بازداشت ۲۳ داعشی در موصل

کشورهای خاورمیانه امروز شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، عملیات پهپادی ارتش یمن علیه فرودگاه‌های رژیم سعودی، بازداشت ۲۳ داعشی در موصل، حمله شدید قطر به امارات و عربستان در ژنو بخشی از تحولات امروز منطقه است.

اهمیت ژئوپلیتیک و موقعیت خاص کشور ایران از منظر هژومونی منطقه‌ای و جهانی، مقوله‌ای حساس و غیرقابل انکار در مناسبات سیاسی و راهبردی نظام بین الملل است. از این رو خبرگزاری ایمنا، به صورت روزانه به انعکاس تحولات منطقه و همسایگان جمهوری اسلامی ایران خواهد پرداخت.

عملیات پهپادی ارتش یمن علیه فرودگاه‌های رژیم سعودی

نیروهای مسلح یمن بامداد یکشنبه از اجرای عملیات بزرگ هوایی علیه اهداف نظامی شامل پایگاه‌ها و آشیانه جنگنده‌های سعودی در «جازان» خبر داد.

سرهنگ «یحیی سریع» سخنگوی ارتش و نیروهای مسلح یمن اعلام کرد این عملیات به‌وسیله دو فروند هواپیمای بدون سرنشین «قاصف کِی-۲» انجام شده که جنگنده‌ها و دیگر اهداف نظامی در فرودگاه جازان را هدف گرفته است.

به نوشته وبگاه شبکه «المیادین» وی تصریح کرد عملیات بزرگ مرکز فرماندهی نیروی هوایی یمن علیه فرودگاه جازان، با دقت اهداف سعودی را نابود کرده و منجر به اختلال در سیستم ناوبری هوایی شده است.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین تاکید کرد تا زمانی که حملات ظالمانه و بی‌دلیل ائتلاف سعودی به مردم یمن ادامه داشته باشد، آنها نیز به هدف قرار دادن سایت‌ها و تاسیسات دشمن از جمله فرودگاه‌های نظامی ادامه می‌دهند.

شبکه الجزیره نیز دقایقی بعد به نقل از سخنگوی نیروهای مسلح یمن  گزارش داد که فرودگاه بین‌المللی أبها در جنوب عربستان سعودی نیز با چند پهپاد هدف قرار داده شده است.

سرهنگ سریع در ادامه این بیانیه افزود: «ما قبلا هم تاکید کرده‌ایم که این عملیات‌ها تا زمان پایان تجاوزات و رفع محاصره، نه تنها متوقف نمی‌شوند بلکه گسترش هم می‌یابند».

بازداشت ۲۳ داعشی در موصل

مرکز فرماندهی عملیات نینوی در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی عراق «نینا» گفت که نیروهای عراقی روز شنبه با اجرای یک طرح امنیتی مانع نفوذ عناصر داعش به شهرستان «الحضر» در موصل شدند.

یک منبع وابسته به دفتر فرماندهی عملیات نینوی خاطر نشان کرد که ۲۳ نفر از عناصر داعش در یک عملیات امنیتی در شهرستان «الحضر» در موصل بازداشت شدند.

منبع مذکور اظهار داشت که نیروهای امنیتی عراق بازداشت‌شدگان را برای بازجویی به مقر فرماندهی عملیات منتقل کردند.

گروه تروریستی داعش در سال ۲۰۱۴ یک‌سوم خاک عراق را تصرف کرده بود، اما نیروهای این کشور با کمک نیروهای الحشد الشعبی، توانستند مناطق آزاد شده را از دست این گروه آزاد کنند. با این وجود، سلول‌های داعش هنوز در برخی مناطق عراق حضور دارند.

«میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل دوشنبه‌شب در نشست شورای حقوق بشر در ژنو گفت که ۵۵ هزار نفر از عناصر داعشی در عراق و سوریه مستقر هستند.

مسئول سازمان ملل اظهار داشت که «ده‌ها هزار نفر از عناصر داعش و خانواده‌هایشان که در اردوگاه‌هایی در عراق و سوریه اسیر هستند یا باید محاکمه شوند یا آزاد».

وی گفت که «خانواده‌های داعشی‌های خارجی در سوریه و عراق اگر قرار نیست محاکمه شوند، به کشورشان بازگردانده شوند»

حمله شدید قطر به امارات و عربستان در ژنو

محمد السعدی، رئیس اداره همکاری های بین المللی در کمیته ملی حقوق بشر قطر طی سخنانی در چهل و یکمین دوره شورای حقوق بشر در ژنو گفت: امارات به نقض رأی دیوان کیفری بین المللی ادامه می دهد.

دیوان کیفری بین المللی بیست و سوم جولای سال گذشته میلادی، امارات را ملزم کرد به دانشجویان قطری اجازه ازسرگیری تحصیلات خود در این کشور را بدهد و همچنین اشخاصی که خسارت دیده اند، بتوانند به دادگاه های اماراتی رجوع کنند.

السعدی اظهار داشت: امارات تاکنون رأی دیوان کیفری بین المللی را اجرا نکرده و این به منزله نقض آشکار ماده ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۳ معاهده بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

این مقام قطری گفت، کمیته ملی حقوق بشر قطر از سال ۲۰۱۷ الی ۲۰۱۸ میلادی، ۵۱۳ مورد نقض ماده ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۳ معاهده بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از سوی کشورهای محاصره کننده به دلیل اقدامات یکجانبه علیه قطر ثبت کرده است.

