راهکارهایی مفید برای کنترل اضطراب کنکور/ راه‌های انتقال هپاتیت B

کاهش دردهای مزمن با رژیم غذایی، راه‌های انتقال هپاتیت B، تاثیر خود مراقبتی در کنترل چالش های حوزه سلامت، چند توصیه برای روزهای پس از ترک سیگار و راهکارهایی مفید برای کنترل اضطراب کنکور را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ مریم صابری، دبیر اجرایی هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره خودمراقبتی با تاکید براینکه خودمراقبتی با خوددرمانی تفاوت دارد، اظهار کرد: خودمراقبتی در رفع و کاهش چالش‌های حوزه سلامت بسیار حایز اهمیت است.

وی افزود: این سمپوزیوم دوم مرداد ۹۸ به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران و مصادف با «روز جهانی خود مراقبتی» که از سال ۲۰۱۱ در بسیاری از کشورهای جهان در روز ۲۴ جولای برگزار می‌شود، برپا خواهد شد.

دبیر اجرایی هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره خود مراقبتی تصریح کرد: آفریقای جنوبی، آمریکا، انگلیس، برزیل، مکزیک، نپال، ویتنام از جمله کشورهایی هستند که روز جهانی خود مراقبتی در آنها برگزار می شود. کشور ایران نیز از سال ۹۱ و به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران به این حوزه ورود یافته و با برگزاری کنگره ملی و سپس سمپوزیوم و جشنواره کوشش کرده است هر ساله جنبه‌های مختلف خود مراقبتی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهد.

وی تاکید کرد: خود مراقبتی با خود درمانی متفاوت است و در واقع خود درمانی، تصمیمی خودسرانه و بدون اطلاعات کافی (مانند استفاده نابجا از دارو) جهت درمان است. بنابراین نباید خود مراقبتی را خود درمانی تلقی کرد.

صابری ادامه داد: خود مراقبتی دارای سه سطح مشارکت فردی، گروهی و جمعی است. در خودمراقبتی فردی، شخص می کوشد با بهره گیری از دانش، توانایی و مهارت، نسبت به مراقبت از خود هنگام بیماری و یا پیش از بیماری اقدام نماید. به طور مثال فرد با افزایش دانش و آگاهی خود از ابتلا به بیماری های شایع همچون دیابت، فشار خون پیشگیری می نماید و یا در صورت بروز بیماری با اقدام درست و اصلاح سبک زندگی، روند پیشرفت بیماری را کنترل پذیر می کند.

وی اظهار کرد: در خود مراقبتی گروهی، افراد از طریق تشکیل گروه های همسان و مشارکت در خودمراقبتی (مانند آموزش در فضای مجازی) از مزایای خود مراقبتی بهره مند می شوند. در خود مراقبتی جمعی افراد به صورت گروه‌های بزرگتر در یک اداره، سازمان دولتی یا غیر دولتی و شوراهای حامی سلامت به مقوله خودمراقبتی می‌پردازند.

دبیر اجرایی هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره خود مراقبتی، خاطر نشان کرد: امروزه با استفاده از اپلیکیشن ها و فضاهای مجازی می توان نسبت به آموزش در حوزه خودمراقبتی اقدام کرد بر همین اساس یکی از انواع آثاری که افراد می‌توانند در این جشنواره ارائه دهند آثار دیجیتالی است. در زمینه آموزش و اهمیت فضای مجازی نیز از صاحبنظران این حوزه دعوت شده و سخنرانی‌هایی در این زمینه در سمپوزیوم و جشنواره خواهیم داشت.

صابری با اشاره به اهمیت نقش سازمان‌های مردم نهاد در حوزه خودمراقبتی، گفت: سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سلامت به عنوان ظرفیت پنهان ارتقای سلامت جامعه شناخته می شوند و نقش بالقوه بسیار موثری در پیشگیری از بیماری‌ها، آموزش به بیمار و خود مراقبتی دارند.

