نیاز به جذب سالانه ۱۰ هزار پرستار/ مزایای شگفت انگیز آناناس

شناخت خوراکی‌ها ارگانیک ، تاثیر نوعِ چاقی برسلامت قلب، نیاز به جذب سالانه ۱۰ هزار پرستار، لزوم مصرف مکمل «روی» برای زنان پس از زایمان و مزایای شگفت انگیز آناناس را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اگر تا سال ۱۴۰۴ بتوانیم سالی ۱۰ هزار نفر نیروی پرستاری جذب کنیم، می توانیم به استانداردهای نیروی پرستاری در کشور برسیم.

مریم حضرتی  با اشاره به جذب نیروی پرستاری جهت برطرف کردن مشکل کمبود پرستار اظهار کرد: زحمت و تلاش زیادی جهت جذب نیرو برای وزارت بهداشت انجام شد و بر این اساس قرار است ۱۰ هزار نفر نیرو جذب شوند که حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از این افراد شامل پرستاران می شوند. البته این میزان جذب پرستار نمی تواند کمبود نیروی پرستاری را به طور کامل جبران کند.

وی ادامه داد: با این حال جذب این تعداد نیروی پرستار برای سال جاری مناسب است، اما همه کمبودها در زمینه نیروی پرستاری به این وسیله جبران نمی شود.

طرح مراقبت در منزل در ۵ استان در حال اجراست

معاون وزیر بهداشت درباره اجرای طرح مراقبت در منزل نیز بیان کرد: در حال حاضر طرح مراقبت در منزل در پنج استان با همکاری سازمان بیمه سلامت در حال اجراست. قرار است سازمان بیمه سلامت نتیجه نهایی این طرح آزمایشی را به زودی اعلام کند تا جمع بندی شود.

وی افزود: برخی استان ها به دلیل مشکلات زیرساختی نتوانستند این طرح آزمایشی را اجرا کنند و از طرف دیگر برخی استان ها مانند فارس و اصفهان هم برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کردند.

حضرتی تصریح کرد: معاونت پرستاری وزارت بهداشت به شدت اجرای طرح مراقبت در منزل را پیگیری می کند تا بتوانیم این خدمات را با پوشش بیمه ای به مردم ارائه کنیم.

پنجمین دوره انتخابات نظام پرستاری

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره پنجمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری و همکاری و همراهی این سازمان با معاونت پرستاری وزارت بهداشت گفت: سازمان نظام پرستاری یکی از بازوهای مهم معاونت پرستاری محسوب می شود و انتظار ما از این سازمان، پیگیری مسائل صنفی پرستاران از راه معقول، مطلوب و منطقی است تا مشکلات پرستاران کمتر از گذشته شده و برطرف شود.

وی ادامه داد: پیگیری مواردی مانند اخلاق حرفه ای پرستاری یکی از مواردی است که سازمان نظام پرستاری می تواند در راستای ارتقای آن تلاش کرده و به معاونت پرستاری وزارت بهداشت بیشتر از گذشته کمک کند. البته در سال های اخیر همکاری و همراهی سازمان نظام پرستاری با معاونت پرستاری وزارت بهداشت به مراتب بهتر از قبل شده است.

حضرتی بیان کرد: حرفه پرستاری ۴ رکن و پایه اصلی شامل معاونت پرستاری وزارت بهداشت، سازمان نظام پرستاری، بورد پرستاری و انجمن های علمی پرستاری است. سیاست گذاری و کارهای علمی بر عهده معاونت پرستاری، مسائل صنفی و حرفه ای بر عهده سازمان نظام پرستاری، برنامه ریزی های آموزشی بر عهده بورد پرستاری و ارتقای حرفه پرستاری و پژوهشی نیز بر عهده انجمن های علمی پرستاری قرار دارد. در حال حاضر توافق مناسب و خوبی بین این ۴ رکن و پایه اصلی پرستاری در کشور ایجاد شده است.

پنجمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری ۲۱ تیر ماه ۱۳۹۸ برگزار می‌شود.

تاثیر چاقی بر سلامت قلب

پزشکان در یک مطالعه جدید خاطر نشان کردند که اشخاص با اندام "گلابی شکل" نسبت به افرادی که اندام به اصلاح "سیب شکل" دارند، سالم‌تر هستند.

بررسی این متخصصان نشان می‌دهد زنان میانسالی که در ناحیه شکم و کمر چربی بیشتری دارند در مقایسه با آنهایی که در ناحیه ران‌ها دچار چاقی هستند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند.

به گفته متخصصان در زنان یائسه داشتن اندام گلابی شکل نسبت به اندام سیب شکل کمتر سلامت را تهدید می‌کند. همچنین در زنانی با شاخص توده بدنی (BMI) نرمال محل انباشت چربی متفاوت است.

