چندهمسری به استحکام خانواده ضرر می‌رساند

یک جامعه‌شناس گفت: چندهمسری برای بقا و استحکام خانواده مضر است.

امان‌الله قرایی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص چندهمسری مردان اظهار کرد: به طور کلی چندهمسری مردان موضوعی بوده که در اسلام هم وجود دارد در بین آمریکاییان و زمانی هم در کره وجود داشته است.

وی در تشریح این موضوع افزود: دین، شرع و قانون ما هم تا حدی ازدواج چندهمسری را برای مردان مجاز شمرده به شرطی که با رضایت همسر اول و تمکن مالی مرد باشد.

این جامعه‌شناس چندهمسری را خشونت روحی، روانی و جسمی برای زن دانست و تصریح کرد: ضرر اجتماعی این نوع ازدواج بیشتر است چرا که بنیان و نظام خانواده را از هم می‌پاشد. بر اساس تحقیقاتی که در زندان داشته‌ایم درصد بیشتری از افراد مجرم یا کسانی که به آسیب‌های اجتماعی روی آوردند از چنین خانواده‌هایی بودند.

وی با بیان اینکه میزان موفقیت فرزندان در چنین خانواده‌هایی کمتر است، اظهار کرد: ریشه این موضوع همین چندهمسری است به طوری که چنین فرزندانی آزرده خاطری را تا پایان عمر خواهند داشت زیرا شاهد خشونت علیه مادر خود بوده‌اند و اصولا مردانی که با روش چندهمسری زندگی می‌کند زندگی چندان موفقی نخواهند داشت.

قرایی مقدم با اشاره به اینکه برای جامعه‌شناس نتایج این نوع ازدواج‌ها مهم است، تصریح کرد: برای یک جامعه‌شناس صدماتی که چنین ازدواج‌هایی دارد مهم است چرا که این نوع زندگی باعث ناهنجاری می‌شود و ازدواج دوم برای زنانی که فرزند دارند مشکلات آنها را دوچندان می‌کند.

وی با اشاره به اینکه چندهمسری برای بقا و استحکام خانواده مضر است، افزود: وظیفه ساماندهی زنان بیوه یا مطلقه با دولت و سازمان‌های حمایتی است نه اینکه هر مردی اقدام به ازدواج دوم کند و نظام یک خانواده را با توجیه سامان دادن به اوضاع یک زن مطلقه یا بیوه از هم بپاشد چرا که این امر بر هر دو خانواده تشکیل شده اثرات بدی دارد.

این جامعه‌شناس در تشریح مضرات این امر گفت: از لحاظ اجتماعی این امر آسیب‌زاست و از لحاظ فرهنگی بدآموزی هم دارد؛ تنها در تعدادی محدود از کشورها چندهمسری وجود دارد چرا که تخریب‌های این موضوع زیاد است.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی ناشی از چند همسری گفت: به دلیل اینکه نظام اقتصادی جامعه به نظام خانواده وابسته است و به همین دلیل در افراد مجرد اقتصاد شکوفا نمی‌شود چون پس‌اندازی ندارند و به فکر آینده نیستند.

قرایی مقدم با ابراز تاسف از همرسانی اخباری در خصوص چند همسری در فضای مجازی افزود: فضای مجازی همه چیز را به هم ریخته و حرمت و احترام افراد را زیر سوال می‌برد چرا که از نظر جامعه‌شناسی ارتباطات جمعی، دیوارها فرو ریخته و امروز وقتی یک سلبریتی یا شخصیتی موضوعی را مطرح می‌کند تمام جهان خبردار می‌شود و حتی اگر بخواهند پرده‌پوشی کنند هم نمی‌توانند بنابراین بهتر است چنین رفتارهایی را از خود نشان ندهند.

وی با تاکید بر بدآموزی انتشار اخبار مبنی بر چندزنی اظهار کرد: هر زنی مخالف چندزنی است فرقی ندارد این زن در چه شان اجتماعی و فرهنگی باشد چنین اخباری برای جوانان و جامعه بدآموزی دارد و نشان می‌دهد هنوز یک جامعه جهان سومی هستیم و در چنین جوامعی  آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و جنبه‌های منفی این اتفاقات بیشتر است.

کد خبر 380857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.