دبیر اجرایی هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره خود مراقبتی، خاطرنشان کرد: امروزه ظرفیت سازی برای اجرای خود مراقبتی اقدامی موثر در حل چالش‌های نظام سلامت است. چالش هایی مانند: چهره های جدید اعتیاد، تغییر الگوی ایدز، مشکلات زیست‌محیطی، همه گیری بیماری های سرطان، دیابت و فشارخون، شهرنشینی بی‌ضابطه، سوانح و حوادث و بیماری‌های نوپدید و بازپدید از جمله مسائلی است که از طریق توجه به حوزه خود مراقبتی می‌توان در جهت رفع و یا پیشگیری از آنها اقدام کرد.

صابری در پایان با اشاره به کلامی از خداوند متعال که فرموده اند، «سرنوشت هیچ قومی تغییر نمی کند مگر آنکه خود بخواهد»، گفت: خودمراقبتی تبلور خواستن و توانستن برای انتخاب سرنوشتی سالم است.

هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره ملی خودمراقبتی چهارشنبه دوم مرداد ۹۸ مصادف با «روز جهانی خودمراقبتی» در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار می شود. جدیدترین دستاوردها و مباحث علمی در حوزه خودمراقبتی با حضور اساتید و صاحب نظران برجسته در این سمپوزیوم مورد بحث قرار خواهد گرفت.

خود آگاهی، سواد سلامت و راهنماهای خودمراقبتی، آموزش به بیمار، آموزش سلامت و خودمراقبتی در رسانه و فضای مجازی، خود مراقبتی و سلامت روان، خود مراقبتی و سلامت معنوی، خود مراقبتی و سلامت اجتماعی همچنین موانع و تسهیل گرهای اجرای خود مراقبتی، اقتصاد سلامت و سیاست‌گذاری در خود مراقبتی، خودمراقبتی در حوادث و بلایا و نقش سازمان های مردم نهاد در خودمراقبتی و آموزش بیمار، از جمله محورهای این سمپوزیوم است.

چند توصیه برای روزهای پس از ترک سیگار

مهدی ابراهیمی، عضو هیئت علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی‌ گفت: به افرادی که سیگار را ترک کرده‌اند توصیه می‌شود که با مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاوی بتاکاروتن خود را در برابر عوارض ناشی از سال‌ها مصرف دخانیات در امان نگه دارند.

وی اظهار کرد: با وجود اطلاع عموم جامعه از مضرات مصرف دخانیات، مصرف سیگار در بین طبقات مختلف جامعه بسیار نگران کننده است.

عضو هیئت علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی افزود: مصرف سیگار با بروز انواع مختلفی از بیماری‌ها از جمله انواع سرطان در ارتباط است که در این بین سرطان ریه یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در بین افراد سیگاری بشمار می‌آید.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه ترک سیگار خطر ابتلاء یا توسعه سرطان ریه را در بین افراد سیگاری تا حد زیادی کاهش می‌دهد، اما عوارض ناشی از تماس ریه‌ها با دود سیگار طی سالیان متمادی خطر بروز سرطان ریه را حتی در افرادی که سیگار را ترک کرده‌اند نیز به همراه دارد.

ابراهیمی ادامه داد: مطالعات صورت گرفته روی گروهی از مواد غذایی که همگی حاوی نوعی ماده رنگی بنام بتاکاروتن هستند، نشان می‌دهد که عوارض ناشی از سال‌ها مصرف دخانیات ممکن است با مصرف این مواد غذایی به حداقل برسد.

وی اظهار کرد: بتاکاروتن در واقع پیش ماده ویتامین A است که به میزان زیادی در میوه‌های زرد و نارنجی رنگ، برخی از میوه‌ها و سبزیجات قرمز و سبزیجات به رنگ سبز تیره یافت می‌شود.

عضو هیئت علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: هویج، کدو حلوایی و اسفناج از جمله بهترین منابع بتاکاروتن هستند.

