۶۶ لایحه دولت در بهارستان خاک می خورد!

برداشت‌های نامتعارف نسبت به شفافیت، معطل ماندن لوایح دولت در مجلس و در مقابل پرداختن مجلس به طرح های کارشناسی نشده، دادخواهی ایران در وین در نشست اوپک و انتقاد به جریان تندروی داخل که در تصویب FATF سنگ اندازی می کند، از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - دوشنبه دهم تیرماه- است.

به گزارش ایمنا، افشاگری یا شفافیت؛ هنوز مرز بین این دو در کشورما مشخص نشده است و خلط مفهوم و معنای آن باعث شده زیان‌های زیادی به جامعه در رابطه با مبارزه با فساد وارد شود. شفافیت به اطلاع‌رسانی و گونه‌ای آزادسازی اطلاعات گفته می‌شود که در زمان مناسب،‌ با کیفیت مناسب و با مخاطب مشخص انجام شود و به دنبال اثرگذاری و هدفی خاص است که این هدف معمولا جلوگیری از فساد،‌ افزایش مشارکت مردم و یا بهبود ساختارهای حاکمیتی است. ولی افشاگری معمولا به نوعی از افشای اطلاعات گفته می‌شود که در آن افشاکننده هدف تخریب دارد و معمولا داده‌ها و اطلاعات با استانداردها و کیفیت‌های مشخصی ارائه نمی‌شود. معمولا در افشاگری حجم بسیار زیادی از مطالب به صورتی که برای کسی قابل استفاده و تحلیل مجدد نیست، افشا می‌شود.

همچنین در شفافیت معمولا نهاد رسمی حاکمیتی مسئول دادن اطلاعات رسمی حاکمیت است و کیفیت و استانداردهای آن را تضمین می‌کند و از مردم بازخورد می‌گیرند و امکان اصلاح اطلاعات وجود دارد، در حالی که محل افشای داده در افشاگری مشخص نیست و ممکن است این اطلاعات از نهادهای گوناگون و افراد مختلف ناشناس درز کند و امکان اصلاح این داده‌ها هم وجود ندارد چرا که کسی خود را در این زمینه مسئول نمی‌داند.بنابراین اولین پایه فساد سیستمی در یک کشور را می‌توان در نبود شفافیت اطلاعاتی و اداری آن سیستم دانست، چرا که این ابهام به راحتی عرصه را برای سوءاستفاده‌گران از نقاط تاریک و مغفول نظام اداری و اقتصادی فراهم کرده و عدالت اجتماعی را زیر سوال خواهد برد.در سایه شفافیت، روش‌های پوپولیستی و تخریب‌کننده اعتماد عمومی رنگ می‌بازد و رفتار مسئولانه جایگزین آن می‌شود. شفافیت، اطلاع‌رسانی پیش‌دستانه و مسئولانه است که مشارکت اجتماعی را بالا می‌برد. شفافیت اگر نگوییم تنها راه، لااقل یکی از موثرترین علل افزایش سرمایه اجتماعی است. نبود شفافیت در مرحله اول به مردم ضربه می‌زند، اما در بلندمدت باعث می‌شود حکومت نتواند اعمال حاکمیت کند.

روزنامه ابتکار صفحه نخست امروز خودرا به بررسی برداشت‌های نامتعارف نسبت به شفافیت‌ اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «شفاف‌سازی یا تخریب» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: متاسفانه در سال‌های اخیر برخی با افشاگری به دنبال اهداف سیاسی خود هستند و معمولا این افشاگری‌ها در فضای مجازی انجام می‌شود. باید حیطه شفافیت مشخص شود و آن را از حالت بازیچه سیاسی خارج کرد چرا که آن به وسیله‌ای برای تخریب حیثیت دیگران تبدیل شده است و کسی به دنبال شفافیت برای روشنگری عملکردها نیست بلکه به دنبال اهداف سیاسی و جناحی هستند. درواقع این نوع افشاگری‌ها منجر به بی‌اعتمادی مردم به حکومت می‌شود و نتیجه این بی‌اعتمادی تضعیف حکومت و سلب توان اعمال حاکمیت از حکومت است.

