۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
جنبش خیابان‌های شاد!

در یک جنبش محلی در روتردام، خیابان‌ها به روی خودروها بسته شده است تا ساکنان شهر به تعامل با یکدیگر بپردازند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روتردام بزرگترین بندر اروپا در شهر هلند، پس از جنگ جهانی دوم بازسازی شد و همچون شهرهای آمریکای شمالی، به سرعت مملو از آپارتمان‌های بلندی شد که ارتفاع آن‌ها به افق آسمان می‌رسد.

با وجود پیشرفت چشمگیر و موفقیت‌آمیز این شهر، سطح خیابان‌ها پوشیده از اتومبیل‌هایی است که پیاده‌روی را برای ساکنان این شهر غیر ممکن می‌کند و همین امر باعث انزوای شهروندان در آسمان‌خراش‌های خود شده است. اما ساکنان شهر روتردام در تلاش برای ایجاد تغییراتی در خیابان‌های محل سکونت خود، دست به اقدامات جالبی زده اند.

شهروندان روتردام در یک جنبش محلی به نام "خیابان‌های شاد"، یکی از خیابان‌های شهر را به روی تردد خودروها بستند تا مردم در آن جا به فعالیت‌های مورد علاقه خود و تعامل با یکدگیر بپردازند. در نتیجه، فضای موقتی جدید به مکانی مملو از شور و حیات تبدیل شد که در آن مردم به فعالیت‌هایی نظیر بازی با یکدیگر، خوردن و آشامیدن و تعامل با هم می‌پرداختند. هدف از این کار، کمک به مردم برای تصور یک فضای عمومی پیاده-محور در کنار جنبش و پویایی مردم در داخل شهر بود.

یکی از فعالیت‌های برجسته ساکنان در "خیابان شاد"، بازگرداندن طبیعت به شهر بود که مردم برای این کار جعبه‌های چوبی کوچکی، مملو از انواع خاک، را در خیابان‌ها قرار دادند و از همه افراد حاضر در آنجا خواستند با پای برهنه روی این خاک‌ها قدم بزنند. این کار به ساکنان حس متفاوتی می‌داد؛ آن‌ها در مرکز شهری بسیاری شلوغ، قدم زدن روی خاک و ماسه‌ها را، همچون سواحل دریاها، تجربه می‌کردند.

پروژه روتردام بخشی از اهداف مسئولان این شهر برای ایجاد فضاهایی مردم- محور و افزایش پویایی ساکنان بود. پروژه "خیابان‌های شاد"، که با همکاری شهرداری روتردام، ساکنان و گروه‌های تجاری محلی انجام شد، از طریق تجربیات جمعی، روش متفاوتی را با سبک زندگی امروز برای آینده ارائه می‌دهد و در نظر دارد مردم را به سوی زندگی در فضاهای سبز بیشتر، سالم‌تر و با محوریت بیشتر ساکنان سوق دهد.

استفاده از قواعد خلاق شهرسازی و همکاری با هنرمندان محلی روشی جالب و کارآمد برای به تصویر کشیدن آینده در حال حاضر است.  ساکنان یک شهر همیشه خواهان فضای سبز بیشتری در شهر خود هستند، و مایلند به فضاهایی برای ملاقات یکدیگر، با تعداد خودروهای کمتر و فضای بیشتر برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی دسترسی داشته باشند.

کد خبر 380969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.