذکور، عاملان تروریستی که مسئول حملات در کشورهای خارجی بوده و «شهروندان آمریکا، متحدان این کشور و دیگر غیرنظامیان بی‌گناه را تهدید می‌کردند» هدف قرار داده شدند.

سازمان تروریستی سنتکام همچنین مدعی شد که شمال سوریه همچنان مأمن سران شاخه سوری القاعده بوده که فعالانه عملیات‌های تروریستی نظیر حملات در کشورهای غربی و منطقه غرب آسیا را برنامه‌ریزی می‌کنند.

این سازمان آمریکایی در پایان تصریح کرد که به عملیات علیه تروریست‌های داعش و القاعده و ممانعت از تبدیل شدن سوریه به پایگاه امن آنها ادامه می‌دهد.

صحت ادعای سنتکام در حمله به پایگاه تروریست‌های القاعده نه تنها هنوز تایید نشده بلکه پیشتر ثابت شده است که در اکثر عملیات‌های نیروهای آمریکایی در خاک سوریه، بیشتر غیرنظامیان، مناطق مسکونی و مواضع ارتش و نیروهای مردمی هدف قرار گرفته‌اند تا پایگاه‌های تروریست‌ها.

همچنین نیروهای خارجی تحت پوشش ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا با سوءاستفاده از بحران سوریه در اوایل وقوع آن و حضور تروریست‌ها در مناطقی از این کشور، بدون مجوز و دعوت رسمی دولت سوریه وارد خاک این کشور شده و اقدام به تاسیس پایگاه نموده‌اند.

«کارگروه مشترک عملیات عزم راسخ» پیشتر طی گزارش ماهانه خود اذعان کرد در حملات جنگنده‌های ائتلاف بین اوت ۲۰۱۴ تا پایان مه ۲۰۱۹ دست‌کم ۱۳۱۹ غیرنظامی کشته‌ شده‌اند

روسیه ساخت سامانه موشکی اس- ۵۰۰ را آغاز کرد

سرگئی چمزوف، مدیرعامل شرکت دولتی فناوری‌های پیشرفته روستک در برنامه‌ای تلویزیونی اظهار کرد: این تجهیزات جدید در حال تولید هستند در حالی که هم‌اکنون می‌توانیم سامانه اس -۴۰۰ را به فروش برسانیم، ساخت اس -۵۰۰ را هم آغاز کرده‌ایم. این سامانه به‌روز رسانی شده‌ است. ترجیح می‌دهم اکنون درباره آن‌ها صحبت نکنم زیرا هنوز عملیاتی نشده‌اند. فکر می‌کنم این سامانه به زودی وارد سرویس نظامی شود.

مدیرعامل شرکت روستک در پاسخ به سوالی درباره زمان ورود این سامانه به سرویس عملیاتی گفت: پس از اتمام آزمایش‌ها در خصوص عملکرد این سامانه، اس -۵۰۰ وارد سرویس عملیاتی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تاس، طبق گفته‌های چمزوف برد سامانه اس -۵۰۰ از اس -۴۰۰ بیشتر است.

یوری بوریسوف، معاون نخست وزیر روسیه اخیراً به خبرنگاران گفت، سامانه دفاع موشکی سطح به هوای اس -۵۰۰ زودتر از زمانی که در ابتدا تعیین شده در اختیار ارتش قرار خواهد گرفت.

داعش همچنان سلول‌های خفته دارد

روزنامه دیلی میل، اندیشکده‌ای آمریکایی موسوم به "موسسه مطالعه جنگ" در گزارشی نسبت به بازگشت دوباره و ویرانگر داعش، با وجود شکست ظاهری آنها در اوایل امسال، هشدار داد. براساس این گزارش، خلافت "زنده" است و ظهور دوباره آن قریب‌الوقوع و با "تبعات مرگبار" خواهد بود.

طبق این گزارش، داعش همچنان سلول‌های خفته دارد و میلیاردها پوند سرمایه اندوخته است که همچنان آن را در صدر تهدیدها نگه می‌دارد.

در این گزارش آمده است: کاهش تدریجی اراضی و قدرت داعش که ابتکار باراک اوباما بود و دونالد ترامپ آن را ادامه داد، فرصت کافی برای برنامه‌ریزی و آمادگی برای فاز بعدی جنگ در اختیار این گروه قرار داد. نیروهای آن اکنون در سراسر عراق و سوریه پراکنده شدند و قادر به راه‌اندازی شورش هستند. بازسازی موفقیت‌آمیز خلافت در عراق و سوریه امواج جدیدی از حملات در اروپا ایجاد می‌کند و روایت خطرناک داعش از پیروزی طولانی مدت اجتناب‌ناپذیر می‌شود.

این گروه تروریستی اوایل امسال از سوریه متفرق شدند اما رهبران و نیروهای آن اکنون در سراسر خاورمیانه گسترده‌ شده‌اند. براساس این گزارش، داعش یک شبکه مالی جهانی دارد که بازگشت آن را تامین می‌کند و همچنان تسلیحات نیرومندی دارد.

ابوبکر البغدادی، رهبر داعش که گمان می‌رفت در حمله پهپادی آمریکا کشته شده باشد، ظاهرا این گروه را با موج جدیدی از خشونت بازطراحی کرده است. این گزارش تاکید دارد داعش در حال حاضر کنترل اراضی روستایی زیادی را در عراق در اختیار دارد و رهبران محلی را با نمایندگان خود جایگزین کرده است و از این راه مالیات جمع‌آوری می‌کند تا هزینه جنگ تامین شود.