وی ادامه داد: عربستان، بحرین و امارات برخی دانشجویان قطری را که در پی اقداماتشان علیه قطر متضرر شده اند، مجبور به خروج از این کشورها کرده و مانع تکمیل تحصیلاتشان شده اند.

این در حالی است که دوحه همه این اتهامات را رد کرده و آن را بی پایه خوانده است. از ابتدای این بحران، کویت نقش میانجی  برای حل اختلافات بین قطر و چهار کشور شورای همکاری خلیج فارس ایفا کرده است، اما این بحران دیپلماتیک هنوز حل نشده است.

عربستان، بحرین، امارات متحده عربی، مصر و چند کشور عربی دیگر از پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ (دوشنبه ۱۵ خرداد ۹۶) پادشاهی قطر را به اتهام حمایت از تروریسم و داشتن روابط گسترده با ایران تحریم و روابط خود را قطع  کرده و عملا در محاصره اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی قرار دادند.

اظهارات ترامپ در مورد کردها

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دیروز در نشست گروه ۲۰ اوزاکای ژاپن و در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: اردوغان مرد سرسختی است. اما من می‌توانم با او کار کنم. او ۶۵ هزار نیرو در مرز سوریه جمع کرده بود و می‌خواست کردها را از روی نقشه پاک کند، اما من اجازه ندادم چنین اقدامی انجام دهد.

وی در ادامه افزود: ترک‌ها جنگجو هستند و ترکیه ارتش بزرگی دارد. آنان به یک سامانه دفاعی خوب احتیاج داشتند، اما متأسفانه در دوران اوباما آنها را سر کار گذاشتند و در مقابل خواسته‌های ترکیه با تعلل و بی‌اعتنایی برخورد کردند و آنها هم ناچار شدند سامانه موشکی را از جای دیگری بخرند.

ترامپ همچنین گفت: حالا کارخانه هواپیماسازی ما می‌گوید، هواپیماهای اف ۳۵ با سامانه اس ۴۰۰ مشکل دارد. من فکر می‌کنم الان این مسأله از هر نظر یک مسأله پیچیده است. حالا من این حرف‌ها را می‌زنم و شما فردا تیتر می‌زنید که ترامپ ترکیه را دوست دارد و به جای منافع آمریکا از ترکیه جانبداری می‌کند. خیر چنین نیست. شما دیدید که من مسأله سخت بازگرداندن کشیش برونسون را حل کردم.

اغلب روزنامه‌های امروز ترکیه در اشاره به دیدار دیروز ترامپ و اردوغان در حاشیه نشست گروه ۲۰ این نشست را مثبت ارزیابی کرده‌اند، اما هنوز هم تصمیم نهایی آمریکا درباره اس ۴۰۰ و اف ۳۵ اعلام نشده است.

۱۰۰ کشته در جریان درگیری‌ها در حومه شمالی حماه

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، طی روزهای اخیر درگیری‌های شدیدی در حومه شمالی حماه رخ داده است.

همچنین خبرگزاری سانا اعلام کرد، یگان‌های ارتش در واکنش به حملات پی در پی گروه تروریستی جبهه‌النصره به روستاها و شهرک‌های حومه حماه، با حملات هوایی و توپخانه‌ای پایگاه‌های این گروه تروریستی را در محور دو روستای الجبین و تل‌ملح هدف قرار دادند و در اثر این حملات، تجهیزات نظامی و خطوط دفاعی تروریست‌ها منهدم شده است.

حومه شمالی حماه از چند هفته گذشته شاهد درگیری‌های متعددی است که به کشته شدن ده‌ها تن منجر شده است.

سوریه از سال ۲۰۱۱ شاهد درگیری‌های خونینی است و در اثر آن تاکنون بیش از ۳۷۰ هزار تن کشته شده، زیر ساخت‌های این کشور تخریب و بیش از نیمی از ساکنان سوریه در داخل و خارج از آن آواره شده‌اند.

طالبان: جدیدترین دور مذاکرات با آمریکا، حساس است

خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد: سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در دومین روز از مذاکرات با زلمای خلیلزاد، فرستاده صلح واشنگتن در امور صلح خاورمیانه در قطر گفت، دو طرف به دنبال نتایجی ملموس هستند در عین اینکه تلاش می‌کنند تا به توافق‌هایی برسند که به خروج بیش از ۲۰ هزار نیروی ناتو و آمریکایی از افغانستان منجر شود و به طولانی‌ترین جنگ آمریکا پایان دهد.

این دور جدید از گفتگوهای صلح روز شنبه آغاز شد و انتظار می‌رود تا روزهای آتی ادامه یابد.

مایکل کوگلمان، معاون مدیر برنامه آسیا در مرکز ویلسون در آمریکا گفت: دستیابی به توافق صلح همه جانبه با طالبان تا پیش از اول سپتامبر کمتر از یک معجزه نخواهد بود.

طالبان آتش بس را تا زمان تکمیل خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان رد کرده و می‌گوید، اگر آمریکا به تعهداتش عمل نکند، شبه نظامیان طالبان عملیات خود را از سر می‌گیرند.

کد خبر 380840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.