حواشی به قلعه‌نویی کمک کرده است/ لیاقت محرم‌ و هادی خداحافظی باشکوه بود

بازیکن اسبق سپاهان گفت: امیر قلعه‌نویی یکی از مربیانی است که حاشیه در کنار او همیشه بوده، بعضی‌اوقات همین حواشی به او کمک کرده تا موفق شود اما خیلی وقت‌ها هم مثل سال گذشته باعث شده تا یک جام را از دست بدهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عضو تیم راه‌آهن تهران بود که در نقل و انتقالات تابستان ۲۰۰۸ به سپاهان پیوست و در طول پنج سال بازی در این تیم به سه عنوان قهرمانی در لیگ برتر و یک قهرمانی جام حذفی دست یافت. این بازیکن در دوازدهم خرداد ۹۲ با عقد قرارداد یک‌ساله به تیم باشگاه فوتبال استقلال تهران پیوست؛ در سال ۹۴ از استقلال جدا شد و به پیکان پیوست و بعد از یک فصل کم فروغ به پاس همدان دسته یکی رفت. احمد جمشیدیان در نهایت در سال ۹۵ از فوتبال خداحافظی کرد که می توان وی را یک سپاهانی دانست و در حال حاضر به مربی گری روی آورده است. او در خصوص وضعیت سپاهان گفت‌وگویی با خبرنگار ایمنا انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

نقل و انتقالات سپاهان را تا به اینجای کار چگونه دیدید؟

در فصل ۹۸-۹۷ افراد زیادی از سپاهان جدا شدند و بازیکنان باتجربه جای آن هارا پر کردند که درمجموع مقام نایب‌قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی و سهمیه آسیا را به دست آوردند. سپاهان فصل گذشته تا هفته بیستم با پدیده بر سر صدر جدول رقابت می‌کرد اما در هفته‌های پایانی تیم‌های ذوب‌آهن، استقلال، پرسپولیس و حتی تراکتورسازی به جمع مدعیان اضافه شدند که امتیاز گیری سخت‌تر شد و درنهایت سپاهان قهرمانی را از دست داد؛ با توجه به تغییرات گسترده تیم‌ها در فصل آینده با یک لیگ دشوارتر مواجه هستیم.

سپاهان تا به اینجای نقل و انتقالات بر مبنای نیازی که داشته بازیکن خریده و در قامت یک مدعی ظاهرنشده است؛ با رفتن سیاوش یزدانی در خط دفاعی و مشخص نبودن تکلیف کی روس استنلی، این تیم باید در خط دفاع و حمله تیمش بازیکن مناسب پیدا کند تا در لیگ به مشکل نخورند. سپاهان اگر بتواند جایگزین برای این دو بازیکن پیدا کند تازه به قدرتی که فصل گذشته داشته برمی‌گردد و برای قهرمانی باید تیمی قوی‌تر دهند، اعتقاد دارم که سپاهان عملکرد مثبتی در نقل و انتقالات نداشته و به چند خرید خوب نیاز دارد تا بتوانند از ابتدای لیگ مدعی قهرمانی باشد. سپاهان اگر بتواند جایگزین برای استنلی و یزدانی  پیدا کند تازه به قدرتی که فصل گذشته داشته برمی‌گردد و برای قهرمانی باید تیمی قوی‌تر دهند، اعتقاد دارم که سپاهان عملکرد مثبتی در نقل و انتقالات نداشته و به چند خرید خوب نیاز دارد تا بتوانند از ابتدای لیگ مدعی قهرمانی باشد.

سپاهان در چه پست‌هایی نیاز به بازیکن دارد؟

با توجه به تمدید قرارداد هافبک‌ها و سیستم امیر قلعه‌نویی فکر می‌کنم اولویت سپاهان مهاجم گل زن در کنار کی روس استنلی است، با رفتن خالد شفیعی و سیاوش یزدانی به دو مدافع و یک هافبک بازی‌ساز نیاز دارد. هافبک‌های سپاهان در سالیان نه‌چندان دور چندین گل می‌زدند و پاس گل می‌دادند که کومان در این امر زیاد موفق نبوده است.

بازیکنانی که روی نیمکت ذخیره هستند و از آن‌ها بازی گرفته نمی‌شود می‌توانند برای تیم دچار مشکل شوند؟

وقتی بازیکن باکیفیت و سرشناس داری که روی نیمکت ذخیره می‌نشیند مشکلی ایجاد نمی‌کند بلکه مشکل از زمانی شروع می‌شود که همه بازیکنان ادعا بازی داشته باشند. فصل گذشته سپاهان نیمکت پری داشت ولی بازیکنان مشکلی برای تیم ایجاد نکردند. این تیم حداقل به ۱۸ بازیکن نیاز دارد که برای گرفتن پیراهن با یکدیگر رقابت کنند تا کیفیت تیم بالاتر برود و همچنین نیمکت نشینان آماده می‌توانند برای بازی در سه جام کمک تیم باشند.