ابراهیمی با بیان اینکه پختن یک میوه یا سبزی می‌تواند فراهمی زیستی بتاکاروتن را در آن افزایش دهد، افزود: مطالعات صورت گرفته طی سال‌های اخیر نشان داده است که بین رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر زیاد میوه و سبزیجات دارای بتا کاروتن و کاهش خطر ابتلاء به سرطان ریه نیز ارتباط وجود دارد، بعلاوه تاکنون هیچگونه تأثیر نامطلوبی در اثر مصرف غذاهای حاوی بتا کاروتن گزارش نشده است.

وی با اشاره به اینکه بتا کاروتن در صورت نیاز در بدن بصورت ویتامین A فعال در می‌آید و یا به فرم آنتی اکسیدانی خود باقی می‌ماند، تصریح کرد: بدلیل اینکه بتا کاروتن بدست آمده از مواد غذایی فاقد سمیت است، شکل ایمنی از ویتامینبحساب می‌آید که حد بالایی مصرف ایمن آن به بیش از ۱۰۰۰۰ واحد بین المللی می‌رسد و ممکن است این ویژگی مثلاً در طی دوره بارداری اهمیت بالایی داشته باشد.

عضو هیأت علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی بتاکاروتن ممکن است سبب نوعی از بیماری بنام کاروتنودرمیا یا زردی پوست شود که بنظر می‌رسد این نوع از زردی که در اثر مصرف زیاد مواد حاوی بتاکاروتن بوجود می‌آید خطری به همراه ندارد.

ابراهیمی افزود: از این رو به افرادی که سیگار را ترک کرده‌اند توصیه می‌شود که با مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاویبتاکاروتن از جمله هویج، کدو حلوایی، اسفناج، زردآلو، هلو، طالبی، سیب زمینی شیرین، برگ شلغم، کلم بروکلی و برگ جعفری خود را در برابر عوارض ناشی از سال‌ها مصرف دخانیات در امان نگه دارند.

وی یادآور شد: باید به این نکته توجه داشت که تأثیرات مثبت مواد غذایی حاوی بتاکاروتن در افراد سیگاری نسبت به افرادی که سیگار را ترک کرده اند بسیار کمتر است.

راهکارهایی مفید برای کنترل اضطراب کنکور

یک متخصص روانپزشکی با اشاره به نزدیک شدن به زمان برگزاری آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و به دنبال آن افزایش استرس و اضطراب شرکت‌کنندگان، راهکارهایی برای کنترل استرس و اضطراب کنکور ارائه کرد.

مصطفی حمدیه با بیان اینکه استرس به معنای عوامل فشارزای روانی است، اظهار کرد: معمولاً به دنبال بروز حوادث و یا شنیدن برخی اخبار و اتفاقات، احساس نگرانی، ترس و استرس را در افراد تشدید می‌کند، در این حالت فرد می‌تواند با ورزش، تمرکز بیشتر، استراحت و تغذیه مناسب شرایط استرس زای موجود را به صورت سالم مدیریت کند.

وی با تاکید به نشانه‌هایی مانند افزایش تپش قلب، داغ شدن بدن و عدم تمرکز ذهن در افراد دارای زمینه بیماری‌های اضطرابی، عنوان کرد: این دسته از افراد باید درباره وضعیت خود و سابقه وجود اضطراب و بیماری اعصاب در خود و یا خانواده خود حتماً با روان پزشک مشورت کنند تا در صورت تشخیص پزشک از دارو و یا روان‌درمانی استفاده کنند.

وی با اشاره به سایر نشانه‌ها و عوارض استرس کنترل نشده، خاطرنشان کرد: اغلب اوقات در این شرایط فرد به صورت جدی از خواب و خوراک افتاده و به دنبال عدم توانایی برای تمرکز ذهن دچار افت شدید عملکرد درسی می‌شود. البته این‌ها واکنش‌هایی است که از حد متعارف خارج شده و فرد در این شرایط باید حتماً به پزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز دارو مصرف کند. در شرایطی که واکنش‌ها متعارف باشد فرد باید به تنهایی استرس و اضطراب خود را مدیریت کند.

