روش‌های درمان حساسیت‌های چشمی

حساسیت‌های چشمی بیماری قابل پیشگیری است که برای پیشگیری از ابتلا به آن باید رعایت بهداشت محیط و فردی را مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیوع حساسیت‌های چشمی در فصل تابستان یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش مراجعات به چشم پزشکان است، نور شدید آفتاب، گرده افشانی گل‌ها  و گیاهان و همچنین قرار گرفتن در کنار برخی حیوانات می‌تواند عامل بروز این نوع حساسیت‌ها باشد.

بروز پدیده گرد و غبار و آلودگی هوا که این روزها شهروندان زیادی را در کشور آزار می‌دهد نیز از دیگر عوامل ایجاد حساسیت‌های چشمی است. به منظور پیشگیری از ابتلا شدن به این نوع حساسیت‌ و روش‌های درمان آن گفت‌وگویی را با محمد قریشی جراح و متخصص چشم  وفلوشیپ (فوق تخصص) قرنیه داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

حساسیت‌های چشمی چیست؟

حساسیت چشمی دو نوع است، یکی حساسیت چشمی فصلی و نوع دوم حساسیت چشمی دائمی؛ حساسیت چشمی فصلی که به نام "ورم ملتحمه بهاری" معروف است. معمولاً در بهار شروع شده و در فصل گرما ادامه پیدا می‌کند، در فصل سرد سال این حساسیت‌های چشمی کمتر شده و فرد بهبود می‌یابد. نوع دیگر حساسیت‌های چشمی دائمی است که در همه فصل‌ها سال فرد با این نوع حساسیت‌ها رو به رو است.

علائم این نوع حساسیت‌ها چیست و آیا باعث کاهش بینایی افراد می‌شود؟

خارش چشم، آب ریزش و ترشحات آبکی ازعلایم حساسیت‌های فصلی هستند و در موارد شدیدتر این حساسیت‌ها ترشحات مخاطی را ایجاد می‌کند، معمولاً با بروز این نوع حساسیت‌ها در دید اشخاص مشکلی ایجاد نمی‌شود و در موارد استثنائی در ورم ملتحمه بهاری است که باعث کاهش بینایی می‌شود، معمولاً این نوع حساسیت در کاهش بینایی افراد مبتلا تاثیر ندارد.

چه عواملی در بروز این نوع حساسیت‌ها نقش دارند؟

در بروز حساسیت‌ها در این حالت علت خاصی دخیل نیست و این نوع حساسیت چشمی یک نوع آلرژی فصلی است و نوع دیگر حساسیت‌ها دائمی غیر فصلی است که در اثرعوامل خارجی مثل گرد وغبار و موجودات ریز میکروسکوپی به نام "مایت" ایجاد می‌شود که این عوامل در بروز حساسیت چشمی دخیل هستند و ممکن است که درمحیط خانه، بالش و رختخواب وجود داشته باشد که باعث ایجاد حساسیت چشمی می‌شود و شخص می‌تواند با تمیز کردن خود و اتاق خواب وهوای درون اتاق تا حدودی نسبت به پیشگیری از بروز حساسیت چشمی اقدام کند.

آیا پیشگیری از بروز حساسیت‌های چشمی امکانپذیر است؟

حساسیت‌های چشمی تا حدودی قابل پیشگیری هستند ممکن است کسی که حساسیت غذایی یا حساسیت به ماده خاصی داشته باشد و با شناخت این نوع مواد غذایی و مواد و عدم مصرف آن‌ها می‌تواند از بروز حساسیت‌های چشمی پیشگیری کند و در مواردی هم علت بروز حساسیت‌ها شناخته شده نیست و بیمار به درمان نیاز دارد.

دوره درمانی حساسیت‌های چشمی به چه صورت است؟

اولین مرحله درمان جدا کردن حساسیت‌ها از آلرژن‌های شناخته شده است. مرحله بعد انجام درمان‌های اضطرار با تجویز پزشک است. در حساسیت‌های اولیه استفاده از داروها به مراتب خفیف‌تر است اما در موارد شدیدتر ممکن است که از داروهای قوی‌تر مثل کورتون‌ها هم برای این بیماران استفاده شود.

آلرژی زدایی در درمان بیماران تا چه اندازه مؤثر است؟

شیوه دیگر درمان حساسیت‌های فصلی آلرژی زدایی است که متخصصین رشته‌های ایمونولوژی و آلرژی انجام داده و بیمار را حساسیت‌زدایی می‌کند. البته تأثیر این نوع درمان بین همه پزشکان مورد پذیرش نیست و در این زمینه تا حدودی اختلاف نظر دارند و انجام این شیوه درمانی ممکن است در بعضی از موارد در کاهش حساسیت‌ها و روند بهبودی بیمار بسیار موثر باشد.

درمان دارویی حساسیت‌های چشمی فصلی چیست؟

بیمار مبتلا به آلرژی فصلی می‌تواند با مراجعه به پزشک و استفاده از قطره‌های ضد آلرژی و مصرف آنتی هیستامین‌ها را برای درمان استفاده کند. بیماران مبتلا به آلرژی که برای آنها مصرف داروی  کورتون موضعی تجویز شده بهتر است به صورت دوره‌ای برای جلوگیری از بالا رفتن فشار چشم و  کنترل فشار چشمشان به پزشک مراجعه کنند. برای حساسیت‌های فصلی که در اوایل بهار و هنگام گرده درختان با علایم سرفه و آبریزش بینی ایجاد می‌شود، بیشتر دستگاه تنفس فوقانی افراد را گرفتار می‌کند و ممکن است که چشم اشخاص را هم دچار حساسیت کند که برای تشخیص و درمان و استفاده از داور در این نوع حساسیت مراجعه به پزشک ضروری است.

برای کاهش عوارض حساسیت‌های چشمی فصلی چه توصیه‌ای برای بیماران دارید؟

اگر حساسیت شناخته شده باشد می‌توان عامل بروز حساسیت را دور کرد، اما در بسیاری از موارد چنین امکانی وجود ندارد. اگر در فصل بهار کسی به گرده گیاهان و گل‌ها حساسیت داشته باشد، می‌تواند با زدن ماسک خود را از حسایت‌های فصلی دور کند. اما به هر حال محیط پر از آلرژن‌ها است و راهی برای پیشگیری نیست و به بروز حساسیت‌های فصلی می‌طلبد که اشخاص از روش‌های درمانی برای بهبودی اسنفاده لازم را بکنند. نوع دیگر حساسیت‌ها موضعی است، فرد مبتلا به این نوع حساسیت اغلب به قطره و یا دارویی خاص حساس است و هنگام استفاده از آن قطره یا دارو دچار ورم شدید چشمی شود که معمولاً خارش، قرمزی و درد را به همراه دارد و با مراجعه به پزشک این حساسیت تشخیص داده می‌شود، امتناع از مصرف قطره و داوری مورد نظر به بیمار توصیه می‌شود. نوع دیگری از حساسیت‌ها به داروهای خوراکی است که مراجعه به پزشک برای کاهش نوع حساسیت لازم است.

کد خبر 380863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.