راه را نبندید؛ فرشته نجات شوید

بی‌شک برای شما هم اتفاق افتاده که در هنگام رانندگی صدای آژیر آمبولانس یا خودروهای آتش‌نشانی را شنیده باشید، اما به راستی واکنش شما هنگام شنیدن آژیر این خودروهای امدادی چه بوده است؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، وقتی کسی در حادثه‌ای گرفتار شده و برای رسیدن گروه امدادی ثانیه شماری می‌کند، عده‌ای به صدای آژیر خودروهای امدادرسان توجه نمی‌کنند، حتی بارها دیده‌ایم که بعضی از رانندگان، کاملاً بی‌تفاوت به مسیر خود ادامه میدهند، گویی هیچ صدایی نمی‌شوند، غافل از اینکه این صدا می‌تواند صدای مرگ و زندگی یکی از اعضاء خانواده خود باشد و شاید حتی چند ثانیه زودتر رسیدن، باعث نجات جان او شود.

علی‌رغم اینکه بازکردن مسیر برای خودروهای آتش‌نشانی، آمبولانس، پلیس و ... علاوه بر وظیفه انسانی و نوع‌دوستی، عمل به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است، اما بعضی از رانندگان با سوء‌استفاده از خودروهای امدادرسان، با سرعت از مسیری که برای آن‌ها باز می‌شود، استفاده می‌کنند.

بی‌توجهی به این اصول و قواعد زندگی اجتماعی، به نوعی زیر پا گذاشتن اخلاق بوده و از نظر شرعی و عرفی نیز عمل ناشایستی است که جان و مال انسان‌های دیگر را به بازی می‌گیرد و در اغلب موارد جبران‌ناپذیر است.

القاء این اندیشه که شاید روزی هر یک از ما مصدوم یکی از آمبولانس‌های شهر باشیم، قطعاً در درک صحیح این موضوع مؤثر است، البته نمی‌توان چشم‌پوشی کرد از رانندگانی که وقتی خودروهای آتش نشانی یا آمبولانس را  هنگام ماموریت می‌بینند، بلافاصله مسیر را باز می‌کنند و فرشته نجاتی برخی شوند.

چالش تأمل برانگیز

محسن گلابی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در این باره می‌گوید: یکی از چالشهای فراروی نیروهای آتش نشانی در تمامی کلانشهرهای دنیا معضل ترافیک است چرا که هرچه زمان رسیدن نیروهای عملیاتی به محل حریق یا حادثه کوتاه‌تر شود خسارت ناشی از آن هم به لحاظ جانی و هم به لحاظ مالی کمتر خواهد بود، از این رو سازمان‌های آتش نشانی تمامی شهرهای بزرگ جهان، در تلاش برای پیدا کردن راهکارهای کاهش این زمان هستند.

وی اظهار می‌کند: باز کردن مسیر برای خودروهای آتش‌نشان در راه رسیدن به محل وقوع حوادث یکی از موضوعات مهم در سازمان آتش نشانی است، اینکه رانندگان خودروهای عبوری در لاین مخالف به جای باز کردن مسیر مشغول گرفتن فیلم و عکس می‌شوند چالشی بسیار تأمل برانگیز است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: تماشا کردن حوادث، بسیار آزار دهنده و آسیب‌رسان است و شهروندان باید توجه داشته باشند که هر یک ثانیه زودتر رسیدن آتش نشانان به محل حوادث ممکن است جان یک انسان را از مرگ حتمی نجات دهد.

وی با بیان اینکه باتوجه به ترافیک سنگین و تردد بسیار خودروها در سطح معابر شهر دسترسی خودروهای آتش نشانی به بعضی از نقاط که محل وقوع حوادث است بسیار سخت و دشوار است، ادامه می‌دهد: اینکه برخی از شهروندان به جای بازکردن مسیر به تماشای خودروهای آتش نشانی می‌ایستند، باعث میشود نیروهای آتش نشانی نتوانند به موقع به محل حادثه برسند.

گلابی تاکید می‌کند: سرعت آتش پنج متر بر ثانیه است هرچه نیروهای آتش نشانی دیرتر به محل حادثه برسند، بدان معنا است که پنج متر برثانیه آتش بیشتر نگه داشته شده و خسارات بیشتری برجای گذاشته است.