حمدیه با اشاره به کنکور و یا همان آزمون سراسری که در کشور ما به یک رقابت جدی و استرس‌زا در بین نوجوانان و شرکت‌کنندگان تبدیل شده است، گفت: به دلیل رقابت سنگین شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری و جو حاکم در سیستم آموزشی کشور ما در رابطه با کنکور، واکنش‌های استرسی افراد در این برهه زمانی بسیار بالاست، البته از نظر متخصصین، بخش زیادی از این استرس‌ها طبیعی و فیزیولوژیک بوده و می‌توان با یادگیری مدیریت استرس، شرایط حاکم را مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه اکثر مراجعان ما در برهه زمانی کنکور دچار بیماری حاد اضطرابی نبوده و تنها مساله آن‌ها استرس آزمون و کنکور است، گفت: همه انسان‌ها در زمان بروز حوادث و مشکلات مختلف، احساس نگرانی کرده و خواب و خیال و تغذیه آنان دچار اختلال می‌شود. به طور طبیعی همه آدم‌ها در شرایط ویژه این حالت‌ها را تجربه می‌کنند که این بیماری نیست، بلکه پاسخ فیزیولوژیک بدن به استرس و اضطراب است.


این متخصص روانپزشکی با ارائه توصیه‌هایی در این زمینه، ادامه داد: توصیه کلی این است که دانش‌آموزان و دانشجویان در زمان آماده سازی خود برای شرکت در آزمون خیلی فشارهای جدی به خود وارد نکرده و ساعات درس خواندن خود را به صورت بهینه مدیریت کنند، به عنوان نمونه پشت سرهم درس نخوانند، بلکه زمانبندی درس خواندن خود را به دوره‌های یک تا ۱.۵ ساعت تقسیم‌بندی کنند و در بین آن استراحت‌های کوتاهی داشته باشند. چراکه ساعت‌های طولانی مطالعه به کاهش تمرکز فرد منجر می‌شود.

حمدیه با تاکید بر اینکه داوطلبان روزهای آخر نزدیک به کنکور ساعت‌های طولانی مطالعه نکنند، گفت: دانش آموزان یا دانشجویان حتماً قبل از امتحان به خودشان استراحت داده و بیشتر اوقات خود را با ورزش و تفریح پر کنند تا ذهنشان آزاد شود. افرادی که تا آخرین لحظه درس خوانده و به خودشان فشار می‌آورند معمولاً در روز امتحان دچار اضطراب شده و برای پاسخگویی به سوالات با مشکل روبرو می‌شوند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه در خاتمه با اشاره به عوارض مصرف خودسرانه داروی ریتالین توسط برخی دانشجویان و داوطلبان کنکور، خاطرنشان کرد: ریتالین دارویی است که اغلب برای افراد دارای اختلال توجه و تمرکز تجویز می‌شود، با این‌حال برخی از افراد به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنند که گاه منجر به افزایش اضطراب، بی قراری، ناآرامی و توهم در فرد شده و تصورات موجود در رابطه با اثر این دارو در بیداری‌های بلندمدت افراد، غلط است.

رژیم غذایی  و کاهش دردهای مزمن

تحقیقات نشان می‌دهد غذاها و نوشیدنی‌هایی که التهاب را کاهش می‌دهند می‌توانند درد مزمن را کاهش دهند و خلق‌وخوی شما را بهبود بخشند. اجتناب از غذاها و نوشیدنی‌هایی که سبب التهاب می‌شوند نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

خیلی از افراد با دردهای مزمن دست و پنجه نرم می‌کنند، چه دردها ناشی از اوستئوآرتریت و کمردرد باشد و چه درد ناشی از یک آسیب ورزشی قدیمی. درد، علامتی ناخوشایند است که می‌تواند هر روز سراغ فرد بیاید، فعالیت‌های روزمره را دچار اختلال کند و خواب شب را نیز با مشکل روبرو کند.
ضمناً، امروزه نسبت به هر زمان دیگری، خطرات و عوارض جانبی داروهای شیمیایی را بیشتر می‌شناسیم.