از سویی دیگر عدم شفافیت در زمینه‌های سیاسی نیز موجب بی‌اعتمادی مردم شده است. شفافیت سیاسی زیربنا و زیرساخت تحقق اقتصاد مقاومتی است. شفافیت سیاسی با فراهم کردن اطلاعات عمومی حکومتی به عنوان حق اطلاعاتی مردم، امکان تصمیم‌گیری را برای مردم مهیا می‌کند. تصمیم‌گیری مردم به طور عام می‌تواند شامل انتخاب، مشارکت، نظارت، سرمایه‌گذاری و… باشد. در این صورت مردم قادر خواهند بود با داشتن اطلاعات صحیح دست به انتخاب نمایندگان خود بزنند و بر عملکرد آنان نظارت کنند. همچنین امکان استفاده از ظرفیت‌های مردمی در بهبود فرایندهای حکومتی اعم از مشاوره، گزارش‌گیری، مشارکت در قانون‌نویسی و تدوین سیاست‌ها، نظارت عمومی و گزارشگری تخلفات،‌ مشارکت در اجرا و ارزیابی سیاست‌ها و… فراهم می‌شود.

در این صورت است که مردم به حکومت اعتماد پیدا خواهند کرد و حاضر خواهند بود اطلاعات اقتصادی خود را راحت‌تر و بدون پنهان‌کاری در اختیار حکومت قرار دهند. در این صورت شفافیت اقتصادی میسر خواهد شد و امکان بهره‌برداری از اطلاعات اقتصادی به منظور برنامه‌ریزی حکومت فراهم خواهد شد. پس می‌توان نتیجه گرفت که شفافیت سیاسی زیرساخت،‌ تسهیل کننده و مقدم بر شفافیت اقتصادی است.

روزنامه ایران، خبر از رونمایی بسته ای داده است که شاید گامی رو به جلو در جهت فروکاستن از مشکلات تولید باشد. این خبر که با تیتر: «امروز از بسته نهضت تولید رونمایی می‌شود» در صفحه نخست به مخاطب عرضه شده، در متن خود آورده است: امروز صنعتگران گرد هم می‌آیند تا شنونده حرف مسئولان دولتی و وعده‌هایی که امیدوارند عملیاتی شود، باشند. در این روز از صنعتگران نمونه هم تقدیر می‌شود. صنعتگرانی که با وجود مشکلات فراوان تولید را متوقف نکردند و به قول یکی از فعالان این صنف باید به تمام آنها (صنعتگران ایرانی) جایزه نوبل داد، چرا که توانسته اند در بدترین شرایط، صنعت خود را حفظ کنند. امسال، سال متفاوتی برای صنعتگران کشور است چرا که در تأمین مواد اولیه، بحث ارز و دریافت تسهیلات بانکی با چالش‌های جدی روبه‌رو شدند از این‌رو امروز (۱۰ تیرماه) صنعتگران منتظر اخبار خوشی هستند که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شود. آنگونه که با خبر شدیم رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با دست پر به سالن اجلاس سران خواهد رفت.

این روزنامه همچنین به معطل ماندن لوایح دولتی در مجلس پرداخته و با تیتر: «۶۶لایحه دولت در بهارستان خاک می خورد» توضیح داده است: ۶۶ لایحه دولت در نوبت رسیدگی مجلس است و به نظر نمی‌رسد در فاصله کمتر از یک سال باقی مانده عمر مجلس دهم، همان ۲۴ مورد لایحه اولویت‌دار به گفته معاون پارلمانی رئیس جمهوری هم در دستور کار بررسی بهارستان قرار گیرد. با این حال تمایل نمایندگان برای ارائه طرح‌های آنی و بدون پشتوانه کارشناسی پایانی ندارد. در جدیدترین مورد، اعلام شده که برخی مجلسی‌ها می‌خواهند نظارت بر عملکرد وزرا را تقویت کنند.
آنها طرحی داده‌اند تا مقامات اجرایی موظف شوند بعد از هر تذکر کتبی یا شفاهی با نماینده تذکر دهنده جلسه تشکیل دهند. اما این تلاش آیا واقعاً می‌تواند منجر به تقویت ابعاد نظارتی مجلس شود؟ این سؤالی است که با توجه به مجموعه آمارهای موجود می‌توان با دیده تردید جدی به آن نگریست.​

