تظاهرات داغ جلیقه زردها

کشورهای جهان، در بیست و چهار ساعت گذشته شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از مهمترین آن‌ها می‌توان به تحریم انتخابات محلی توسط اپوزیسیون در آلبانی، تظاهرات جلیقه زردها در هوای گرم فرانسه، سردرگمی ترامپ در مورد ایران و کوتاه آمدن ترامپ در برابر هوآوی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اخبار جهان در بیست و چهار ساعت گذشته، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی در عرصه بین الملل را می‌توانید در بسته خبری "جهان سیاست" مطالعه کنید:

دیدار ترامپ با اون

ترامپ و اون

دونالد ترامپ در منطقه غیر نظامی شده مرز دو کره با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار کرد.

بر اساس گزارشی از اسکای نیوز، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که پس از نشست گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن به کره جنوبی رفته است، امروز (یکشنبه) در کنفرانس خبری مشترک با مون جائه این، همتای خود در کره جنوبی تایید کرد که قرار است همانطور که پیشتر ابراز تمایل کرده بود، دیداری با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در منطقه غیر نظامی شده مرز دو کره داشته باشد.

این دیدار قرار بود راس ساعت ۱۴:۳۰ به وقت محلی کره برگزار شود اما به دلیل تاخیر در ورود رهبر کره شمالی، با تاخیر برگزار شد.

ترامپ که با یک هلیکوپتر نظامی به منطقه مرزی رفته بود، با اون دست داد و سلام و احوالپرسی کرد و به داخل خاک کره شمالی هم قدم گذاشت. ترامپ در دیدار با رهبر کره شمالی گفت: از همان روزی که همدیگر را برای اولین بار دیدیم از یکدیگر خوشمان آمد.

پیش از این دیدار ترامپ و مون جائه این در مرز دو کره از فراز مکانی نظامی در جریان توضیحات نظامیان آمریکایی حاضر در محل قرار گرفتند.

دست رد رییس جمهور رومانی به مناصب سیاسی در اتحادیه اروپا

کلوس یوهانیس

رئیس‌جمهوری میانه‌رو رومانی با بیان اینکه هرگونه پیشنهاد تصدی سمت در اتحادیه اروپا را رد می‌کند، تاکید کرد قصد دارد تا دوباره نامزد انتخابات ریاست جمهوری کشورش شود.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌ها از کلوس یوهانیس، رئیس‌جمهوری ۶۰ ساله رومانی که تبار آلمانی دارد و وعده او برای سرکوب فساد او را محبوب‌ترین چهره سیاسی در فیس‌بوک کرده است، به عنوان جایگزین احتمالی دونالد تاسک، رئیس شورای اروپایی یاد کردند.

یوهانیس سال ۲۰۱۴ با وعده مبارزه با فساد در فسادخیزترین عضو اتحادیه اروپا، به عنوان چهارمین رئیس‌جمهوری رومانی از زمان سرنگونی کمونیسم انتخاب شد.

رئیس‌جمهوری رومانی شنبه در جمع اعضای آلمانی‌تبار حزب "مجمع دموکراتیک آلمان‌ها در رومانی" گفت:‌ افراد مهمی در داخل کشور و اروپا هستند که مایلند تا من سمت‌های عالی در یک نهاد اروپایی داشته باشم. اکنون آشکارا اعلام می‌کنم که من رئیس‌جمهوری رومانی هستم و قصد دارم تا رئیس‌جمهوری رومانی باقی بمانم نه اینکه رئیس شورای اروپایی شوم چون کارهای انجام نشده زیادی اینجا هست و من مایلم تا همچنان فعال باقی بمانم.

تظاهرات جلیقه زرد ها در هوای گرم فرانسه

جلیقه زردها

به رغم گرمای بی‌سابقه در پاریس، چندصد معترض در ادامه اعتراضات جلیقه زردها، برای مخالفت با خشونت پلیس به خیابان‌ها آمدند.

برخی از معترضان جلیقه زرد در منطقه "پورت دو کلیشی" در شمال پاریس تجمع کردند. بسیاری از این معترضان برای خنک شدن در گرمای شدید پاریس از تفنگ‌های آبپاش استفاده کردند.