مصرف داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن که به شدت هم رواج دارد، عوارض جانبی قابل توجهی به جا می‌گذارد. مطالعات نشان داده‌اند مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، احتمال حمله قلبی، مشکلات کلیوی، سکته مغزی و خونریزی‌های گوارشی را بالا می‌برند. بنابراین عجیب نیست که خیلی از افراد برای تسکین دردهای خود به دنبال راهکارهای طبیعی می‌گردند.

کاهش درد و التهاب با تغذیه


درمان‌های جایگزین مانند ماساژ، ورزش، مدیتیشن، فیزیک درمانی و گرمادرمانی می‌توانند مفید باشند اما در مورد رژیم غذایی چطور؟ این درست است که چیزهایی که ما می‌خوریم، تأثیر بزرگی بر هورمون‌ها و مولکول‌های سیگنال دهنده‌ای دارد که در دریافت درد و التهاب نقش دارند. اما آیا شواهدی وجود دارد که نشان بدهد رژیم غذایی چه کمکی به تسکین درد و التهاب می‌کند و چه باید بخوریم اگر دچار دردهای مزمن هستیم.

نقش رژیم غذایی در کنترل دردهای مزمن


شواهد نشان می‌دهد رژیم غذایی در دریافت درد نقش دارد. همان‌طور که گفته شد، بیشتر دردهایی که افراد از آن رنج می‌برند، محصول التهاب مزمن و درجه‌ی پایین است. بدن، وقتی که دچار التهاب می‌شود، مواد شیمیایی گوناگونی ترشح می‌کند که شامل پروتئین واکنشگر C، سیتوکین‌ها، ایکوزانوئیدها و پروتئین ماتریکس متالوپروتئینازها می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند یکی از شایع‌ترین علت‌های دردهای مزمن، یعنی اوستئوآرتریت مفاصل، افزایش سطح اسید آراشیدونیک در بافت مفاصل است. اسید آراشیدونیک، یک ایکوزانوئید است که بدن آن را به مواد شیمیایی تبدیل می‌کند که سبب التهاب می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهند داشتن رژیم غذایی با نسبت بالایی از اسیدهای چرب امگا ۶، میزان تولید مواد شیمیایی التهاب‌زا را بالا می‌برد؛ اما، معکوس کردن این نسبت با مصرف بیشتر امگا ۳، تأثیر معکوس دارد.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای؛ بهترین رژیم ضد درد


رژیم غذایی مدیترانه‌ای، بسیاری از اصول رژیم غذایی ضدالتهابی را در خود دارد. رژیم غذایی مدیترانه‌ای رژیمی است که بر مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها، غلات کامل، مغزها، حبوبات، روغن زیتون، ماهی و مقدار متعادلی از مرغ و بوقلمون تاکید دارد و غذاهای فرآوری شده و گوشت قرمز و کربوهیدرات‌های تصفیه شده و غذاهایی با قند اضافی در آن جایی ندارند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ روی ۹۹ فرد چاق دچار اوستئوآرتریت انجام شد دریافت، داشتن رژیم غذایی مدیترانه‌ای منجر به کاهش وزن و کاهش برخی از شاخص‌های التهاب مفاصل شده بود. کاهش وزن، مسئله‌ی مهمی است زیرا سلول‌های چربی، مواد شیمیایی التهابی به نام سیتوکین ترشح می‌کنند که التهاب را سوخت رسانی می‌کند. ضمناً، کاهش وزن از فشار وارد بر مفاصل می‌کاهد.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای تأکید بر مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها دارد که منبع ترکیبات ضدالتهابی به نام پلی فنول‌ها هستند. برخی مطالعات نشان داده‌اند پلی فنول‌های میوه و سبزی و منابعی مانند چای و شکلات تلخ می‌توانند دردهای مزمن را کاهش دهند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ در مورد بیماری فیبرومیالژیا صورت گرفت دریافت افرادی که از همه بیشتر پلی فنول مصرف می‌کردند، تحریک‌پذیری مفاصلشان کمتر بود و کیفیت زندگی‌شان بالاتر. یکی از میوه‌هایی که محققان می‌گویند می‌تواند با دردهای مزمن مقابله کند شامل آلبالو ترش می‌شود. مطالعه‌ای نشان داد نوشیدن آب آلبالو دو بار در هفته، شاخص‌های التهابی را کاهش می‌دهد.
حتی چربی‌های سالمی که در رژیم مدیترانه‌ای رواج دارند می‌توانند خاصیت ضدالتهابی داشته باشند و درد را تسکین بدهند. ماده‌ی اولئوکانتال که در روغن زیتون وجود دارد، آنزیم‌های COX-۱ و COX-۲ را که التهاب‌آورند مهار می‌کند. مصرف تنها ۳ قاشق چای‌خوری روغن زیتون در روز می‌تواند بهره‌ی لازم را به شما برساند. ضمناً مغزها نیز در رژیم مدیترانه‌ای به وفور موجودند که آن‌ها نیز خاصیت ضدالتهابی دارند.