در افرادی با اندام سیب شکل در ناحیه کمر میزان بیشتری از چربی مشاهده می‌شود و در افرادی با اندام گلابی شکل تجمع چربی‌ها بیشتر در ناحیه ران‌هاست.

در این بررسی محققان به مطالعه روی ۲۶۸۳ زن یائسه با شاخص توده بدنی نرمال پرداخته و آنان را به طور میانگین برای مدت ۱۸ سال تحت کنترل قرار دادند. آنها ۲۹۱ مورد ابتلا به بیماری قلبی عروقی مشاهده کردند.

این متخصصان با در نظر گرفتن فاکتورهای متعدد دریافتند حجم و نسبت چربی بدن با خطر بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط نیست. اما در افرادی که میزان چربی اطراف کمر بیشتر است احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی یا سکته مغزی ۹۱ درصد افزایش پیدا می‌کند.

زنان پس از زایمان مکمل «روی» مصرف نمایند

عنصر زینک یا روی در بدن نقش مهمی در ساختار بیش از ۳۰۰ آنزیم دارد و کمبود آن می تواند اختلالات متعددی در متابولیسم و عملکرد اعضای بدن ایجاد کند.

کمبود عنصر روی تاثیر منفی بر رشد و نمو استخوان ها دارد. غلظت روی در استخوان در مقایسه با سایر بافت ها بسیار بیشتر است. عنصر روی تاثیر ویتامین D را در سوخت و ساز استخوان از طریق فعال سازی سنتز DNA در سلول های استخوانی افزایش می دهد.

نیاز به عنصر روی در دوران کودکی به علت رشد سریع حیاتی است. دیده شده است که مکمل روی تاثیر مثبتی بر رشد کودکان دچار کوتاه قدی ناشی از سوءتغذیه داشته است. از دیگر نقش های روی مواردی مانند تولیدمثل، سلامت پوست، و مقاومت بدن در برابر ابتلا به بیماری ها است.

با توجه به اهمیت روی در بدن، کمبود آن نیز می تواند منجر به مشکلات متعددی شود و سلامت انسان به خصوص کودکان را به خطر اندازد. از عوارض کمبود روی می توان به تاخیر رشد و کوتاه قدی، تاخیر در بلوغ، تاخیر در ترمیم زخم، مشکلات رفتاری، ضایعات پوستی و ریزش مو اشاره کرد.

از آنجا که کمبود روی در زنان شیرده و شیرخواران تهدید جدی برای سلامتشان محسوب می شود، محققین به بررسی میزان روی شیر مادران شیرده پرداخته اند. در این مطالعه ۱۵۰ مادر شیرده با میانگین سنی ۲۷ سال مورد بررسی قرار گرفتند. شیر این مادران در سه نوبت ۵، ۱۵ و ۳۰ روز پس از زایمان مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج میزان روی را در پایین ترین حد استاندارد نشان می داد.

با توجه به نتایج این مطالعه به نظر می رسد مصرف مکمل روی توسط مادران شیرده مانع کمبود روی در سرم خونی مادران و غذای نوزادشان خواهد شد.

مزایای شگفت انگیز آناناس

آناناس میوه ای استوایی و غنی از ویتامین ها، آنزیم ها و آنتی اکسیدان هاست. آناناس به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند، استخوانهای قوی ایجاد می کند و از بروز اختلالات گوارشی جلوگیری می کند. با وجود طعم شیرینش، آناناس کم کالری است.

آناناس حاوی مقدار زیادی ویتامین C و منگنز است. این میوه ی گرمسیری همچنین یک راه خوب برای دریافت فیبرهای غذایی مناسب و برملائین (آنزیم) است.

آناناس علاوه بر داشتن مقادیر بالایی از منگنز، که برای دفاع از آنتی اکسیدان ها مهم است، حاوی مقادیر زیاد تیامین، ویتامین B است که در تولید انرژی نقش مهمی دارد.

طبق آمار بانک اطلاعاتی ملی USDA، یک فنجان از تکه های آناناس با وجود شیرین بودن تنها ۷۴ کالری دارد. آناناس بدون چربی، بدون کلسترول و کم سدیم است. جای تعجب نیست که آناناس حاوی قند است، حدود ۱۴ گرم در هر فنجان.

آناناس حاوی مقدار قابل توجهی از ویتامین C، یک آنتی اکسیدان محلول در آب است که با آسیب سلول مبارزه می کنند. ویتامین C یک مبارزه مفید در برابر مشکلات قلبی و درد مفصلی است.

آناناس با داشتن منگنز سبب تولید استخوان های قوی و بافت همبند می شود. منگنز همراه با مواد معدنی دیگر می تواند در جلوگیری از پوکی استخوان در زنان بعد از یائسگی مفید باشد.