بر اساس گزارشی از رادیو بین‌المللی فرانسه، پلیس محلی گزارش کرد که در شهر بوردو نیز کمتر از ۲۰۰ تن به خیابان‌ها آمدند. با این حال یکی از این معترضان اظهار کرد که این تظاهرکنندگان هر هفته به خیابان‌ها می‌آیند اما هیچ پوشش رسانه‌ای در خصوص آنان صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: ما بیش از این نمی‌توانیم بسیج شویم زیرا تلویزیون دیگر درباره ما صحبت نمی‌کند، اما هر هفته که برای تظاهرات می‌آییم، جریمه می‌شویم و باید ۱۳۵ یورو پرداخت کنیم.

در شهر تولوز نیز بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر در هوای نزدیک به ۴۰ درجه تظاهرات کردند. همچنین در شهر مون‌پلیه نیز ۱۰۰ تظاهرکننده دست به اعتراض زدند.

همچنین گروهی از جلیقه زردها از سراسر فرانسه در حال برگزاری سومین نشست خود در شرق این کشور هستند تا برای ادامه اعتراضات خود با یکدیگر به هماهنگی برسند.

آمریکا: میانمار اینترنت را وصل کند!

نقشه میانمار

دولت آمریکا خواستار پایان قطعی اینترنت تلفن‌های همراه در دو استان بحران‌زده میانمار شده است. مقامات آمریکایی می‌گویند عدم دسترسی به اینترنت، باعث کاهش شفافیت درخصوص درگیری‌های ارتش و شورشیان است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری فرانسه، دولت میانمار هفته پیش به اپراتورهای اینترنتی دستور داد تا دسترسی به اینترنت را برای حداقل هشت شهرستان در استان "راخین" و یک شهرستان در استان "چین"، قطع کنند.

این اقدام همزمان با پیشروی ارتش برای سرکوب شورشیانی که به دنبال استقلال بیشتر برای بودائیان راخین هستند، انجام گرفت.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرویس اینترنت باید سریعاً به حالت عادی بازگردانده شود.

این وزارتخانه همچنین افزود: "از سرگیری ارائه سرویس اینترنت باعث تسهیل در شفافیت مسئله و پذیرفتن ادعای دولت مبنی بر اعمال قانون و جلوگیری از بروز خشونت در این منطقه خواهد بود".

در سال ۲۰۱۷، سرکوب مسلمانان روهینجا در استان راخین توسط ارتش، ۷۴۰ هزار نفر از این مردم را به بنگلادش روانه کرد. صدها هزار نفر از مسلمانان روهینجا در راخین باقی مانده‌اند که بسیاری‌شان نیز در کمپ‌های غیراصولی زندگی می‌کنند.

طبق گفته دیده‌بان حقوق بشر، گروه‌های حقوق بشری به علت قطعی اینترنت، "به سختی" کار خود را پیش می‌برند.

طبق اعلام همین سازمان، دسترسی به اپلیکیشن واتس‌آپ برای نهادهای غیردولتی بسیار مهم است و عدم دسترسی به آن باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود.

در همین راستا، سازمان ملل متحد هشدار داده است که قطعی اینترنت طی "عملیات پاکسازی" ارتش میانمار علیه شورشیان، می‌تواند "پوششی" برای ارتکاب جرایم شدیدتر حقوق بشری علیه غیر نظامیان باشد.

میانمار هزاران سرباز به غرب این کشور که بیش از ۳۵ هزار نفر از مردم آن در حال گریختن از خشونت‌های نظامی هستند، اعزام کرده است.

از سر گیری روند مذاکرات در ونزوئلا

خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا

به گفته منابع آگاه، دولت ونزوئلا و نمایندگان خوان گوایدو، مذاکرات‌شان را به منظور حل بحران کشور از سر خواهند گرفت.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، سه نفر به این خبرگزاری اعلام کرده‌اند که طرفین مذاکرات هنوز تصمیم نگرفته‌اند که محل دیدارشان شهر اسلو پایتخت نروژ –مکان قبلی مذاکرات- باشد و یا در باربادوس دیدار کنند.

دو نفر از آن‌ها مدعی شده‌اند که مذاکرات در روزهای آتی آغاز می‌شود.