روزنامه خراسان، امروز و در پی تشییع شهدای تازه تفحص شده، به واکنش مقامات عالی ارتش در مواجهه با همرزمان شهید خود پرداخته و تیتر زده است: «بی قراری فرمانده برای همرزم» این روزنامه در ادامه آورده است: مراسم تشییع و تدفین پیکر دو تن از شهدای گمنام صبح دیروز در حالی برگزار شد که فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی و همچنین دانشجویان دانشکده های ارتش و مردم شهیدپرور در آن شرکت داشتند.  ویدئویی از حاشیه این مراسم منتشر شده که به سرعت در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می شود و واکنش کاربران شبکه های اجتماعی را هم به دنبال داشته است. ویدئویی که در آن امیر سرتیپ دوم حسینی، فرمانده یگان تشریفات ارتش بدون هیچ تشریفاتی بر سر مزار شهید روی زمین نشسته‌ و اشک می ریزد. در بخشی از این مراسم، امیر سرتیپ دوم حسینی، فرمانده یگان تشریفات ارتش کشورمان داخل مرقد شهدای گمنام دفاع مقدس می رود و با امیر دریادار حبیب‌ا...سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش به خاکسپاری هر دو شهید گمنام می پردازند. این دو فرمانده ارتشی بعد از خاکسپاری، در کنار مزار دو لاله پرپر شده وطن می نشینند و با حالتی تاثر برانگیز اشک می ریزند. کاربری در این باره نوشته: «خضوع و خشوع این بزرگ مرد در مقابل شهیدان وطن، تن آدم را به لرزه در می آورد.» کاربر دیگری هم نوشته: «همه مردم، امیر سرتیپ دوم حسینی فرمانده کل دژبان ارتش رو عموما توی مراسم خاص و تشریفاتی لشکری و کشوری دیدن. خوبه رویِ دیگه‌ امیر انقلابی ارتش رو ببینید که چطور سر مزار دو شهید گمنام که خودش دفن‌شون کرد، با لباس‌های خاکی و گِلی سینه می زنه.»

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به اهمیت نشست یکصد و هفتاد و ششم اوپک اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «دادخواهی ایران در وین» روزنامه مردم سالاری در ادامه توضیح داده است:نشست یکصد و هفتاد و ششم اوپک در حالی امروز (دوشنبه ۱۰ تیر) در وین برگزار می‌شود که صنعت نفت ایران، بیش از هر زمان دیگری تحت فشار تحریم‌ها قرار دارد. بیژن زنگنه که طولانی‌ترین سابقه وزارت را در میان وزرای حاضر در نشست اوپک دارد، از یک‌سو چند ماهی است که در داخل تحت فشارهای شدید مخالفان قرار دارد و از سوی دیگر باید صدای ایران را از تریبون سازمانی به گوش جهانیان برساند که همین دو ماه پیش نسبت به احتمال فروپاشی آن هشدار داده بود. در نشست اوپک چه خواهد گذاشت و تصمیمات این نشست چه اهمیتی برای بازار نفت و مهم‌تر از آن، ایران خواهد داشت؟به گزارش مردم سالاری آنلاین، در حالی که آمریکا دو عضو موسس اوپک، یعنی ایران و ونزوئلا را تحریم کرده و تولید نفت این دو کشور در اثر این تحریم‌ها کاهش جدی یافته است، اما اوضاع بازار نفت به حدی شکننده است که اوپک و متحدان غیراوپکی‌اش نظیر روسیه راهی جز این ندارند که توافق نفتی را باز هم تمدید کنند. ظاهراً مهم‌ترین دستور نشست اوپک، همین تمدید توافق نفتی است.اما به نحو عجیبی، در مورد تمدید توافق نفتی نیز تقریباً مسأله حل‌نشده‌ای وجود ندارد: عربستان سعودی و روسیه، پیش از نشست اوپک، با هم بریده‌اند و دوخته‌اند و در مورد کلیات تمدید توافق نفتی به یک نظر مشترک رسیده‌اند. 