وی با بیان اینکه گرفتن فیلم و عکس از صحنههای آتش سوزی که صحنه‌های جالبی نیست جای بسی تأمل دارد، خاطرنشان می‌کند: آموزش چهره به چهره در سطح خانواده ها و جامعه ها باعث فرهنگ‌سازی می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: شهروندان باید به این نکته توجه کنند که مسیر را برای خودروهای آتش نشانی باز کنند چه بسا شاید مأموریت این خودروها اطفاء حریق در منزل خودشان باشد و البته بعداً پشیمانی هیچ سودی ندارد.

فرهنگ‌سازی رکن اول است

علیرضا صلواتی، معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان در این باره اظهار می‌کند: قبل از اینکه تعیین مسیرهای ویژه برای تردد خوردوهای امدادرسان از جمله اورژانس و آتش نشانی حائز اهمیت باشد، باید نسبت به افزایش فرهنگ‌سازی در بین شهروندان برای بازکردن مسیر برای عبور این خودروها اقدام شود.

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان خودروهای امدادی امکان تردد در مسیرهای ویژه اتوبوس‌های BRT را دارند، می‌افزاید: با توجه به اینکه در خط یک BRT به دلیل وجود برخی موانع، خودروهای امدادی باید یک مسیر را از ابتدا تا انتها سپری می کرد، در سایر خطوط موانعی همچون نرده گذاری‌ها نصب نشد و تنها با استفاده از خط‌کشی، نصب علایم و دوربین های ثبت تخلف این امکان فراهم شد تا خودروهای امدادرسان ضمن تردد در این مسیرها در صورت نیاز امکان خروج از مسیر در نقاط مختلف را داشته باشند.

«لاین امداد رسان» نداریم!

به گفته غفور راستین، مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان، توزیع نامناسب پایگاه‌های اورژانس در سطح شهر و عدم تناسب با بافت شهری و نیاز مردم، نبود زمین مناسب حتی برای تغییر کاربری به اورژانس، بی‌توجهی به توسعه امدادرسانی همپای توسعه شهری از جمله دلایل تأخیر اورژانس برای امدادرسانی است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی آمبولانس‌ها، ترافیک شهر هنگام امدادرسانی است، می‌گوید: در تمام کلانشهرها لاین‌های ویژه در رینگ‌های اصلی شهر تحت عنوان «لاین امداد رسان» برای عبور خودروهای امدادرسان در نظر گرفته می‌شود، اما در کلانشهر اصفهان از وجود چنین امکانی محروم و مجبور به عبور از مسیرهای ویژه BRT هستیم.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان تصریح می‌کند: البته در برخی از مسیرهای ویژه BRT نرده‌ها برداشته شده، اما بخش دیگر هنوز باقی مانده و مناسب تردد خودروهای امدادرسان در شهر نیست.

وی با انتقاد از اینکه اکثر شهروندان پس از شنیدن صدای آژیر آمبولانس واکنشی از خود نشان نمی‌دهند، اظهار می‌کند: مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که آمبولانس یا در حین جابه جایی مصدوم و یا در مسیر رسیدن به بیمارستان است و بی‌دلیل برای رسیدن به مقصد خود شتاب ندارد.

راستین از مدیران شهری درخواست کرد: در بزرگراه‌ها و رینگهای اصلی شهر خط ویژه‌ای برای خودروهای امدادرسان در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه در تمام نقاط شهر اصفهان پایگاه اورژانس وجود ندارد، تصریح می‌کند: نامتعادل بودن پایگاه‌ها باعث می‌شود زمان امدادرسانی‌ها به طول بیانجامد و زمان طلایی رسیدگی به بیمار یا مصدوم از دست برود.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با تاکید بر اینکه برای توزیع عادلانه پایگاه‌های اورژانس در اصفهان، شهرداری می‌تواند مکانی به اندازه یک کانکس در اختیارمان قرار دهد، افزود: البته دانشگاه علوم پزشکی تاکنون با در اختیار دادن فضا به اورژانس کمک کرده، اما همچنان دچار کمبود پایگاه هستیم.

کد خبر 380853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.