در ماه مه، دولت نروژ هر دو طرف را ترغیب کرده بود تا مذاکراتی در اسلو داشته باشند اما آن‌ها نتوانستند به توافقی که بتواند بحران اقتصادی و سیاسی ونزوئلا را حل کند، دست یابند. این بحران باعث مهاجرت چهار میلیون ونزوئلایی به خارج از کشور شده است.

خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا، در ماه ژانویه اعلام کرد که نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور فعلی این کشور فاقد مشروعیت لازم برای ریاست دولت است و خودش را به عنوان رئیس‌جمهور موقت معرفی کرد؛ وی مادورو را متهم به تقلب در انتخابات مجدد سال پیش این کشور کرده است.

گوایدو اخیراً در حساب توییتری خود اظهار کرد که متحدانش از آغاز دور جدید رایزنی با رهبران داخلی و خارجی حمایت کرده‌اند. وی جزئیات بیشتری از این موضوع بیان نکرده است.

تحریم انتخابات محلی توسط اپوزیسیون در آلبانی

ادی راما

آلبانی امروز (یکشنبه) انتخابات جنجالی شهرداری‌ها را که به بحرانی داخلی تبدیل شده و اپوزیسیون آن را بایکوت کرده و قصد ندارد نتایج آن را به رسمیت بشناسد، برگزار می‌کند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری فرانسه، کارزار انتخاباتی فشرده آلبانی شاهد خشونت بود و حامیان اپوزیسیون به شعبه‌های اخذ رای در سراسر این کشور حمله کردند تا وسایل مورد نیاز رای‌گیری را از بین ببرند و حین اقداماتشان دو مدرسه را به آتش کشیدند.

آشوب‌ها ماه فوریه آغاز شد، زمانی که سیاستمداران اپوزیسیون از راستگرایان تا چپ‌میانه، علیه دولت ادی راما، نخست‌وزیر سوسیالیست آلبانی از پارلمان خارج شده و دست به اعترضات خیابانی زدند. آنها ادی راما را به ارتباط با جرایم و دستکاری انتخابات متهم می‌کنند؛ اتهامی که راما نمی‌پذیرد.

این مناقشه زمانی عمیق‌تر شد که ایلیر متا، رئیس‌جمهوری آلبانی برگزاری انتخابات شهرداری‌ها را به علت ناآرامی لغو کرد. اما با وجود آن، ادی راما و مقام‌های انتخاباتی مصمم به برگزاری آن هستند. پس از آنکه رئیس‌جمهوری آلبانی برای تغییر زمان انتخابات به ماه اکتبر تلاش کرد، راما در پیامی توئیتری نوشت: ۳۰ ژوئن تها تاریخ برای برگزاری انتخابات است.

تحلیلگران معتقدند، تبعات این انتخابات احتمالاً شدید خواهد بود و تنش‌ها بیشتر می‌شود. یک کارشناس حوزه رسانه در موسسه رسانه‌ها در تیرانا می‌گوید: این بحران سیاسی هنوز به نقطه اوج خود نرسیده است.

رای‌گیری برای انتخاب شهرداران و اعضای شوراهای محلی در ۶۱ بخش این کشور ۲.۸ میلیونی برگزار می‌شود. در ۳۱ بخش تنها یک نامزد سوسیالیست وجود دارد، در حالی که رقابت در سایر مناطق با نامزدهای مستقل یا از احزابی کوچکتر وجود دارد. شهرداران اپوزیسیون کمتر از نیمی از بخش‌ها را در دست دارند. حدود ۷۰۰۰ پلیس برای نظارت بر روند انتخابات مستقر شدند.

نخست وزیر اسپانیا خواستار تغییرات سیاسی در اتحادیه اروپا شد

نخست وزیر اسپانیا

یک روز قبل از نشست سران اتحادیه اروپا برای تعیین مسئولان جدید در نهادهای این بلوک، نخست وزیر اسپانیا خواستار تغییر سیاسی در ریاست کمیسیون اروپا شد که هم اکنون در اختیار یک محافظه‌کار است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، پدرو سانچز، نخست وزیر موقت و سوسیالیست اسپانیا، امروز طی کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در ژاپن اعلام کرد که اسپانیا تلاش خواهد کرد تا در هیئت رئیسه اروپا جایگاه خوبی به دست آورد.