ادویه‌ها را فراموش نکنید

در مورد قدرت ضدالتهابی ادویه‌ها نیز مطالعات زیادی انجام شده است. بسیاری از گیاهان و ادویه‌ها دارای میزان زیادی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند. ادویه‌هایی که شواهد نشان داده صد در صد می‌توانند التهاب را کاهش بدهند، زردچوبه و ترکیباتی به نام جینجرول در زنجبیل‌اند. یکی از نقاط ضعف زردچوبه این است که جذب پایینی دارد اما شما می‌توانید با ترکیب زردچوبه با فلفل سیاه و منبع سالمی از چربی مانند روغن زیتون، جذب آن را افزایش بدهید. حتی کپسایسین که عامل تندی فلفل قرمز است می‌تواند به کاهش درد مفاصل کمک کند.

غذاهایی که باعث کاهش التهاب می‌شوند

* غلات کامل، دانه‌ها، آجیل و حبوبات مانند: نان تهیه شده از غلات کامل، جو دوسر، برنج قهوه‌ای، جو، بلغور، کینوآ، نان چاودار، لوبیا سیاه، لوبیا قرمز و چیتی، نخود، لوبیا سفید، هوموس، آجیل و دانه‌ها


* میوه‌ها: انواع توت‌ها، انار، گیلاس و آلبالو. میوه‌های تیره‌رنگ مخصوصاً برای جلوگیری از التهاب مفید هستند. از نوشیدن آب‌میوه پرهیز کنید زیرا حاوی مقدار زیادی قند است که ممکن است موجب بدتر شدن التهاب شود.


* سبزیجات: فلفل‌های زرد، نارنجی و قرمز و گوجه‌فرنگی. اسفناج، کلم، کاهو، کاهو چینی و سبزی خوردن مخصوصاً سبزیجات برگ سبز تیره. کلم بنفش و سبز، پیاز، سیر، کلم بروکلی، کلم بروکسل و گل کلم. ترب ها، خیار، لوبیا سبز و پیازچه، موسیر و تره‌فرنگی.
 

*روغن زیتون: در قسمت رژیم مدیترانه‌ای به صورت کامل در مورد این روغن توضیح دادیم. در صورت امکان از این روغن به‌جای کره و روغن‌های دیگر برای پخت غذا استفاده کنید. شما می‌توانید روغن زیتون طعم دار شده یا روغن زیتون فوق بکر را در مواد غذایی، سس‌ها استفاده کنید.
 

*ماهی: ماهی‌هایی که در آب‌های سرد زندگی می‌کنند را انتخاب کنید، از جمله ماهی قزل‌آلا، سالمون، شاه‌ماهی، ماهی کولی، ساردین و ماهی خال‌مخالی.
 