آناناس حاوی فیبر رژیمی است که برای سلامت روده بسیار مهم است.

بر خلاف بسیاری از دیگر میوه ها و سبزیجات، آناناس حاوی مقادیر قابل توجهی از برملائین، آنزیمی است که پروتئین را تجزیه می کند، و به هضم غذا کمک می کند، به گفته انجمن سرطان آمریکا. مطالعات متعدد نشان داده است که بروملین همچنین میتواند در درمان استئوآرتریت مفید باشد.

علاوه بر داشتن مقدار زیادی ویتامین C، برمولین آنابولا ممکن است سبب کاهش میزان مخاط در گلو و بینی شود. بنابراین مصرف آن در سرماخوردگی و برای افرادی که دارای آلرژی هستند توصیه می شود.

کدام خوراکی‌ها ارگانیک هستند؟

خواص ویژه موجود در برخی موادغذایی باعث می‌شود که برای تضمین سلامت بدن نیازی به مصرف انواع ارگانیک آن‌ها نباشد.

محصولات ارگانیک نسبت به محصولات معمولی قیمت بیشتری دارند چرا که در زمان نگهداری از این محصولات، استفاده از حشره‌کش و آفت کش‌ها قدغن است.

میوه‌ها و سبزیجاتی که با عنوان ارگانیک شناخته می‌شوند، به دلیل نبود هرگونه ماده شیمیایی غذایی ایمن محسوب می‌شوند البته جز این نوع خوراکی‌ها، سبزی‌ها و میوه‌هایی هم هستند که به طور طبیعی و بدون نگاه صنعتی پرورش پیدا می‌کنند، کاملا از هرگونه ماده شیمیایی در امان هستند، بنابراین بدون آنکه بخواهیم هزینه بالایی برای این نوع خوراکی‌ها بدهیم، می‌توان مواد غذایی ایمن و سالمی را مورد استفاده قرار داد.

در ادامه برخی مواد غذایی که حاوی مواد مغذی و عاری از حشره کش‌های شیمیایی هستند، مرور می‌کنیم.

خوراکی‌هایی با پوست ضخیم

خوراکی‌هایی که پوستی ضخیم دارند در برابر نفوذ آفت کش‌ها به درون ماده غذایی مقاومت می‌کنند و این مواد روی این خوراکی‌های ماندگاری کمتری دارند.

آناناس یکی از خوراکی‌های سالمی است که می‌توان بدون پرداخت هزینه بالا به عنوان یک خوراکی سالم و فاقد هرگونه ماده شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد.

مواد سمی شانس ماندگاری کمی در آناناس دارند، علاوه بر آن پاپایا، آووکادو، هندوانه و گریپ فروت از دیگر خوراکی‌هایی هستند که آثار آفت کش‌ها بر آن باقی نمی‌ماند.

کیوی و گل کلم

علاوه بر پوست خوراکی‌ها که می‌تواند عاملی برای محافظت در برابر آفت کش‌ها باشد، کیوی میوه‌ای مناسب و فاقد هرگونه حشره کش محسوب می‌شود، علاوه بر آن حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C، E، K، آنتی اکسیدان‌ها و فیبر است.

گل کلم هم خوراکی ارگانیک دیگری است که ساختار آن از ورود سموم و آفت کش‌ها جلوگیری می‌کند و جایگزین خوبی برای برنج و سیب زمینی است.

پیاز و سیب زمینی

برای جلوگیری از مصرف مواد غیرارگانیک خوراکی‌هایی همچون سیب زمینی و پیاز که با عنوان محصولات زیر زمینی محسوب می‌شوند، می‌تواند مورد توجه قرار گیرد؛ این محصولات حاوی کمترین میزان آفت کش هستند و سبزی سالم در رژیم غذایی محسوب می‌شوند؛ علاوه بر آن هزینه بالایی هم نباید برای خریداری این محصولات پرداخت.

قارچ

اگرچه قارچ یک گیاه محسوب نمی‌شود، اما یک خوراکی سالم است که می‌تواند جایگزینی برای گوشت باشد، همچنین منبع مناسبی از فیبر هم محسوب می‌شود.

قارچ‌ها هرچه تیره‌تر باشند بهتر است و ویتامین E، آنتی اکسیدان و سلینیم بیشتری دارند.

مارچوبه، کلم و بادمجان

پوست بنفش بادمجان مقاومت قابل توجهی در برابر نفوذ آفت کش‌ها دارد؛ اگر از بادمجان تازه استفاده می‌کنید، لازم نیست پوست آن را بگیرید علاوه بر آن مارچوبه و کلم هم در برابر تجمع آفت کش‌ها مقاوم هستند و حتی می‌توان آن را به طور خام یا بخارپز مورد استفاده قرار داد.

کد خبر 380972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.