روزنامه همدلی صفحه نخست امروز خود را به دلایل مخالفان تصویب FATF اختصاص داد و در تیتر خود نوشته است: «جریان تند رو فهمی از شرایط ندارد» روزنامه همدلی در ادامه با اشاره به تندروی های داخلی نسبت به برجام به گفت و گو با احمد خرم پرداخته و از زبان او آورده است: مخالفان تصویب برجام همچنان بر طبل مخالفت می کوبند. این درحالی است که هیچ‌گاه درباره هزینه‌های معلوم خروج از برجام توضیحاتی به افکار عمومی ارائه نمی‌کنند. آنها همچنین کمر همت بسته‌اند تا مجمع تشخیص مصلحت درباره پیوستن به FATF رای منفی بدهد. شدت مخالفت‌ها به حدی است که حسن روحانی اخیرا خطاب به این گروه گفت: اگر FATF نباشد به دلیل عدم تعامل با سیستم‌های بانکی دنیا هزینه خرید کالاها از خارج ۲۰ درصد گران تر خواهد شد. آن کسی که شعار می‌دهد، هزینه‌ها را هم به مردم بگویید که اگر این کار را نکنیم مردم چقدر از جیب باید دهند؟احمد خرم وزیر راه دولت اصلاحات با انتقاد شدید از این گروه و با گفتن اینکه « بررسی چرایی اینگونه تحرکات دشوار نیست.

این گروه به خوبی می‌دانند که سرمایه اجتماعی حداقلی دارند و به همین دلیل، با سیاه‌نمایی و تخریب رقیب به هر بهانه‌ای تلاش می‌کنند توفیق‌ها را ناکامی جلوه بدهند. دقیقا به همین دلیل؛ دست‌آورد مهمی چون برجام را هم خسارت‌بار می‌دانند تا از این طریق بتوانند مردم را از دولت زدهِ کنند و در نتیجه،‌ در انتخابات کسی نباشد که به آنها رای بدهد و خودشان با همان رای حداقلی دولت و مجلس را به عهده بگیرند.» 

گروهی که از چند سال پیش با عنوان دلواپسی شناخته می‌شوند،‌ اصولا نمی‌توانند نه آرامش را و نه هر نشانه‌ای از موفقیت را برتبابند. به همین دلیل با هر مساله‌ای که با منافع کشور ارتباط دارد، مخالفت کرده و حتی گاهی به خود اجازه اشکال مختلف تهدید را می‌دهند. انگار واقعا حیات سیاسی و همچنین منفعت خود را در رویارویی با دنیا می‌بیند و برجام، اف ای تی اف و اینستکس را با توسل به شیوه‌های تخریب می‌کنند. انگارنه انگار که هر یک از آنها با تشخیص دولت و رای مجلس است. به نظرم این گروه در هر شرایطی به رفتارهای هزینه‌ساز خود ادامه خواهند داد.

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به تثبیت شاخص قیمت‌ها در نیمه و آخرسال اختصاص دادو در تیتر یک خود نوشت:«نمای دور و نزدیک از تورم» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: نرخ تورم تا پایان شهریور و آخر سال کجا قرار می‌گیرد؟ برای پاسخ به این پرسش سه روند بررسی شده است. این روندها براساس عملکرد تورم در بازه سه‌ماهه، شش‌ماهه و یک‌ساله استخراج شده است. خبر خوش تمامی این سناریوها کاسته شدن از پتانسیل‌های افزایش نرخ تورم است. اگر اقتصاد ایران با شوک جدیدی روبه‌رو نشود براساس روندهای این سه بازه نرخ تورم نقطه به نقطه در میانه سال در کمترین حالت به رقم ۳۸ درصد و در بیشترین حالت به رقم ۴۴ درصد خواهد رسید. این عدد برای پایان سال حداقل ۲۸ درصد و حداکثر ۴۵ درصد برآورد می‌شود. درخصوص تورم میانگین نیز بررسی‌ها نشان از آن دارد که این نرخ در هر دو بازه میانه و آخر سال نهایتا از سطح ۴۵ درصد فراتر نرود. در حال حاضر نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در خردادماه ۵۰ درصد و نرخ تورم متوسط ۳۷ درصد گزارش شده است. مقایسه احتمالات به دست آمده در پایان خرداد با ماه قبل حکایت از بهبود روندهای تورمی در نیمه و آخر سال دارد. داده‌های اردیبهشت نرخ‌های بالاتری را برای تورم پیش‌بینی می‌کردند. با این حساب پتانسیل‌های تورمی در مقایسه با دوره‌های قبل کاهش یافته و در صورتی‌که اقتصاد ایران با رخداد غیرمنتظره‌ای روبه‌رو نشود و تحولات ماه‌های اخیر، تا پایان سال‌جاری نیز ادامه داشته باشد، از شتاب شاخص قیمت‌ها کاسته می‌شود.

کد خبر 380913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.