ریاست کمیسیون اروپا هم اکنون در اختیار ژان کلود یونکر است و نشست مورد نظر فردا برگزار خواهد شد.

سردرگمی ترامپ درمورد ایران

یوشکا فیشر: خود ترامپ هم نمی‌داند در قبال ایران چه می‌کند

وزیر خارجه پیشین آلمان با اشاره به سردرگمی و عدم قطعیت در رفتارهای متناقض دولت آمریکا در برابر ایران، تحلیل کرد که ترامپ و مشاورانش هم نمی‌دانند که چه کاری می‌خواهند با ایران انجام دهند.

یوشکا فیشر وزیر خارجه پیشین آلمان با انتقاد از سیاست «باخت-باخت» و شکست‌خورده‌ای که دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» در قبال ایران در پیش گرفته، گفت: واشنگتن در خطر کشاندن غرب آسیا به جنگ جدیدی قرار دارد.

فیشر طی یادداشتی در پایگاه تحلیلی «پروژه سیندیکِیت» نوشت: «در بهترین حالت (که می‌توان تصور کرد) ترامپ و مشاورانش هم نمی‌دانند که (در قبال ایران) چه می‌کنند... با اینکه خروج ترامپ از برجام، عمل کردن وی به یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش بود، اما مشکل اینجاست که نه خود ترامپ و نه مشاورانش اتفاقات بعدی را در نظر نگرفته بودند.»

وی با هشدار به واشنگتن درباره اینکه هر درگیری نظامی با ایران نه تنها تلفات بیشتری برای آمریکا خواهد داشت بلکه نسبت به جنگ‌های عراق و افغانستان احتمال کمتری برای پیروزی دارند، توضیح داد: «البته ترامپ به نوبه خود بیشتر خواستار اجتناب از جنگ است (ولی) در عین حال فشار را بر نظام ایران بیشینه می‌کند. مشکل اینجاست که در سپهر سیاسی خلیج فارس، مرز بین این دو مشخص نیست و تجربه ثابت کرده فشار حداکثری اغلب منجر به تقابل نظامی شده است.»

وزیر خارجه پیشین آلمان در ادامه افزوده است: «ترامپ با اینکه مدعی است تغییر نظام، یکی از گزینه‌های سیاست او در قبال ایران نیست، اما مانند زمانی که جورج بوش پسر تحت تاثیر نومحافظه‌کاران به جنگ با عراق کشیده شد، رفتار می‌کند... موقعیت استراتژیک ایران نسبت به گذشته بسیار قوی‌تر شده است... نه تنها ایران در وضعیت درگیری نظامی تنها و منزوی نمی‌ماند بلکه حمایت‌های دیپلماتیک و تجهیزاتی نیز از روسیه و چین دریافت می‌کند.»

فیشر با اذعان به اینکه سیاست غرب در قبال ایران از زمان سرنگونی رژیم شاهنشاهی و انقلاب اسلامی بر پایه «توهمات» بوده، تصریح کرد: «غرب به رهبری آمریکا برای تغییر رفتار و سیاست نظام ایران، برای مدت‌ها به تحریم‌های اقتصادی تکیه کرد. اما این رویکرد به همراه دیگر اشتباهات متعدد آمریکا، در واقع باعث تقویت ایران شده است.»

وی ضمن اشاره به تاریخ بیش از دو هزار ساله ایران در عرصه سیاسی و فرهنگی جهان، در واکنش به تهدیدهای ترامپ مبنی بر نابودی ایران ادامه داد: «آنها قرار نیست جایی بروند. اما تنها سوال اینجاست که این تمدن سرافراز و باستانی چه نقشی را در منطقه و جهان ایفا خواهد کرد.»

وزیر خارجه پیشین آلمان با تاکید بر اینکه خروج تدریجی آمریکا از برجام، از همان دوره ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» شروع شد، می‌نویسد: «از همان زمان، عربستان سعودی و اسرائیل برای تسلط بر منطقه، جنگ‌هایی را آغاز کردند... در همین حال ایران موقعیت خود را تقویت کرده و حضور منطقه‌ای خود را گسترش داد.»

