مصرف آهن زیاد باعث عفونت‌های پوستی می‌شود

یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد آهن باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های پوستی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آهن یک ماده معدنی ضروری است که حدود ۷۰ درصد آن در سلول‌های قرمز خون وجود دارد. این عنصرنقش مهمی در تولید هموگلوبین دارد؛ هموگلوبین یک پروتئین پیچیده است که اکسیژن را از ریه‌ها به سایر قسمت‌های بدن منتقل می‌کند.

مصرف آهن خستگی را از بین می‌برد، از سیستم ایمنی دفاع می‌کند، باعث بهبود قدرت ماهیچه‌ها می‌شود و نقش مهمی در  پیشگیری از کم خونی دارد. به گزارش سازمان جهانی بهداشت، حدود یک میلیارد و ۶۲ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند. علائم کم‌خونی شامل خستگی، ضعف، تنگی نفس و سرگیجه است.

 کم‌خونی در شرایطی به وجود می‌آید که سلول‌های خون سالم به اندازه کافی در بدن وجود نداشته باشد. اگر این بیماری به موقع درمان نشود، می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی، بیماری کبد، دیابت، مشکلات بارداری و تاخیر در رشد کودکان شود.

گروهی از محققان دانشگاه استرالیای جنوبی (UniSA) با همکاری پژوهشگران کالج "Imperial" لندن و دانشگاه "Ioannina" در یونان، تاثیر سطوح بالای آهن را بر  سلامت افراد مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها به منظور انجام این مطالعه، اطلاعات ژنتیکی و بالینی ۵۰۰ هزار فرد را ارزیابی کردند و برای شناسایی بهتر رابطه علت و معلول از یک روش آماری به نام "Mendelian randomization" بهره گرفتند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد رابطه مستقیمی بین مصرف بیش از حد آهن و کاهش خطر ابتلا به کلسترول بالا وجود دارد. نکته قابل توجه اینکه سطح کلسترول بالا عامل مهم برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی و مسئول مرگ سالیانه دو میلیون و ۶۰۰ نفر انسان است.

به گفته محققان، مصرف بیش از حد آهن می‌تواند منجر به بیماری کبدی، مشکلات قلبی، دیابت و همچنین باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های پوستی مانند "سلولیت" شود. این عفونت باکتریایی بر لایه‌های درونی پوست تاثیر می‌گذارد و از نشانه‌های آن ایجاد یک یک ناحیه قرمز رنگ روی پوست است که ظرف چند روز وسیع‌تر می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله PLOS Medicine منتشر شده است.

کد خبر 380881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.