بازیکنانی که از سپاهان جدا شده و یا به آن پیوسته‌اند تا چه میزان می‌توانند در عملکرد تیم تأثیرگذار باشند؟

مهرداد محمدی و سیاوش یزدانی دو مهره اصلی سپاهان بودند که از تیم جدا شدند، با آمدن حسینی جای خالی مهرداد محمدی پر می‌شود اما جایگزین مناسب در حال حاضر برای سیاوش یزدانی پیدا نشده که دغدغه این روزهای سپاهان پر کردن جای خالی این بازیکن تأثیرگذار است. دیگر بازیکنانی که جدا شدند در عملکرد تیم تأثیرگذار نبودند به‌غیراز کی روس استنلی که شرایط مبهمی دارد.

برای محصولات آکادمی سپاهان باید چه شرایطی فراهم شود تا از تیم نروند؟

فصل گذشته برای تشکیل سپاهان نوین هزینه زیادی صرف شد که کار خوبی از مهندس تابش بود. جای یک رده سنی در فوتبال اصفهان خالی است برای مثال زمانی که بازیکن رده سنی جوانان و امید بخواهد به تیم بزرگسالان بپیوندد، با توجه به اینکه سپاهان همیشه در بعد قهرمانی بوده است فضای مناسب برای حضور همه بازیکنان جوان در تیم بزرگسالان نیست اما اگر همین بازیکنان وارد سپاهان نوین بشوند و چند سال در آن تجربه کسب کنند سالی یک بازیکن هم از این تیم به سپاهان بیاید یعنی صرفه‌جویی در هزینه‌ها و باعث به‌کارگیری تمام بازیکنان آکادمی باشگاه می‌شود. در حال حاضر به خاطر نبودن این رده سنی از چهل نفر بازیکنی که می‌خواهند وارد تیم بزرگسالان سپاهان شوند چند نفر آن‌ها جذب می‌شوند و بقیه به دیگر تیم‌ها می‌پیوندند که چند سال بعد همان فرد یک بازیکن برجسته می‌شود و باید با هزینه زیادی آن را به تیم برگردانیم.

نظر شما درباره امیر قلعه‌نویی چیست؟

فوتبال ایران خارج از حاشیه نیست و اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد در خیلی از کشورهای جهان اتفاق نمی‌افتد. امیر قلعه‌نویی یکی از مربیانی است که حاشیه در کنار او همیشه بوده، بعضی‌اوقات همین حواشی به او کمک کرده تا موفق شود اما خیلی از وقت‌ها هم مثل سال گذشته باعث شده تا یک جام را از دست دهد. مربی فقط یک‌بار می‌تواند با حاشیه جام بگیرد ولی نمی‌توانیم چندین جامی که کسب کرده را به حواشی ربط دهیم. همه می‌دانند من از افرادی هستم که در یک‌زمانی با قلعه‌نویی مشکل داشتم  ولی اعتقاددارم که یکی از مربیان موفق ایران بوده و هستند. امیر قلعه‌نویی یکی از مربیانی است که حاشیه در کنار او همیشه بوده، بعضی‌اوقات همین حواشی به او کمک کرده تا موفق شود اما خیلی از وقت‌ها هم مثل سال گذشته باعث شده تا یک جام را از دست دهد. مربی فقط یک‌بار می‌تواند با حاشیه جام بگیرد ولی نمی‌توانیم چندین جامی که کسب کرده را به حواشی ربط دهیم. همه می‌دانند من از افرادی هستم که در یک‌زمانی با قلعه‌نویی مشکل داشتم  ولی اعتقاددارم که یکی از مربیان موفق ایران بوده و هستند. سال گذشته هم با توجه به چند سال تأسف‌بار برای سپاهان توانست نتیجه خوبی را کسب کند.

برخی افراد نقل و انتقالات سپاهان را در حد قهرمانی نمی‌بینند نظر شما چیست؟

وقتی مربی برای یک باشگاه تعیین می‌شود باید اجازه داد با افکاری که دارد تیم را ببندد زیرا درنهایت خود مربی جوابگو نتیجه‌ای که می‌گیرد است. قلعه‌نویی از نگاه خودش به دنبال بستن بهترین تیم است که شاید از نگاه دیگران بازیکنانی که خریداری می‌شوند مناسب نباشند اما درمجموع تفکرات قلعه‌نویی می‌خواهد با بازیکن کار کند نه فرد دیگری، پس اجازه دهیم مربی با توجه به نیازهایی که دارد آن را برآورده کند.

