مرمت آثار تاریخی خوانسار ۲۰۰ میلیارد اعتبار نیاز دارد

خوانسار_رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوانسار گفت: برای مرمت اصولی و احیای آثار تاریخی این شهرستان که در فهرست آثار ملی ثبت شده بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

علی جوزی‌خمسلو در گفت‌گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار با بیان اینکه این شهرستان بیش از ۵۰ اثر تاریخی دارد که از این تعداد ۲۳ اثر به ثبت ملی رسیده است، اظهار کرد: خانه تاریخی مهدی قلی‌خان در روستای قودجان و خانه تاریخی جعفری در شهر خوانسار با طرح مصوب میراث برای تبدیل به مرکز بوم‌گردی در حال مرمت هستند.

وی اضافه کرد: این دو اثر تاریخی متعلق به دوران قاجاریه است و تاکنون برای خانه مهدی قلی‌خان ۴۰۰ میلون تومان هزینه شده و به ۶۰۰ میلیون تومان دیگر نیاز است و برای مرمت خانه تاریخی جعفری ۱۵۰ میلیون تومان تاکنون هزینه شده و تکمیل مرمت آن به ۴۰۰ میلیون تومان دیگر نیاز دارد.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوانسار گفت: برای مرمت اصولی و احیای آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده در شهرستان بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه این شهرستان ۱۰۰ اثر ملموس شامل جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعی و فرهنگی و آداب و رسوم دارد، تصریح کرد: خوانسار بیش از ۱۰ اثر ناملموس ثبت نشده دارد که از آن‌ها می‌توان به گویش خوانساری، تعزیه کهرت، آبگوشت خوانسار، قاشق‌تراشی، آلوپزان، سبدبافی، مرواریدبافی، فرایند تهیه نان خوانساری و عسل خوانسار، حلواسوهان خوانساری و تونل سبز خوانسار(دالان سبز) اشاره کرد.

جوزی‌خمسلو با اشاره به آثار ناملموس به ثبت رسیده این شهرستان، افزود: فرش ویست با قدمت ۲۵۰ ساله به شماره ۷۶۹ و تعزیه‌خوانی قودجان که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد به شماره ۶۰۱ به ثبت ملی رسیده است.

کد خبر 380949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.