*مرغ، بوقلمون و دیگر پرندگان: از گوشت‌های سفید مانند مرغ، بلدرچین و بوقلمون استفاده کنید و از سرخ کردن آن‌ها بپرهیزید.
از مصرف نان سفید، پاستای سفید، گوشت‌های فرآوری شده و غذاهایی که قند زیاد دارند پرهیز کنید. نوشابه‌ها را کنار بگذارید و از نوشیدن چای سبز یا چای زنجبیل لذت ببرید. این‌ها تغییرات سالمی هستند که علاوه بر کاهش درد می‌توانند به سلامت عمومی‌تان کمک کنند
*

تخم‌مرغ، پنیر و ماست: شیر کم‌چربی یا شیر بدون چربی، ماست، پنیر طبیعی نه پنیرهای فراوری شده. برخی افراد نمی‌توانند شیر گاو را هضم کنند اگر از آن دسته هستید شیر بدون لاکتوز بخورید. در مورد ماست هم به برچسب آن توجه کنید تا از محصولاتی که به آن قند اضافه شده خریداری نکنید.


* گیاهان و ادویه‌جات: دارچین، زنجبیل، زردچوبه، سیر، رزماری، فلفل کاین و فلفل سیاه.


* چای‌ها: چای سیاه، چای سبز، چای سفید، چای‌های گیاهی.


* شکلات‌ها: شکلات تیره با ۷۰٪ کاکائو یا بالاتر را انتخاب کنید و ۱ یا ۲ اونس از آن را در روز مصرف کنید.

مواد غذایی که یا نباید آن‌ها را بخورید و یا این که باید کمتر مصرف کنید


* گوشت قرمز مانند گوشت گاو. اگر قرار است این گوشت را مصرف کنید ترجیحاً از حیواناتی که با علوفه‌ی طبیعی تغذیه شده‌اند استفاده کنید که البته هزینه‌اش بیشتر از گوشت‌های معمولی است.
*
گوشت‌های فرآوری شده از قبیل همبرگر، بیکن، سوسیس و کالباس.
* برخی از روغن‌ها و چربی‌ها از جمله مارگارین، روغن سویا، روغن گلرنگ، روغن ذرت و روغن آفتابگردان
* نان سفید
* غلات و سوپ‌های آماده
* برنج سفید، چاشنی‌های بسته‌بندی‌شده
* غذاهای با شربت ذرت با فروکتوز بالا
* نوشابه‌های گازدار، نوشابه‌های رژیمی، آب‌میوه‌ها و دیگر نوشیدنی‌های با شکر افزوده مانند نوشیدنی‌های انرژی‌زا و قهوه یا نوشیدن چای با طعم‌دهنده‌ها
* همچنین باید از شیرینی‌ها به مقدار کمتری استفاده شود، مخصوصاً شیرینی‌های فرآوری شده مانند کوکی‌ها، کیک‌ها، مافین ها، دونات ها، کلوچه‌ها، پای‌ها و سایر شیرینی‌های شیرین

اگر دچار درد مزمن هستید، رژیم غذایی ضدالتهابی مانند رژیم مدیترانه‌ای کمکتان می‌کند تا دردتان را کنترل کنید. غذاهای طبیعی و غیرفرآوری شده، خصوصاً میوه و سبزی زیاد مصرف کنید و روغن زیتون و مغزها را هر روز در رژیم غذایی خود داشته باشید. از مصرف نان سفید، پاستای سفید، گوشت‌های فرآوری شده و غذاهایی که قند زیاد دارند پرهیز کنید. نوشابه‌ها را کنار بگذارید و از نوشیدن چای سبز یا چای زنجبیل لذت ببرید. این‌ها تغییرات سالمی هستند که علاوه بر کاهش درد می‌توانند به سلامت عمومی‌تان کمک کنند و البته به‌عنوان یک مزیت جانبی، خوب است بدانید که خوردن غذاهایی که سبب توقف التهاب می‌شوند می‌توانند چاقی را هم کاهش دهند.

راه‌های انتقال هپاتیت B

یک فوق تخصص گوارش و کبد،   با اشاره به راه‌های انتقال و علائم بیماری هپاتیت B اظهار کرد:عفونت هپاتیت B، معضلی بهداشتی در سراسر دنیا است گرچه با توجه به واکسیناسیون نوزادان و افراد پرخطر، شیوع درصدی بیماری در دنیا کاهش یافته است اما همچنان آمار ابتلا به این بیماری نگران کننده است.

