تک‌سرنشین‌ها گلوی خیابان‌ها را می فشارند

این روزها تک‌سرنشین‌های شهرمان نه به دلیل ضرورت بلکه تنها به خاطر عادت حتی برای انجام پیش پا افتاده‌ترین امور خود سوار بر خودرو شده و گلوی خیابان‌های شهرمان را می‌فشارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استفاده نابجا از خودرو به یکی از بزرگترین معضلات شهر تبدیل شده به طوری که بسیاری از شهروندان حتی برای کوچک‌ترین خرید از سوپرمارکت محله‌شان هم از این وسیله استفاده کرده و یا عده دیگری حتی برای تفریح و گذران بخشی از اوقات خود، خیابان‌گردی می‌کنند.

مشکلاتی همچون ترافیک سنگین، آلودگی هوا، افزایش تصادف و پرخاشگری، صدای ناهنجار بوق خودروها، پارک‌های دوبل و ... صحنه‌های آشنایی است که به دلیل افزایش تک‌سرنشینی‌ها هر روز شاهد هستیم، اما به راستی مشکل کجاست و برای رفع آن چه باید کرد؟

«احمد یوسفی» کارمند یکی از مؤسسات غیردولتی اصفهان که هر روز باید مسافت طولانی را برای رفتن به محل کار خود سپری کند، می‌گوید: «اوایل با اتوبوس رفت و آمد می‌کردم ولی به خاطر اینکه رسیدن اتوبوس به ایستگاه زمان مشخصی نداشت و بارها دیر به محل کار می‌رسیدم، با هر زحمتی بود خودرو خریدم و خودم را از استرس نجات دادم؛ به هر حال دیر حاضر شدن در محل کار یک مشکل بزرگ بود!»

یکی دیگر از شهروندان اصفهانی اظهار می‌کند: تعداد زیاد مسافران و فشار بیش از حد در اتوبوس که گاهی با کیف‌قاپی برخی همراه می‌شود، باعث شده که از اتوبوس استفاده نکنم؛ سوار تاکسی‌شدن هم مشکلات خاص خودش را دارد. البته همه می‌دانیم که آلودگی هوا به ضرر خودمان است، اما بعضی وقت ها چاره‌ای جز استفاده از خودروی خودمان را نداریم.»

عباسعلی تاج یکی دیگر از شهروندان بازنشسته است که از سه سال پیش راننده تاکسی شده، می‌گوید: «هر روز با صدها مسافر رو به رو می شوم که برخی از آنها مجبور هستند از تاکسی استفاده کنند؛ زمانی که در ترافیک پشت چراغ قرمز منتظر می‌مانم، تا چشم کار می‌کند خودروهای تک‌سرنشین و در نهایت دو سرنشین دیده می‌شود که باید تصمیمی برای این موضوع گرفته شود.»

«بهروز وفایی» جوان دانشجو تاکید می‌کند: از وقتی مترو راه افتاده که مسیر خیلی خوبی هم دارد و هزینه بلیت آن واقعاً به صرفه است، دیگر نیازی نیست برای رسیدن به دانشگاه پشت ترافیک شهر منتظر باشم، فقط باید کمی زودتر از منزل خارج شوم تا به موقع دانشگاه برسم؛ به نظرم بیشتر مردم تنبل شده‌اند و مایل نیستند با وسیله دیگری غیر از خودرو شخصی به خیابان بیایند؛ دیگر وقت آن رسیده که مسئولان فکری به حال خودروهای تک سرنشین کرده و آنها را جریمه کنند تا شاید کمتر شاهد تردد این وسایل در شهر باشیم.

کم‌توجهی مسئولان به خواسته‌های مردم

«غلامرضا شیران»، کارشناس ارشد حمل و نقل شهری با طرح این سؤال که اگر قرار شد شهروندان، خودرو شخصی خود را کنار بگذارند، آیا گزینه مناسبی در پیش رو دارند که ساعت‌ها در کنار خیابان منتظر تاکسی و اتوبوس نمانند و هوای آلوده را استشمام نکنند؟ می‌گوید: در بخش حمل و نقل عمومی مسئولان باید با راهکارهای خوب و مدیریت مناسب همین وسیله های حمل و نقل عمومی موجود را تکانی ویژه دهند، زیرا حمل و نقل همگانی با یک مدیریت خوب که متکی به پرداخت هزینه‌های گزاف نباشد، می‌تواند پاسخگوی نیازهای مردم باشد.

