راه ورود آسیایی‌ها به کشور باز می‌شود؟

لغو یک‌ طرفه ویزا برای چینی‌ها و همچنین مذاکرات در راستا توسعه گردشگری با تاجیکستان خبر از شناسایی بازارهای جدید در گردشگری ایران می‌دهد، بازاری که عمده مشتریان آن را آسیایی‌ها و خصوصا چینی‌ها تشکیل خواهند داد و می تواند اقتصاد به گِل نشسته ایران را تکانی دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهمن‌ماه سال گذشته بود که معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در یک روز چهار مدیرکل خود را تغییر داد و در کل هشت عنصر جدید به این معاونت اضافه شد. در آن زمان انتقادهای بسیاری متوجه ولی تیموری شد، اما پس از گذشت چند ماه می‌توان ثمره این تغییرات شوک آور را حس کرد؛ گویی که گردشگری ایران بعد از سال‌ها کمی تکان خورده‌ است.

چند سالی می‌شود که صنعت گردشگری در مجلس و دولت تا شهرداری ها و شوراها بر سر زبان‌ها افتاده، اما علی‌رغم معرفی این صنعت به عنوان راه نجات ایران از مشکلات و تحریم‌های اقتصادی همچنان تمام ارگان‌ها به دنبال دور زدن تحریم‌ها برای فروش نفت هستند! این در حالی است که طبق اعلام رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور هر گردشگر با تنها سه دهم سنت سرمایه گذاری، حدود هزار و ۳۵۰ دلار ارز آوری برای ایران دارد.

برای رونق بیشتر گردشگری در کشور، علی‌اصغر مونسان با سه پیشنهاد به سراغ هیئت دولت رفت، اول حذف ثبت مهر ورود و خروج در پاسپورت گردشگران خارجی، دوم لغو روادید یک‌طرفه برای کشور چین و سوم صدور ویزای رایگان ترانزیت در فرودگاه امام خمینی برای گردشگران رسوب شده که این امکان را به آن‌ها می‌دهد در بین پروازهای خود که گاهی تا ۱۵ ساعت به طول می‌کشد تورهای یک‌روزه خریده و دوری در تهران بزنند.

پیشنهاد اول سریعا توسط رئیس جمهور و هیئت دولت مورد تایید قرار گرفت تا دیگر گردشگری نگران مهر ایران در پاسپورت خود نباشد. پیشنهاد دوم نیز در روزهای گذشته توسط دولت تصویب شد تا راه ورود چینی‌ها به فرودگاه‌های ایران هموار شود و "ولخرج‌ترین گردشگران دنیا" را بیشتر در ایران ببینیم. اما پیشنهاد سوم همچنان در دست بررسی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور هدف ایران از حذف روادید را جذب سالانه دو میلیون گردشگر چینی عنوان کرده است. هدفی بزرگ که با برنامه ریزی درست و ایجاد زیرساخت‌ها در کنار اعمال دیپلماسی‌های مورد نیاز می‌توان به آن دست یافت. بر اساس آمارهای جهانی ثابت شده که چینی ها بزرگترین و ارزآورترین یا به عبارتی ولخرج‌ترین گردشگران هستند که ایران باید تلاش کند سهم خود را که تنها ۷۰ هزار نفر از بازار ۱۲۹ میلیون نفری چین است افزایش دهد.

اینگونه که مونسان گفته و از گوشه کنار خبر می‌رسد، فعالیت‌هایی برای جذب گردشگران از سایر کشورها در حال انجام است. گردشگری ایران که اکنون و با توجه به اتفاقات اخیر نگاه سابق را به بازار اروپا ندارد به هم‌قاره‌ای‌ها و همسایه‌های زردپوست خود روی آورده تا با جذب این بازار نوظهور در صنعت گردشگری از دیگر کشورها باز نماند.

خبر دیگری که در این چند روز منتشر شد مذاکره تاجیکستان و ایران برای افزایش رفت‌وآمد و توسعه همکاری‌های گردشگری بود. در سال گذشته حدود ۴۰ هزار تاجیکستانی به ایران آمدند ضمن اینکه چهار هزار و ۸۰۰ گردشگر ایران نیز از کشور هم‌زبان خود دیدن کردند. این آمار نشان می‌دهد که تاجیکستان به عنوان کشوری فارسی زبان و نزدیک به ایران بازاری بسیار خوب برای سرمایه‌گذاری و تبادل گردشگر است.

البته ولی تیموری ضمن اعلام خبر مذاکرات با طرف تاجیکی گفته است که "تاجیکستان جزو بازارهای هدف نبوده" به همین دلیل از اقداماتی مانند لغو ویزا و یا کاهش هزینه که ممکن است "خروجی از ایران به سمت کشور مقابل را بیشتر کند" در حال حاضر خودداری خواهد شد و اکنون فقط به معرفی ایران در تاجیکستان برای آشنا سازی هرچه بیشتر پرداخته خواهد شد.

این دو خبر در روزهای اخیر می‌تواند نوید باز شدن دروازه‌های ایران را بر روی آسیایی‌ها بدهد. کشورهایی که امروز ایران بیش از پیش به گردشگران آنها و رونقی که ایجاد خواهند کرد نیاز دارد. گذر از مرحله شعار به عمل در صنعت گردشگری آهسته و بسیار مویرگی در حال پیشرفت و توسعه است، مویرگ‌هایی که اگر با برنامه درست و البته تلاش و کوشش همراه باشند می‌توانند شاهرگ گردشگری ایران را تشکیل دهند.

همگان بر این مسئله واقفند که اوضاع گردشگری ایران خوب نیست و همه‌ می‌دانند و شعار می‌دهند که گردشگری راه نجات ایران است، حال که متولیان امر در سطوح بالایی مانند هیئت دولت فعالیت‌هایی در راستای توسعه این صنعت انجام می‌دهند باید حامی و مشوق بود. اگر سرمایه‌گذاری روی صنعت گردشگری با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند و دولت نیز تسهیلگری‌های خود حتی با کارهایی مانند حذف مهر از پاسپورت گردشگران را افزایش دهد، می‌توان امید داشت که صنعت گردشگری، ایران را از انزوا نجات داده و چرخ‌های به گِل نشسته اقتصاد ملی را تکانی دهد.

کد خبر 380901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.