این گزارش افزود: داعش به صورت یکپارچه رهبران و غیرنظامیان روستایی را که با عوامل ضد داعش همکاری داشتند، حذف کرده است. در اراضی تحت کنترل مالیات برای سکنه محلی وضع شده است و غیرنظامیانی آواره شده‌اند. دونالد ترامپ به اشتباه شکست داعش را اعلام کرد. آمریکا باید گام‌های فوری برای سرکوب این جنبش مرگ‌آور در عراق و سوریه بردارد.

کشته و زخمی شدن ۷۵۰۰ کودک یمنی در حملات محور عربستان

سازمان ملل اعلام کرد که از ابتدای اوت سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون بیش از ۷۵۰۰ کودک در یمن کشته و یا زخمی شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این گزارش که توسط آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل منتشر شده است، نشان می‌دهد که ۱۱ هزار و ۱۷۹ مورد نقض آشکار حقوق کودکان در یمن از اول ماه اوت سال ۲۰۱۳ تاکنون رخ داده است.

در این گزارش همچنین آمده است: احتمالا آمار واقعی بیشتر از این تعداد است که به دلیل دشواری نظارت و پیگیری وضعیت انسانی دست‌یابی به این آمار دشوار است.

در همین راستا، ورجینیا گامبا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور مربوط به کودکان و درگیری‌های مسلحانه تصریح کرد: به رغم اتخاذ اقدامات مثبت از سوی طرف‌های درگیر، درد و رنج کودکان یمنی در این بازه زمانی افزایش یافته و به سطح وحشتناکی رسیده است.

این مسئول سازمان ملل همچنین از طرف‌های درگیر خواست تا تلاش‌ها برای برقراری صلح و پیوستن فعال و مؤثر به مذاکرات کنونی در خصوص حل و فصل درگیری‌ها را ارجح بدانند. همچنان هدف قرار دادن مدارس و بیمارستان‌ها در یمن به ۳۸۱ مورد رسیده است.

کشته شدن ۴ سوری در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به حومه دمشق

تلویزیون "ان تی وی" ترکیه شب گذشته به نقل از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که در پایان اجلاس گروه ۲۰ در بین خبرنگاران صحبت می‌کرد، گزارش داد، آنکارا بدون هیچ مشکلی از اختلاف با واشنگتن بر سر قرارداد موشک‌های اس ۴۰۰ عبور خواهد کرد.

وی افزود: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان دیدارمان در اجلاس گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن گفت که درباره موضوع اس ۴۰۰ ها حق با من است.

اردوغان درباره پرونده جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، نیز بدون اینکه اشاره‌ای به ماهیت افراد بکند، گفت، برخی مبالغ هنگفتی پول برای چال کردن پرونده خاشقجی می‌پردازند.

او در اوزاکا گفته بود، کشورش هرگز اجازه نخواهد داد که بر جنایت قتل خاشقجی سرپوش گذاشته شود.

وی بار دیگر خواستار مجازات عوامل پشت پرده این قتل از نوک هرم تا پایین شد و گفت: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان باید قاتلان خبرنگار سعودی را که براساس تحقیقات ترکیه مشخص شده به شکل وحشتناکی به قتل رسیده و جسدش مثله شده است، افشا کند.

اردوغان درخصوص بحران سوریه نیز تاکید کرد: ترکیه، روسیه و ایران در ماه ژوئیه جاری نشستی در سطح سران برگزار می‌کنند.

رئیس‌جمهوری ترکیه درباره طرح صلح آمریکا برای خاورمیانه هم گفت، کشورش هرگز با این طرح برخورد مثبتی نخواهد داشت.

اردوغان تاکید کرد: ترکیه کاملاً با طرح صلح آمریکا برای حل درگیری اسرائیل و فلسطین که به معامله قرن معروف است، مخالف است.

این در حالی است که ترامپ از زمان ورودش به عرصه رقابت‌های ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶ حل درگیری‌های اسرائیل و فلسطین را یکی از اولویت‌های خود می‌داند و تیمش در حال حاضر برای حل این مناقشه تلاش می‌کند.

عملیات گسترده «حشد شعبی» در محور غربی «الأنبار»

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز در نشست کابینه مدعی شد، اسرائیل از مشکلات ساکنان غزه آگاه بوده و تلاش خواهد کرد تا حد امکان وضعیت را برای آنان آسان کند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه گفت، البته هفته گذشته تحریم‌های شدیدتری علیه نوار غزه اعمال شده که از جمله این تحریم‌ها، جلوگیری از رسیدن سوخت به این باریکه بوده است.

نتانیاهو همچنین تهدید کرد، اگر نیاز باشد، این رژیم به اقدامات شدیدتری علیه مردم نوار غزه خواهد پرداخت.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه سخنان خود نتوانست ذوق زدگی خود از سخنان اخیر «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین را پنهان کند و بخش‌هایی از سخنان این مقام بحرینی را در جلسه کابینه خواند.

«خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین چهارشنبه هفته پیش در مصاحبه با چند رسانه صهیونیستی برای اولین بار به صراحت از تصمیم این کشور برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی سخن گفته است.

وی گفته بود: «ما معتقدیم که اسرائیل کشوری است که می‌ماند و ما می‌خواهیم روابط بهتری با آن داشته باشیم. می‌خواهیم با آن صلح کنیم.»

سازمان ملل در این گزارش از سربازگیری ۳۰۳۴ کودک و اسارت ۳۴۰ کودک خبر داد.

کد خبر 380975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.