پیشکسوتان سپاهان با حضور در کنار سرمربی تیم چه میزان می‌توانند به رشد تیم کمک کنند؟

در بحث فنی یک سری از مربی‌های جوان هستند مثل محرم نوید کیا و هادی عقیلی که خیلی زود است بخواهیم درباره آن‌ها قضاوت کنیم چرا که راه زیادی برای بهتر شدن دارند اما باشگاه سپاهان باید در بحث ساختن مربی از آکادمی خود فعال‌تر باشد. در رده‌های پای از مربیانی که قبلاً بازیکن سپاهان بوده‌اند استفاده می‌شود اما بحث ما تیم بزرگسالان است. حضور مربیانی که در سپاهان رشد کرده‌اند در کنار تیم شاید ازنظر فنی کمکی نکند ولی سرمایه‌گذاری برای باشگاه انجام می‌شود که چند سال دیگر یک مربی از مکتب خودش بیرون می‌دهد ضمن اینکه حضور آن‌ها در کنار تیم مانند یک آیینه می‌ماند و به بازیکنان جوان نشان داده می‌شود که پس از کنار گذاشتن فوتبال خانه‌نشین نمی‌شوند و از تجربیات آن‌ها در تیم استفاده می‌شود.

آیا در حق بازیکنان پیشکسوت سپاهان کم‌لطفی می‌شود؟

من در جریان کارهای باشگاه نیستم و قضاوت نمی‌کنم اما بازیکنانی مثل محرم و هادی شایستگی یک خداحافظی باشکوه را داشتند و در حال حاضر هم لیاقت جایگاه ویژه را در تیم دارند. در همه جای دنیا بازیکنی که مدت زیادی برای تیم زحمت‌کشیده را از خودشان جدا نمی‌کنند من در جریان کارهای باشگاه نیستم و قضاوت نمی‌کنم اما بازیکنانی مثل محرم و هادی شایستگی یک خداحافظی باشکوه را داشتند و در حال حاضر هم لیاقت جایگاه ویژه را در تیم دارند. در همه جای دنیا بازیکنی که مدت زیادی برای تیم زحمت‌کشیده را از خودشان جدا نمی‌کنند و در باشگاه‌ها مورداستفاده قرار می‌دهند. محرم و هادی پتانسیل بالایی برای کمک به تیم دارند که اگرچه امسال نتوانستند در تیم حضور پیدا کنند ولی قطعاً شاهد حضور بازیکنان قدیمی در کنار تیم بزرگ سپاهان خواهیم بود.

تماشاگران چه میزان می‌توانند در نحوه عملکرد تیم تأثیرگذار باشند؟

اگر از مردم بپرسیم بهترین بازیکن سال چه کسی است، صدها اسم می‌آورند که نشان می‌دهد سلیقه مردم با یکدیگر متفاوت است. ممکن است نظر کارشناس در رابطه با خرید یک بازیکن با مربی تیم متفاوت باشد و باید گفت که هیچ‌کدام اشتباه فکر نمی‌کنند بلکه بر مبنای شناختی که از فوتبال دارند نظر می‌دهند، حالا اگر بخواهیم این موضوع را گسترش دهیم این‌طور می‌شود که چند هزار هوادار هرکدام روی بازیکنان مختلفی برای اضافه شدن به تیم نظر دارند که باشگاه نمی‌تواند تمام خواسته‌های آن‌ها را فراهم کند. این اختلاف نظر همیشه وجود داشته و هست بلکه باید اجازه دهیم باشگاه و کادر فنی درباره این موضوع تصمیم بگیرند و باید اعتماد کرد به مربی که سال گذشته تیم را در رده چهاردهم جدول تحویل گرفته و در رده دوم تحویل داده است.

فضای مجازی در آرام کردن هواداران چقدر می‌تواند تأثیرگذار باشد؟

فکر می‌کنم فضای مجازی این‌قدر که در کشور ما باعث به وجود آمدن درگیری شده، موجب حفظ آرامش نیست. باید بگویم فرهنگ استفاده درست از فضای مجازی در کشور ما جا نیفتاده است، نمونه‌هایش را وقتی‌که یک بازیکن به تیم ما گل می‌زند یا اشتباه می‌کند می‌توان دید که این رفتارها به حواشی دامن می زند و هرچقدر چراغ خاموش‌تر باشی آرامش بیشتری خواهی داشت. برخی تیم‌ها با فعالیت در فضای مجازی و چراغ خاموش پیش نرفتند و می‌دانند که یکسری حواشی برایشان به وجود می‌آید.

گفت و گو از کیمیا گلپیرا _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 380971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.