عضو هیئت علمی دانشکده عمران و حمل و نقل دانشگاه اصفهان تصریح می‌کند: حمل و نقل عمومی ایران با سیستم‌های از قبل تعیین شده توسط برنامه‌ریزان خشک و مستبد حرکت می‌کند که نمی‌دانند دریافت نقطه نظرهای مردم می‌تواند در رفع مشکلات حمل و نقل کمک شایانی کند.

وی با تاکید بر اینکه مسافر باید از نظر زمان بندی و راحتی در وسیله نقلیه اطمینان داشته باشد تا بتواند به آن اعتماد کند که متاسفانه در هیچ یک از موارد این اصول رعایت نشده است، ادامه می‌دهد: ما زمانی می‌توانیم حمل و نقل عمومی را جایگزین کنیم که تمامی موارد رعایت شود.

این استاد دانشگاه اظهار می‌کند: اصل نظرسنجی در ارتباط با راهکارهای داشتن حمل و نقل مطلوب و با کیفیت از مردم در کشور دریغ شده است، از این رو معتقدیم ترافیک شدید پیامد همین کم‌توجهی مسئولان به خواسته‌های مردم است.

وی با بیان اینکه برای واسطه بین تاکسیرانی و اتوبوسرانی باید ناوگان مینی‌بوسرانی پاک و خودروهای شاتلی که مردم را از محله‌ها به شبکه‌های اصلی حمل و نقل برساند، در نظر گرفته شود، می‌گوید: سیستم اتوبوسرانی و تاکسیرانی باید همپوشانی داشته باشند، نکته دیگر اینکه شهروندان زمانی از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند که اعتماد داشته باشند اتوبوس‌ها به موقع به ایستگاه می‌رسد و برنامه زمانبندی دارد.

هم‌پیمایی در مقاصد ‌شهری، اقدامی ریشه‌دار

«علیرضا صلواتی»، معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه باید حجم سفرهای درون شهری با خودروهای شخصی باید کاهش پیدا کند، اظهار می‌کند: در شهر اصفهان نیمی از سفرهای درون شهری با خودروهای شخصی انجام می‌شود که ۸۵ درصد آنها تک سرنشین هستند؛ این عدد بسیار بالایی است و جای نگرانی دارد که هر روز میل استفاده از خودروهای شخصی افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: روزانه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار خودرو در شهر تردد می‌کنند که ۸۰ درصد آنها تک‌سرنشین هستند، از این رو برای کاهش تردد خودروهای تک‌سرنشین باید به سمت سفرهای جمعی وقتی مقصد مشترک است حرکت کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان معتقد است: این هم‌پیمایی در مقاصد بین‌شهری رونق دارد، اما در حوزه شهری شناخته شده نیست، بنابراین انتظار می‌رود با تبلیغات فراوان مردم نیز به انجام این کار تشویق شوند؛ چرا که اقدامی ریشه‌دار است.

وی خاطرنشان می‌کند: سیاست مدیریت شهری اصفهان تشویق شهروندان به هم‌پیمایی و ایجاد تسهیلات برای خودروهایی است که تک‌سرنشین نباشد.

صلواتی یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی می‌داند و تاکید می‌کند: مدیریت شهری باید از یک سو گسترش سیستم حمل و نقل عمومی پایدار، منظم و مطمئن را به صورت جدی دنبال کرده و از سوی دیگر محدودیت‌هایی را برای تردد خودروهای شخصی اعمال کند.

وی عنوان می‌کند: برنامه مدیریت شهری اصفهان این است که سیستم حمل و نقل عمومی را به گونه‌ای در شهر توسعه دهد که هر شهروند اصفهانی در هر نقطه با حدود ۴۰۰ متر پیاده‌روی بتواند به نخستین ایستگاه حمل و نقل عمومی انبوه دسترسی پیدا کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه گسترش مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری نیز در دستور کار قرار گرفته و ۱۰۰ کیلومتر مسیر مصوب با جدیت دنبال خواهد شد، می‌گوید: همزمان با انجام این اقدامات باید محدودیت‌های ترافیکی ایجاد شود تا جذابیت را برای استفاده از حمل و نقل عمومی و محدودیت برای خودروهای شخصی ایجاد شود.

وی می‌گوید: چشم‌انداز حمل و نقل شهر اصفهان پیاده محورشدن محدوده‌های مرکزی و تاریخی شهر اصفهان است، به موازات آن نیز باید روان‌سازی و خروج خودروهای سنگین در بزرگراه‌ها، معاینه فنی خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت‌ها و کنترل آلایندگی آنها با جدیت دنبال شود.

کد خبر 380805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.