سید مؤید علویان با تاکید به اینکه شیوع عفونت مزمن هپاتیتB در نواحی مختلف دنیا متفاوت است گفت: مناطق با سه طبقه بندی شیوع بالا، متوسط و پایین بیماری تقسیم می‌شوند. علت وجود این طیف گسترده از نظر شیوع هپاتیت B در سطح دنیا، سن ابتلاء به بیماری می‌باشد که به طور معکوس با زمان بیماری مرتبط است.

وی با بیان این که ایران جزو مناطق با شیوع متوسط هپاتیت B است ادامه داد: در سال ۱۹۸۰ شیوع هپاتیت B در ایران حدود سه درصد بود، اما در دهه اخیر به دلیل افزایش آگاهی مردم در مورد عوامل خطرزا، واکسیناسیون برای همه متولدین از سال ۱۹۹۳ به بعد و استفاده از سرنگ‌های یکبار مصرف، میزان شیوع این بیماری به طور مشخصی کاهش یافته است.

وی در ادامه ابتلاء به ویروس هپاتیت B را از راه تماس با خون و ترشحات خونی آلوده معرفی کرد و افزود: میزان هپاتیت B در خون ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر بیشتر از سایر ترشحات بدن است. در حال حاضر خون و فرآورده‌های آن از نظر هپاتیت Bمورد بررسی قرار می‌گیرند.

به گفته این فوق تخصص گوارش و بیماری‌های کبدی، علاوه بر تزریق خون و فرآورده‌های خونی، هپاتیت B می‌تواند از طریق خالکوبی، طب سوزنی، انتقال بیمارستانی و پیوند اعضا منتقل شود. گروه‌های دیگر مانند: بیماران هموفیلی، بیماران دیالیزی، کارکنان مراکز بهداشتی-درمانی، افراد دارای شرکای جنسی متعدد و معتادان تزریقی نیز درصد بالایی از احتمال ابتلاء به ویروس هپاتیتB را به خود اختصاص می‌دهند.

علویان در خصوص انتقال هپاتیت B از مادر به نوزاد گفت: این انتقال در زمان تولد اتفاق می‌افتد و انتقال رحمی بسیار نادر است. از طرف دیگر هیچ مدرکی دال بر اینکه عمل سزارین از انتقال عفونت از مادر به نوزاد جلوگیری می‌کند و یا شیر دادن به نوزاد موجب انتقال عفونت می‌شود، وجود ندارد.

این متخصص گوارش و کبد هپاتیت B را شایع‌ترین علت هپاتیت بزرگسالان دانست و در خصوص علائم این بیماری اظهار کرد: عوامل ابتلاء به هپاتیت حاد B معمولاً همانند عوامل ویروسی دیگر است. در ۷۰ درصد موارد بدون علامت و فقط در ۳۰ درصد موارد با زردی بیمار همراه است. دوره کمون عفونت حاد هپاتیت B، حدود یک تا چهار ماه است و هرچه مقدار ویروس وارد شده به بدن بیشتر باشد، مدت کمون بیماری کوتاه‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: علائم اولیه شامل بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، تب خفیف و خستگی زودرس می‌باشد. همچنین در مواردی که بیماری با زردی همراه است، یرقان معمولاً ظرف مدت ۱۰ روز پس از شروع نشانه‌های عمومی بروز می‌کند. با بروز زردی، نشانه‌های عمومی بویژه تب کاهش می‌یابند.

علویان بیماری مزمن کبدی را از عوارض جدی بیماری حاد هپاتیت B برشمرد و تصریح کرد: عارضه مهم هپاتیت حاد، پیشرفت به سمت بیماری مزمن کبدی است که به طور معکوس با سن ابتلاء به هپاتیت رابطه دارد؛ یعنی کمتر از پنج درصد از بزرگسالان با سیستم ایمنی کارآمد به دنبال هپاتیت حاد به سمت عفونت مزمن پیش می‌روند درحالیکه در کودکان یک تا پنج ساله، ۳۰ درصد و در نوزادان تا ۹۰ درصد خطر پیشرفت به سمت مزمن شدن وجود دارد.

کد خبر 380872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.