فیشر در پایان اضافه کرد: «ترامپ با خروج بی‌دلیل از برجام، به ورطه هزارتوی ایرانی‌ها کشیده شد. به‌زودی او به نقطه‌ای می‌رسد که یا باید وجهه خود را از دست دهد یا درگیری نظامی آغاز کند.»

انتخاب نخست وزیر؛چالش جدید بریتانیا

گاردین: انتخاب نخست وزیر جدید انگلیس هم مانند برگزیت چالش برانگیز می‌شود

روزنامه گاردین به نقل از کارشناسان گزارش داد، روند انتخاب نخست‌وزیر می‌تواند مانند برگزیت به یک چالش طولانی برای بریتانیا تبدیل شود.

 «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه سابق انگلیس و کاندیدای تصاحب پست نخست‌وزیری این کشور ممکن است حتی پس از انتخاب شدن از سوی هم‌حزبی‌هایش به‌عنوان رهبر حزب محافظه‌کار، نتواند به نخست‌وزیری برسد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، «رابرت هازل» و «مِگ راسل» از واحد قانون اساسی دانشگاه «یوسی‌ال» لندن، روز یکشنبه گفتند در صورتی که تعداد قابل ملاحظه‌ای از نمایندگان پارلمان اعلام کنند نمی‌توانند از دولتی به رهبری جانسون حمایت کنند، مشروعیت وی با چالشی جدی مواجه می‌شود.

جانسون پیش‌تر اعلام کرد اگر نخست وزیر شود چه با توافق و چه بدون توافق با «بروکسل» برای خروج از اتحادیه اروپا، در تاریخ ۳۱ اکتبر سال جاری میلادی (۹ آبان ۱۳۹۸) برگزیت را اجرایی می‌کند.

«دومینیک گریو» و «کن کلارک» دو نماینده هم‌حزبی جانسون در پارلمان اعلام کرده‌اند به‌خاطر اتخاذ این موضع توسط جانسون، از دولت آینده او حمایت نخواهند کرد.

کوتاه آمدن ترامپ در برابر هوآوی

ترامپ: «هوآوی» می‌تواند از کمپانی‌های ما برخی تجهیزات را خریداری کند

رئیس‌جمهور آمریکا با مثبت ارزیابی کردن دیدار با همتای چینی در حاشیه اجلاس گروه ۲۰، از توافق برای عدم افزایش تعرفه‌های کالاهای وارداتی این کشور خبر داد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد یکشنبه اعلام کرد که بعد از دیدار با «شی جینگ‌پین» همتای چینی خود در حاشیه نشست گروه ۲۰ در ژاپن، تصمیم گرفته که تعرفه‌های گمرکی فعلی بر این کشور را افزایش ندهد.

ترامپ در صفحه شخصی توئیتر خود با عالی توصیف کردن دیدار با شی، نوشت:‌«بهتر از چیزی بود که انتظار داشتم. توافق کردیم در زمانی که مشغول مذاکرات هستیم، تعرفه‌های کنونی را افزایش ندهم. چین هم پذیرفت مقادیر زیادی محصولات کشاورزی از ما خریداری کند».

وی درباره تحریم‌ها بر شرکت بزرگ فناوری «هوآوی» نیز گفت: «به دلیل درخواست کمپانی‌های ما و رئیس‌جمهور شی، موافقت کردم که به شرکت هوآوی اجازه داده شود تا تجهیزاتی را که بر امنیت ملی ما اثر نمی‌گذارد، از آنها خریداری کند».

رئیس‌جمهور آمریکا روابط با چین را بسیار خوب توصیف کرده و افزود: «کیفیت تعاملات برای من مهمتر از سرعت آنهاست. من عجله‌ای (برای توافق درموضوعات تجاری) ندارم و همه چیز بسیار خوب به‌نظر می‌رسد. البته هیچ کاهشی در تعرفه‌های کنونی بر چین اعمال نمی‌شود».

روابط چین و آمریکا اخیراً به دنبال اقدام ترامپ در تعیین تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلاری بر کالاهای وارداتی چین و همچنین اقدامات تحریک‌آمیز واشنگتن در حمایت از جدایی‌طلبی تایوان رو به تیرگی رفته است.

کد خبر 380824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.